Confesiuni rostite la FIX
De pe scena Iașului 23 octombrie 2012 Niciun comentariu la Confesiuni rostite la FIX 4Vineri seară, locul gongului de început a fost luat, în localul Teatru’ FIX, de zăngănitul prelung al clopoțelului care a anunțat premiera piesei „@Versiuni”, un spectacol în regia lui Cătălin Ștefan Mîndru. Ușile verzi din lemn ce separă barul de sala de teatru experimental s-au dat la o parte, de la ora 19.00, pentru ca nu mai mult de cincizeci de oameni să asculte o poveste, cu sufletul curios și iscoditor și cu privirile amăgite de minciunile spuse de decor. Iar jocul de lumini s-a împletit prin firele de dramă, comedie și vieți croite după mintea fiecăruia dintre spectatorii care-au sorbit cuvintele actorilor ca dintr-o ceașcă de cafea.
Cîte patru rînduri de scaune negre, simple, așezate față în față, sînt ocupate în deplină liniște, dar cu uimire în priviri. Culoarul pe care-l formează este încadrat, în capete, de două mese de lemn, lăcuite. Cînd nu mai rămîn locuri libere, reflectoarele se sting unul după celălalt sub tăcerea curioasă a capetelor care se rotesc întrebătoare și fac semne de nedumerire, pînă lucirile ochilor dispar în întunericul sălii.
Nu se ridică nici o cortină, dar o voce firavă își deschide sufletul, purtîndu-și menirea cu patimă-n timbrul clar al glasului. „Urăsc cînd firul casetei se încurcă și trebuie să bagi un creion, pe care să-l rotești ca să o faci la loc, dar tot degeaba. Nu o să mai funcționeze. Săptămîna asta mi-am luat una cu Edith Piaf.” Lumina se așază pe una dintre cele două mese, unde stă, picior peste picior, Jeni, interpretată de actrița Stanca Jabenițan. O tînără blondă, cu bluză albă, părul strîns într-o coadă școlărească, lăsată pe spate și palmele una peste alta. Își continuă monologul pe un ton cald, ca și cînd i-ar povesti, de fapt, unei prietene bune, himerice. Privirile încă mute de uimire și curiozitate o urmăresc cu interes, schițînd parcă în gînd cîte un alt fir al poveștii.
Monologul regretelor părintești
Replicile sînt ca niște confesiuni, un soi de flux al conștiinței. „Simi era angajat și el, dar știți, nu venea niciodată la cantina companiei să mănînce cu mine. Mai ales de cînd îl făcuseră manager, trebuia să stea acolo cu ei”, aflăm despre soțul lui Jeni. „După ce au venit disponibilizările, prima oară i-au concediat p-ăștia din funcțiile de conducere – cică erau prea mulți.” Își dă ochii peste cap, pierdută, într-un gest de lehamite, în timp ce din sală stările spectatorilor trec de la zîmbete la păreri de rău în fracțiuni de secundă.
El, Simi, acum este închis într-o clinică de boli psihice. „A încercat apoi să lucreze ca șofer de tir, dar n-a reușit. Și, de cînd cu avocatul, nici nu-mi mai permit să-l țin la privat.” Își promite să rezolve situația, iar ochii tinerei Jeni strălucesc, în timp ce ea lasă un zîmbet timid să îi deseneze o gropiță pe obrazul drept. Acum îi pare rău că a depus plîngere împotriva femeii în ziua cînd Ionuț a lovit-o din greșeală, dar nu mai există cale de întoarcere. „E o mamă singură, ca de altfel majoritatea femeilor în ziua de azi”, își spune cu un ton ce murmură a părere de rău, ca după cîteva secunde să reia, șăgalnic, „în majoritatea timpului”. În sală se naște un rîs zgomotos, așa încît tînăra se vede nevoită să facă o pauză, în timp ce o femeie din primul rînd zîmbește și ridică paharul de vin, în semn de acord.
Sclipirile ochilor rătăciți
Liniștea inundă sala, aidoma întunericului care separă replicile celor două actrițe, ca mai apoi să le scalde în lumină, în timp ce-și varsă dramele peste acalmia unei săli seduse. Cînd reflectoarele pălesc, spectatorii își îngăduie să respire. În cîteva secunde, din capătul celălalt al culoarului care le pune pe artiste față în față, „femeia”, interpretată de actrița Laura Bilic pronunță degajat „Mergeam în parc, în dup-amiaza aia. Mereu îl duc pe Ionuțu’ în parc, joia”, iar reflectorul lasă să se vadă o doamnă, picior peste picior, rostind un discurs din care inițial nu se înțeleg prea multe. „Cred că o fi fost și vina mea că nu l-am ținut de mînă, recunosc. Dar… e un copil crescut la bloc, nu are ce face cu atîta energie, sărmanul. Cînd a lovit-o, am întrebat-o dacă nu vrea să o ajut. A spus că nu o doare”. S-a oferit apoi s-o ducă acasă, iar femeia a refuzat. Aici scuzele femeii se încheie, iar reflectorul moare din nou.
Privirea actriței fixează podeaua sălii, mîinile și le freacă din cînd în cînd, în timp ce vocea îi vibrează la orice cuvînt, iar oftatul prelung îi încheie fiecare frază. „Eu pe Ionuțu’ îl iubesc. I-am promis că o să mergem într-o mică vacanță, cînd se termină cu toată nebuneala asta.” Femeia, rămasă pînă la sfîrșitul piesei fără nume, pare a-și înăbuși plînsul, iar vorbele le rostește mai mult ca pentru sine, să se îmbărbăteze, decît ca să convingă pe cineva. Cu aceeași înflăcărare cu care ne-au țintuit pe scaune mai bine de o oră, cele două artiste își culeg, la sfîrșit, din ploaia de aplauze, meritele unei drame în care s-au scufundat voit și din toată inima. Iar replicile se sting în mintea noastră abia cînd sunetele clapelor de pian ale melodiei de fundal dispar sub aclamații vibrante.
Livia RUSU
Adaugă un comentariu