Cîntecul iubirilor care poartă doliu
De pe scena Iașului 7 iunie 2012 Niciun comentariu la Cîntecul iubirilor care poartă doliu 1Ultima seară de mai a adus pe scena Casei de Cultură a Studenților un joc intrigant și plin de umor al actorilor de la Opera Română din Iași. În piesa „Văduva veselă”, care a deschis cortina la ora 18.30, s-au pus la cale planuri îndrăznețe și s-au jucat mișelește iubiri vechi, dar și noi deopotrivă. Miza a fost o avere de dragul căreia toți ar fi renunțat la principii. Și, pînă la sfîrșit, toți le-au lepădat de bunăvoie.
Este mare fiestă la Ambasada Pontevedrelui, stat încropit de Franz Lehár pentru a țese în el toate moravurile societății de la începutul secolului al XX-lea. Domnițele flutură elegant evantaiele ca o adiere lină de gene și unele din ele, la braț cu cavaleri la frac, privesc sfioase de după penele care le fac părul să zboare de parcă prin sală ar pluti o boare de parfum. Părul buclat le curge greu pe umeri și la fiecare pas se lasă în sus și-n jos ca niște arcuri. Unele din ele au cocuri mari prinse în plasă, dar acelea sînt contesele. Marchizele, precum Valencienne, soția lui Zetta, ambasadorul, au doar cîteva șuvițe ondulate prinse în agrafe cu pietre prețioase și mai au și diademă pe creștete.
Scena arată ca o fotografie din cărțile cu prinți și prințese pe care le răsfoiam cînd eram copii tocmai pentru că privirile ni se lipeau de imaginile acelea pompoase, care furau ochii. Multe pahare se închină, în mulțimea de cavaleri și domnițe e un zumzet ca într-o zi de primăvară. Toată rumoarea este întreruptă brusc de-o veste mare: „Hanna Glavary se întoarce de la Paris”. Toată lumea știe despre ea, este „văduva veselă” care s-a măritat cu un miliardar bătrîn și bolnav a cărui inimă a cedat la cîteva zile după nuntă. Șușotelile nu mai contenesc, doamnele își ascund cuvintele sub evantaie, iar domnii coboară urechile discret.
O urzeală
Ambasadoarea este machiavelică. Nutrește sentimente pentru Camille de Rosillon, un marchiz francez, dar își apără titlul de „soție credincioasă” pînă într-acolo încît ajunge să își creadă propriul joc. Pentru ca nimeni să nu bănuiască idila dintre cei doi, Valencienne pune la cale căsătoria dintre marchizul parizian și „văduva veselă”, convinsă fiind că „așa, iubirea noastră va sta la adăpost”.
Pentru moștenirea Hannei însă se luptă și Zetta, „în numele statului”, cum spune el. Ambasadorul este de-un caracter fraged și ușor de jucat pe degete, umblă puțin lăsat de spate, cu pași mărunți și stîngăcia sa stoarce rîsete lucii din sală. „Banii văduvei vesele trebuie să rămînă în țară”, iată care este „importantisima misiune” care întrevede o căsătorie cu fast între Hanna și Danillo Danilovici, un sublocotenent pontevedrin.
Amețit de-o noapte lungă petrecută la „Maxim” în compania fetelor „drăgălașe, mici și gingașe” care ridică fustele la cabaret, Danillo urcă vocea și-o coboară cu jocuri atît de discrete încît parcă ar ține un discurs șoptit cu sine despre „ce seară minunată a fost”. Cînd se joacă cu vorbe gingașe precum „Jujú” sau „chou-chou”, țuguie buzele într-un sărut imaginar și sculptează în aer formele unei femei. Un copilaș din sală care moțăie pe umărul mamei tresare și începe să rîdă rușinat, bătăile din palmele-i micuțe scufundîndu-se în ropotul din sala care aplaudă nebunește.
O avere
„Văduva veselă care a înnebunit Parisul cu luxul ei” își poartă doliul numai în rochia lungă, neagră, de sub care nu se zăresc picioarele și care se mișcă grațios ca o păpușă căreia cineva i-a întors cheița de la spate. O mulțime de cavaleri îi cer „măcar un vals” și, într-un gest de plictis, începe a rîde odată cu publicul, „priviți cîte brațe se întind după milioanele mele”. Valencienne îl împinge de la spate pe cavalerul de Rosillon, ambasadorul i-l prezintă pe Danillo și de aici jocul devine unul alarmant, orchestra cîntă în ritm allegro cînd și noi ne dăm seama că de fapt Hanna și sublocotenentul pierdut la „Maxim” se cunosc de demult.
Copleșit de mîndrie, Danillo neagă că revederea cu iubirea lui din tinerețe l-ar fi tulburat în vreun fel. Întoarce privirea cu un gest rece, dar asta nu o descumpănește pe văduvă, căci deja a ghicit în ochii lui iubirea de atunci. Așa ia naștere actul cel mai emoționant din piesă, cînd cei doi îndrăgostiți își cîntă tulburați povestea și sfîrșesc într-o notă înaltă, gîtuită de melancolie.
Un evantai
De Rosillon și-a pierdut deja mințile după ambasadoare și nici că-i mai pasă că trebuie să se însoare cu „Văduva veselă”. Ca un copil îndrăgostit pentru prima oară, îi scrie pe evantai iubitei sale un „te iubesc” în jurul căruia se învîrte mai bine de jumătate din piesă, căci Valencienne îl rătăcește și căutarea acestuia este una buclucașă care presară mult umor, aidoma biletului pierdut al lui Caragiale.
În ultimul act cad măștile tuturor personajelor și toată societatea pontevedrină se dovedește a juca un rol, căci nu există cetățean care să nu ascundă ceva. Toate domnițele gingașe care la început fluturau evantaiele ca o adiere lină de gene, sorb acum gălăgios din vinul păcătos de la cabaretul „Maxim”. Nu există persoană din înalta societate care să nu vină aici, mai pitit, mai în văzul lumii. Momentul de cabaret plin de energie și de-o bucurie aparte ridică sala în picioare și fustele balerinelor se rotesc haotic, ridicîndu-se pînă la umeri. Adăpostiți de întunericul din sală, spectatorii scapă cîte un fluierat atunci cînd faldurile dezvăluie ceva mai mult din șoldurile dansatoarelor.
Ne bucură finalul fericit care îi găsește pe cei doi interpreți principali îmbătați de iubire și cînd ultima notă se pierde în sală, mărim ochii așteptînd mai mult. Poate o altă urzeală pentru o avere care s-a pierdut din cauza unui evantai.
Cristina BABII
Adaugă un comentariu