Cu dreptatea înfiptă în inimă
De pe scena Iașului 8 noiembrie 2015 Niciun comentariu la Cu dreptatea înfiptă în inimă 16Îndrăgostitul e loial pînă la moarte, dar prea multă iubire poate să ucidă. Devotamentul și disperarea Toscăi, imagine a loialității și puterii feminine, sînt puse în scenă de compozitorul italian Giacomo Puccini în piesa „Tosca”, lucrare dramatică cu care Opera Națională Română din Iași a serbat 59 de ani de la înființare.
Neliniștea întregii compoziții învăluie scena încă din primul act, cînd fostul consul al Republicii Romane, Cesare Angelotti, se refugiază în biserica Sant’Andrea della Valle. Starea de angoasă este surprinsă și în momentul întîlnirii dintre cîntăreața Tosca și pictorul Mario, pentru care gelozia devine prilej de mărturisire a dragostei: „Arta, cu taina sa, împlinește/Dar mintea e stăpînită doar de un gînd/Singurul meu gînd ești tu, Tosca!”. În dansul vocal dintre Mario Cavadarossi și Tosca Floria notele înalte pun accentul pe suferința provocată de gelozie. Tăria dăruirii lor este acompaniată de corul dirijat de maestrul Gheorghe Stanciu. Sclipirile mînioase ale ochilor îndrăgostiți se domolesc după ce primesc confirmarea reciprocității sentimentului, iar pictorul se întoarce spre a se dărui pasiunii sale. „Tosca mea adorată, totul în ființa ta mă îmbată”, cîntă artistul, îndepărtînd suspiciunile.
Însă jurămîntul de moarte pe care i-l face lui Angelotti, imediat după plecarea iubitei sale, readuce suspansul ca într-un joc furtunos de sentimente. Atmosfera ia amploare cînd apariția tiranul din justiție, Scarpia, șeful poliției care îl caută pe prizonierul politic evadat Angelotti. Determinarea de a-l găsi și ura pe care i-o poartă acestuia transformă în armă orice slăbiciune umană. Astfel, Tosca, încolțită de acest despot al legii și doborîtă de strigătele de suferință ale lui Mario, se eliberează de secretul ce îi conduce pe toți la Angelotti, care, între timp se sinucisese.
Securea dreptății se mută în mîinile „divine, blînde și curate” ale cîntăreței care răspunde avansurilor lui Scarpia înfingîndu-i un pumnal în inimă: „acesta este sărutul Toscăi!”, iar întensitatea vocii și a instrumentelor crește odată cu gravitatea faptelor. Întreaga scenă e străjuită de mînie, păcat, înșelătorie, stări sufletești ale lui Scarpia care sînt înfățișate de oameni care-și poartă masca și care se așază ca într-un tablou al morții. Iluzia libertății este trăită cu mare intensitate de către cei doi îndrăgostiți, însă așa-zisa simulare a uciderii lui Mario îi aduce acestuia sfîrșitul, iar amintirea Toscăi este ultima care-i mai dăinuie în suflet: „nicicînd viața nu mi-a fost așa de dragă!”
Neîmplinirea iubirii o determină pe Tosca să se arunce de pe stînci, înghițită de un val de oameni la picioarele răposatului Scarpia. Imaginea finală îi redă puterea tiranului care, pe toată durata compoziției dramatice deține controlul și influențează faptele. Lirismul vocilor care redau strările sufletești ale caracterelor puternice din ambele tabere se stinge, iar singurul grai menit să încheie rămîne cel al publicului care s-a lăsat prins de jocurile temperamentale ale personajelor.
Adaugă un comentariu