Din pămîntul uitării nu mai răsare decît revolta neputincioasă
De pe scena Iașului 3 martie 2014 , de Laura Păuleț Niciun comentariu la Din pămîntul uitării nu mai răsare decît revolta neputincioasă 38Scriitorul Barbu Fundoianu a avut parte acum 65 de ani de-un „Exil în pămîntul uitării”, undeva, în Polonia, la Auschwitz. Iar adevărurile lui despre Holocaust, criptate în poeme, au răsărit din acest pămînt chircite și strîmbe, dureroase ca un dans frînt, ca un șir de trupuri trecute printr-o rafală de suplicii. Asta s-a întîmplat luni, 24 februarie, de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Trupa de dans a Teatrului Evreiesc de Stat din București le-a prezentat ieșenilor o coregrafie de Andreea Tănăsescu. Una suplă, bizară, neo-modernistă, expresionistă, în care disperarea, încrederea, alienarea, revolta neputincioasă și confuzia s-au împletit pînă la paroxism. Iar Maia Morgenstern a deplîns c-un vaiet gros și prelung venirea ploii. Acelei ploi care transformă oamenii în numere.
Nu e nevoie de nici un decor pe acel peron pe care oameni-s așteaptă sfîrșitul cu trupul cabrat de jalea de-a fi fost un popor ales. E suficientă o valiză și-o păpușă mică și diformă. Și de-un păpușar, care e acolo, pîndește precum Big Brother. Și de niște lumini puternice, dar înfundate. De-un roșu aprins, tăios în clar-obscur, de contururi de ființe șterse sau contururi șterse de ființe. Și strigătul, ah!, acel strigăt pe care nu-l aude nimeni, fiindcă oamenii – ceilalți oameni sînt surzi. Nu aud cum cei deportați își duc existențele anodine între viață și moarte, într-un monolog sau într-un dans schizoid.
„Dumnezeu e mort!” N-a spus-o Nietzsche sau o fi spus-o și el, dar n-avea dreptul.
Prima care strigă e Maia Morgenstern, apoi e un dans al numerelor, ca și mai apoi să cadă anatema asupra tuturor „celorlați” muritori de rînd, ca în discursul de final al Luceafărului emineascian. „Dumnezeu e mort!” N-a spus-o Nietzsche sau o fi spus-o și el, dar n-avea dreptul. Din pieptul evreilor care știu cum „se transformă corpul în suflet” acesta e singurul adevăr pe care trebuie să-l afle cei de acum, chiar dacă nu le pasă. Dar și publicul ieșean e mort, fiindcă la capătul reprezentației, spectatorilor răriți printre rînduri de-abia li se zbate viața între palme, iar cortina nu se mai ridică pentru ca actorii să primească încă un șir de aplauze. Din pămîntul uitării, pentru acel simbolic grup de evrei deportați, nu mai răsare decît tăcerea.
Un căpăt de viață cît un început de moarte
Pac-pac! La pămînt toată lumea! Stop dans, în coloană adunarea. „Nu mai ai de cine fugi”. Păi ce facem aici? „Oare la ce se gîndesc cînd trag în oameni?” Ei, torționarii, care nu se văd. De fapt ei nu gîndesc, n-au cum să gîndească. Păpușarul, el e de vină, el care stă fie în mijlocul scenei, fie veghează din umbră. Mereu cu mîna ridicată. Mereu taie, mereu de sus în jos.
„Sînt redus la un simplu număr! Îmi duc viața în valiză! Nu mai e timp!”
Degeaba evreii ăștia se iluzionează și încing un dans tradițional sau o iau razna pe ritmuri moderne, or se pierd în dulceața unei balade care-i minte că timpul mai are răbdare. „Heil Hitler!” și oamenii se smulg unii din brațele altuia într-un dans al terorii și-al morții, ca și cum s-ar desprinde carnea de pe ei. Carnea de oase. Fiindcă le e foame, strigă foamea de se preling pe scenă. Cu toate astea răbdarea, ah!, din nou, „răbdarea e tot ce mi-a rămas” răsare o voce și porumbeii, da, porumbeii gîndurilor încă mai dau dau din aripi. Dar „păsări negre, de ce acoperiți cerul?”. E o confuzie de persoane aici, „eu, eu, văd, respir, merg” ori ba? „Voi, voi, noi, noi încetați!” vocea e a unuia și a tuturor. A oamenilor care devin marionete alienate de voia Führerului. „Sînt redus la un simplu număr! Îmi duc viața în valiză! Nu mai e timp!”, aceasta este cheia reprezentației.
Ah! Paroxismul!
Iar reprezentația de teatru-dans în memoria lui Barbu Fundoianu s-a vrut un strigăt repetat pînă la paroxismul acela al vinovaților fără vină. Pe una și mai multe voci. Pînă poate o să răzbată și prin carnea spectatorilor. Fiindcă cel ce a fost evreu de origine română, critic literar, eseist, poet şi publicist și-a petrecut ultimele clipe în așteptarea trenului morții agățîndu-se de cuvinte, de-un jurnal și de-o corespondență din locurile în care a stat ascuns sau a fost ținut prizonier. Și această așteptare nu putea fi decît strigată, urlată sau îmbrăcată într-un dans mereu frînt.
Sugerînd pendularea perpetuă dintre o speranță forțată și conștiința sfîrșitului, acest balans a vrut să fie un fel de cuțit înfipt de mai multe ori în perdeaua de iluzii care se spulberă pe gînd ce trece și se preface din porumbel, în pasăre neagră. Nu, noi nu știm ce înseamnă ca cerul să cadă atît de jos încît să se confunde cu pămîntul. De aceea tropotul pașilor de dans a sunat ca un secundar care măsoară destrămarea. Să ne anunțe c-a fost și că nu s-a terminat. Păcat că nu a fost nimeni să înțeleagă, deși am văzut și-am auzit.
Adaugă un comentariu