Cele șase egouri ale violoncelului
De pe scena Iașului 2 iunie 2014 Niciun comentariu la Cele șase egouri ale violoncelului 17Mai întîi a fost cursul de măiestrie al violoncelistei Judith Ermert, la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă”. Venită din Germania, interpreta le-a fost pentru trei zile profesoară elevilor ieșeni, din clasa a II-a, pînă la liceu. Mai apoi a urmat examenul. Șase dintre învățăcei au fost protagoniștii concertului de gală, de joi, 29 mai, la Muzeul Unirii, acolo unde părinții și profesorii au avut pulsul mai ridicat decît al interpreților.
Nici n-ai fi zis că Vlad, cel mai mic dintre ei, ar fi avut vreun tremur de emoție. Dar ce zic mic, o mogîldeață de opt ani repeta piesa cu care a deschis concertul, cocoțat pe un scaun colorat, pictat cu girafe galbene. „Te uiți și-n sală, dar nu începe să-i admiri pe toți și să-i numeri”, l-a sfătuit dojenitor una dintre profesoarele din sală. Violoncelul în miniatură al lui Vlad a fost țanțoș pe muzica lui Webster. Al Sofiei, însă, a fost gînditor. Cu fiecare coardă apăsată, capetele din sală au început să se încline în ritmul sonatei lui Eccles, îndulcită din clapele pianului de una dintre profesoarele copiilor. Fiecare elev a fost acompaniat de cîte un dascăl care i-a ajutat, mai mult, să scape de trac. Din public, profesoara Ermert încuviința fiecare mișcare a arcușului, cu o scuturare scurtă a capului.
În primul rînd, două copile, una tot în clasa a IV-a, ca Sofia, și cealaltă în clasa a VI-a așteptau cu degetele pe coarde și violoncelul rezemat de umăr să ia locul colegei lor. Prima a fost Otilia, al cărei violoncel a fost trist. Glasu-i răgușit l-a fredonat pe Johann Christian Bach în așa fel încît o profesoară din public a început să se clatine în ritmul piesei, cu ochii închiși. A fost nevoie ca o doamnă să pocnească din degete în fața ei pentru a-i deschide. Însă doar pentru o frîntură de secundă, pentru că visarea-i era prea dulce. Dar a venit Clara, care l-a luat de mînă pe Boccherini și, cu al ei violoncel vesel, au început să se ia la harță cu pianul. S-au împăcat pînă la urmă și i-au făcut loc lui Daniel și lui Haydn. Arcușul care s-a dovedit a fi și el zglobiu, a așteptat mai întîi tonul profesoarei de la pian, care cînd își îndoia spatele, cînd și-l îndrepta în ritmul clapelor.
Violoncelul Paulei, în schimb, a fost și resemnat, și împăciuitor, și cumpătat. Pianul tot l-a ațîțat, a fost arțăgos, cîteodată neastîmpărat, dar corzile l-au adus mereu cu picioarele pe pămînt. Iar Paula a fost la fel de curajoasă ca și violoncelul ei. Chiar dacă lacrimile i-au fost încăpățînate ca pianul.
Adaugă un comentariu