Fagotul, în concert internațional la Iași
De pe scena Iașului 9 decembrie 2013 Niciun comentariu la Fagotul, în concert internațional la Iași 73Joi seara, pe 5 decembrie, cîștigătorii Concursului Internațional de Fagot, aflat la prima ediție, au arătat că talentul lor nu este scrijelit doar pe o diplomă. Concertul a fost susținut în Sala Eduard Caudella de la Casa Balș a Universității de Arte „George Enescu” din Iași și, pentru două ore, cei trei cîștigători ai concursului au desenat în mințile noastre, cu ajutorul muzicii, balade.
În sală liniștea e grea. Aproape că ne simțim inimile în gît așteptînd ca Mihai Boboiescu, unul dintre cei doi cîștigători ai concursului de fagot, să-și înceapă solo-ul compus de Viorel Munteanu, fostul rector al Universității de Arte. La început timid, sunetul răgușit al instrumentului începe să se reverse spre public. Artistul devine brusc un îmblînzitor de șerpi, iar fagotul, fiara pe care încearcă să o stăpînească, scoate șuierături și sunete violente.
Lupta continuă ca un joc de copii, triluri puternice izvorăsc din instrumentul de suflat, la început sălbatice, apoi din ce în ce mai tăcute, semn că artistul a cîștigat lupta. Viorel Munteanu, compozitorul piesei, se ridică imediat de pe scaun și merge la tînărul artist pe care îl sărută pe ambii obraji și îl îmbrățișează lung.
Amurg de instrumente
Radu Saga, deținătorul locului al III-lea la concursul de fagot, nu este un luptător ci mai curînd un povestitor rătăcit. Acompaniat de orchestra simfonică a universității, artistul scoate primele sunete ale sonatei Ballat. Răspuns îi dau viorile spințare care, asemeni unor păsări, împrăștie în văzduh triluri vesele.
Contrabasul și tobele anunță venirea nopții, căci sunetele sînt încărcate de umbre și mister. Drept răspuns fagotul desenează, în tușe groase, iubiri înflăcărate. Viorile se liniștesc aproape de tot și doar din cînd în cînd mai scot cîte un geamăt fugar. Brusc însă încep să sune puternic anunțînd împreună cu toba, un răsărit de lună, pe care sunetele de fagot sînt cele care o urcă tot mai sus pe cer.
Alin Dănilă ne afundă și mai tare în misterele nopții, continuînd cu partea a II-a și a III-a a sonatei Ballat. Asemeni unui pictor care continuă o lucrare neterminată, Alin începe să creioneze cu ajutorul sunetelor grave pînza minților noastre.
Viorile își fîlfîie spasmodic corzile. Doar contrabasurile le răspund cu ecouri întîrziate. Dirijorul, energic, încearcă să țină captivă în vîrful baghetei sale voința instrumentelor, iar uneori pare că, în învălmășeala de sunete, acesta pierde controlul.
Este însă doar un sentiment căci, doar cu un semn al mîinii, acesta reduce la tăcere întreaga hoardă de instrumente. Se face din nou rocada artiștilor, iar Mihai Boboiescu încearcă să aducă primăvara la început de decembrie. Acesta începe vioi interpretarea concertului pentru fagot și orchestră a lui Mozart. Sunetele se împrăștie blînd, asemeni căldurii soarelui ce mîngîie întreaga natură.
La un semn autoritar al baghetei dirijorului, frigul a fugit de tot. Muzica molcomă desenează o zi toridă de vară, sunetului leneș al fagotului îi răspund viorile care scad tot mai mult în intensitate. Spre final, ca o ultimă sforțare a unui animal muribund, instrumentele scot împreună un geamăt. Însă nu unul care să-l arate înfrînt ci doar că s-a retras, în așteptarea unei noi bătălii.
Andrei MIHAI
Adaugă un comentariu