Botezul bîrfelor în aburii de cafea
De pe scena Iașului 5 iunie 2016 Niciun comentariu la Botezul bîrfelor în aburii de cafea 25Venit la Iași cu prilejul Festivalului Internațional al Educației (FIE) 2016, regizorului Silviu Purcărete i-a fost decernată distincția „Opera Omnia” – pentru contribuția adusă la dezvoltarea și promovarea artei teatrale românești. La schimb, maestrul a adus lunea trecută, pe 30 mai, pe scena mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” piesa „Cafeneaua”, o splendoare atît vizuală, cît și regizorală. În ea, regizorul nu mai încearcă să ne răstoarne lumea și credințele, ci vrea să ne demonstreze cum chiar și prin cele mai nobile orașe, te poți împiedica de coada vreunui drac.
Deși norii au amenințat toată săptămîna că ploaia se va năpusti asupra orașului, sala mare a Teatrului Național din Iași a fost plină de oameni veniți să vadă ultimul giuvaer vizual al lui Siliviu Purcărete. Cu o distribuție de peste 20 de actori, „Cafeneaua” reușește să transmită mai multe mesaje, dar și să atragă atenția asupra unor probleme ale societății cum ar fi diferența de clasă socială ori adicția pentru jocurile de noroc, toate învelite într-un ambalaj plin de umor și de farmec venețian.
Șeptica fără zahăr
Povestea nu este una foarte complicată, ori una care să reinventeze roata, ci urmărește dezvoltarea moralității precum și a relațiilor interumane a personajelor. Unul dintre acestea este Ridolfo, care este central în dezvoltarea acțiunii. El este întruchiparea omului onest și muncitor, care încă de la începutul piesei își deschide o cafenea, dupa ani buni de pus bani deoparte. Cafeneaua are un rol important în scenetă, fiind locul de întîlnire a personajelor pentru a discuta ultima bîrfă, a cere ajutorul prietenilor ori pentru a-și descărca sufletul în aburul licorii amare.
Ridolfo, servește de asemenea și rolul busolei morale, fiind singurul care nu se oprește de la a face doar ce este drept încă de la început și nu se abate de la nimic cînd vine vorba de a-și ajuta prietenul, Eugenio, chiar și cînd realizează că încrederea îi este înșelată. Cît despre Eugenio, acesta este un dependent de jocuri de noroc, cu voința slabă asupra tentațiilor, ce încearcă să avanseze pe scara clasei sociale, fără să realizeze că deja are ce-i trebuie pentru a fi fericit și că-i face pe cei apropiați lui (în special soția) să sufere. Partenerul său de șăptica de la care ia mereu bătaie este contele Flaminio, un nobil ai cărui avere îi este egalată doar de către aroganță. Totuși, ca și restul personajelor, acesta ajunge să se schimbe, în cazul contelui fiind vorba despre momentul în care trecutul îl ajunge din urmă și reușim să-i descoperim originile.
Singurul care rămîne neschimbat pînă la final, fiind și unul dintre cei mai interesanți venețieni este Don Marzio. Bărbatul, îmbrăcat totdeauna la costum negru și nelipsit de umbrela aristocratică, este și cel care aprinde silențios conflictele și pune la împletit firele narative ale poveștii. Lăudîndu-se mereu că știe tot ce se întîmplă prin oraș, el este cel care trage cu urechea la toate conversațiile, împarte zvonuri false și îi manipulează pe restul, fără să pară a avea un scop anume, decît la final, cînd aflăm ce se ascundea sub pielea sa. Astfel, Don Marzio e cel care îl convinge pe Eugenio să-și mai încerce norocul la cărți, spune despre balerină că „primește oaspeți pe ușa din dos” și îl trage forțat de limbă pe Flaminio.
E de apreciat aici jocul lui Călin Chirilă care după roluri precum cetățeanul turmentat din „O scrisoare pierdută” sau generalul din „Colivia”, reușește să aducă aceeași doză de haz și îl transformă pe Don Marzio într-un personaj pe care îl urăști și îl iubești în același timp, îmbinînd un rîs drăcesc și sacadat cu o privire șireată ca de șarpe.
Schița unei lumi
Dincolo de povestea care se descîlcește temperat, cel mai mare atu din „Cafeneaua” este decorul scenei, costumele maiestuoase ale actorilor și toate micile artificii de regie care contribuie în a ne transporta percepția realității către un oraș italian înconjurat de poveste. De exemplu, scena este formată de fapt din trei. În prim plan avem cafeneaua cu scaunele sale din lemn și cești din porțelan, în spatele ei avem o uliță pe care din cînd în cînd mai vezi cîte-un orășean grăbit, iar dincolo de stradă se află casino-ul într-o parte și bărbierul în cealaltă. După ce se oprește ploaia, cafeneaua devine una cu strada și astfel ne mai sînt dezvăluite alte două clădiri. Din cînd în cînd, balconul de la etajul acestora iese în afară, iar la el apar femei curtate de bărbații de la parter.
Lumina se joacă și ea plăcut cu simțurile noastre, dezvăluind în planurile secunde doar cît să ne aprindă imaginația, pentru ca în partea a doua, clădirile să se îmbrace în niște culori hipnotice, jucîndu-se mai întîi cu albastru și apoi cu roșu. Sunetul este și el atent construit, avînd numeroase momente, precum cel în care soția lui Eugenio trîntește de scenă, una cîte una, vreo opt farfurii care se fac cioburi, după ce femeia află că bărbatul ei i-a amanetat cerceii ca să aibă bani de jucat cărți.
Adaugă un comentariu