De zilele lui, Ludicul a aruncat 30 de măști
De pe scena Iașului 12 decembrie 2012 Niciun comentariu la De zilele lui, Ludicul a aruncat 30 de măști 1La cea de-a V-a ediție a Festivalului Zilele Teatrului Ludic, trupe naționale și internaționale din șapte țări și-au chemat spectatorii pe colinele Iașului. Între 4-8 decembrie, actorii au dat glas sălilor de teatru, înviind sub reflectoare egouri vulcanice și impunătoare sau supuse și loiale în 30 de spectacole. Au fost pe rînd hoinari, refugiați, fii, prieteni și dușmani și-au frămîntat în cîteva zile, în română, engleză, spaniolă sau cehă, scene cu mlădieri deopotrivă tragice și umoristice.
„Poveștile de familie” ale Teatrului „Ludic” din Iași au fost împrăștiate, miercuri seară, în sala „Gaudeamus” a Casei de Cultură a Studenților ca un vitraliu izbit de tun. Bucăți de viață murdărite cu funingine s-au despletit odată cu gloanțele războiului din Serbia. Printre urlete de lupi și izbucniri de tobe, de sub catifeaua vișinie a cortinei își tîrăște trupul întru evadare Nadejda (Catrinel Constantinescu), o refugiată în casa unei familii din Kosovo. Între smucituri legate cu frînghii negre, ea e ca o marionetă în mîinile celor care o tratează ca pe-un cîine căruia îi arunci ocare și comenzi de rostogolit prin mocirla societății. Degeaba se zbate, căci lațul nu se rupe nici cînd se aruncă înspre cele patru zări. „Andrei, mamă, treci și te spală pe mîini!”, poruncește Milena (Vera Pântea), îmbrăcată într-un halat roșu cu modele aurii. Își ține părul brunet prins în două cozi, care devin cîrma furiei lui Voin (Ionuț Nacu), soțul său, atunci cînd i se pare că „borșul e prea sărat, criminalo! Urăsc borșul!”. După orele de joacă și între reprizele de ceartă, Andrei (Radu Mihoc) învață engleză cu tatăl lui. „Cum se spune la mormînt? Ză greiv. Dar la război? Ză uăr. E fără articol, mă! Mamă, ia uite! Ză gun!” și în sală se lasă întunericul.
Se aruncă toți într-o spirală a gîndurilor rostite cu voce tare, se mint că trăiesc minunat, „dar asta nu tre’ să ni se suie la cap” și pornesc un cînt rusesc pișcat din muzicuță de Voin. Dar nu e de ajuns pentru ca Andrei să se simtă fiul unei patrii, așa că pleacă, „nu se mai poate trăi aici, nu sînt bani, nici oameni nu mai sunt. Au plecat cu toții”. Își ia rămas bun doar de la Nadejda cu care s-a iubit într-o noapte și care, acum, și-l leagă de suflet cu frînghia cu care i-a fost sugrumată întreaga viață.
Sălbăticie cu porțile închise
Lăsînd străzile Serbiei în urmă, Teatrul Mic din Chișinău schițează decorul dintr-un parc de pe Fifth Avenue, prin spectacolul „The zoo story”. O bancă de-un verde închis și un cititor care își aprinde pipa. E o duminică după-amiază și Peter petrece cîteva clipe în locul în care vine mereu pentru a citi. Din dreapta sa apare Jerry, un aparent hoinar, care a străbătut 65th Street, dinspre grădina zoologică. Așa repetă obsesiv cu ochii ațintiți spre o nălucă numai de el văzută. „Păreți un om cultivat. Sînteți medic?” îl întreabă pe cititorul tulburat de îndrăzneala străinului. „Nu, dar am citit cîte ceva în revista Times. Revista Times e pentru proști!” și două tuse înecăcioase pornesc odată cu fumul răsfirat din pipă. Jerry, mereu întors cu spatele spre bancă, îi descoase trecutul lui Peter ca de pe un mosor care se învîrte la nesfîrșit. Se plimbă în jurul băncii, oprindu-se la răstimpuri pentru a-și accentua vorbele gesticulînd cu mîinile. Își povestește viața într-o vîltoare de cuvinte, amețitoare și delirante. Ca stăpînit de un demon, îl împinge pe Peter de pe bancă. „Ai totul și acum vrei și banca asta?”. O luptă se iscă între cei doi, iar Jerry cade cu ochii închiși, înjunghiat de Peter cu propriul lui cuțit. Ecoul ultimelor cuvinte ale celui întins pe jos se izbește de oglinzile din sală. „Îți mulțumesc, Peter. Credeam că ai să pleci”.
Cînd expiră lumea
Joi, sfîrșitul lumii a venit din Spania, adus de Teatre de Contacte cu piesa „Desembre 2012”, pe scena „Gaudeamus”. La intrarea în sală au fost oferite măști antipraf însoțite de urarea „Happy End of the World” (n.r. sfîrșit de lume fericit) și trei profesioniști într-ale apocalipsei au trecut simultan printr-un cutremur și o ploaie de meteoriți. Au îndemnat spectatorii să procedeze ca ei și să-și ia notițe, iar atunci cînd vor fi loviți de-un meteorit, „să muriți fără să strigați sau să scoateți vreun sunet”.
Sub pîlpîirile unui bec, trei prieteni, singurii supraviețuitori în urma cataclismului, trăiesc de-o săptămînă într-un refugiu atomic. Sînt nevoiți să își împartă obsesiile, dozele de nebunie și frică. Trebuie să învețe ce înseamnă limitările, iar atunci cînd proviziile sînt pe terminate, își desemnează candidatul care să iasă în lume după hrană și apă. Un mieunat scurt îi scoate din cascada de vorbe rostite pe nerăsuflate. Își pironesc privirile spre colțul din stînga și se aruncă într-o vînătoare haotică în care pușca este înlocuită cu o mătură. Încercînd să-și exprime dezamăgirea pe limba publicului, unul din ei regretă prada care „s-a scăpat!” din mîinile lor.
Printre momentele incolore în care monotonia alunecă înspre depresie, ritmul melodiei „Girls just wanna have fun” se strecoară ca un stimul electric în încăpere. Veselia ia sfîrșit, însă, atunci cînd din buzunarul unuia se aude un clinchet de telefon. „Există supraviețuitori în capitală!”, răsună în sală vocea precipitată a celui care încearcă să deslușească vorbele de la celalalt capăt al firului. Cum din pricina semnalului slab nu reușesc să închege o conversație, decid să plece, unul cîte unul, în căutarea altor semeni, ca să ducă sfîrșitul lumii mai departe.
Pe scenă, actorii care și-au jucat personajele pe degete au legat cu panglică roșie sărbătoarea teatrului ludic. Au despachetat ecoul festivalului din cutiile cu povești și cu scenarii mîzgîlite, care, rostite în fața publicului au prins bucle caligrafice. Că au rîs la unison sau și-au încordat privirile încercînd să prindă firul pieselor, spectatorii au fost părtași la o alegorie de replici cuvîntate cînd grav și smerit, cînd tăios și răspicat.
Cătălina DOBROVICEANU
Adaugă un comentariu