Crearea lumii dintr-o scenă goală
De pe scena Iașului 15 ianuarie 2017 Niciun comentariu la Crearea lumii dintr-o scenă goală 24„Dumnezeu e mort” – literele mari, de culoare neagră, ți se lipesc de retină și-ncep a fi rumegate; ești obligat să le privești. Te afli în Ierusalim, pe scena unui teatru, la ultimele repetiții; este momentul dinaintea premierei. De undeva din spate, își face apariția Goldberg (Marcel Iureș), asistentul lui Mr. Jay (Călin Chirilă), regizor. Avertismentul dinainte dispare, făcînd loc altuia, semnat de Dumnezeu – „Nietzsche e mort”. Gîndurile ți se împrăștie, lovindu-se de niște oglinzi fictive ori poate chiar de propria-ți conștiință. Într-un astfel de joc al minții ești atras cînd ajungi la spectacolul lui Mihai Măniuțiu, „Goldberg Show. Facerea lumii și alte întîmplări” (după „Variațiunile Goldberg” de George Tabori), jucat marți seara pe scena Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași.
„O scenă goală e un lăcaș al frumuseții” spune Goldberg c-o voce melancolică, invitîndu-și spectatorii să reflecteze asupra vidului care domina scena lumii, înainte de spectacolul creației. Aceeași scenă pe care au decis s-o decoreze Mr. Jay și Dumnezeu, creînd un spectacol din nimic. Mr. Jay este stăpînul spectacolului, ai lui sînt actorii și lumea din jurul lor. Faptele sînt orînduite de regizorul nebun și despotic, iar de Cuvînt se ocupă Dumnezeu care „N-o să-ți vină să crezi: e invizibil!”.
O senzație bizară, de groază și de-amuzament, ți se întinde pe trup, ca un al doilea strat de piele, cînd viața prinde contur, pe ritmuri rock. Reprezentația de la Ierusalim e, de fapt, un show hipnotic, în care trupurile actorilor îmbrăcați în auriu se mulează, unele de altele, într-un ritm electrizant. Se face liniște. Mr. Jay este clovnul din mîinile căruia va lua naștere lumea, viața. Nu se face lumină, în schimb, din cauza unor probleme tehnice.
Episoade din Vechiul Testament prind a se desfășura într-un fel cu totul diferit de cum sînt relatate în Biblie. Văzute prin ochiul omului modern, Sfînta Scriptură își pierde din sacralitate. Geneza nu mai arată la fel. Trupurile se unduiesc lasciv, pe ritmuri orientale, pe coregrafiile unor dansuri care leagă fragmentele biblice între ele. Cain și Abel – o crimă rituală reexplorată, din care se rupe-o bucată de realitate – „pe scenă cel mai greu lucru e să mori, fiindcă nu te crede nimeni”. Psalmurile liturgice invocă nebunia, vocile puternice, grave, măcinînd pasajele biblice care-și fac loc pe scenă, prin voința lui Mr. Jay: pomul cunoștintei, revelația lui Moise pe muntele Sinai, Iona care se află în drumul spre cetatea Ninive.
Nu, nu e doar o banală reprezentație ce are loc înaintea premierei, e spectacolul propriu-zis. Este Creația însăși, un timp care nu a început și care nu va avea sfîrșit. „Eli, Eli, lama sabactani?” sînt cuvintele Fiului Omului răstignit pe cruce, care-ar fi încheiat, într-un timp vechi, spectacolul. Dumnezeu a inventat deja păcatul, antisemitismul, îndurarea și iubirea, dar a fost absent cînd i s-a pus întrebarea cea mai importantă, o întrebare pe care-o ia fiecare cu el, cînd părăsește scena – „Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?”.
Adaugă un comentariu