Fericirea dintr-o cutie metalică
De pe scena Iașului 22 mai 2017 Niciun comentariu la Fericirea dintr-o cutie metalică 7„Dumnezeu nu există decît dacă ne poate aduce fericirea în această viață, sau în cea de pe urmă” – cu această frază începe o lecție despre fericire, care te face să îți reevaluezi propria definiție a acestări stări. Ecourile celor opt femei îmbrăcate în rochii scurte și negre dau impresia că lumea s-a obișnuit să găsească urme de fericire în diferite obiecte și le vei da dreptate pentru că știi că ai făcut asta de multe ori. Miercuri seară, 17 mai, de la ora 19.00, studenții în anul al III-lea la Actorie, de la Universitatea de Arte din Târgu Mureș au jucat pe scena Teatrului Fix piesa „Mede/ ea sau Despre fericirea conjugală”, un spectacol despre cum feminismul a schimbat viziunea asupra iubirii și a fericirii.
Cele opt acte ale piesei sînt trăite, de fiecare dată, cu o altă interpretare a Medeei, cei din sală fiind martori la zbuciumurile ei interioare. Țipînd sau șoptind, Medeea arată etapele vieții de cuplu, de la momentul îndrăgostirii, pînă la moarte.
Piese de colecție în lecția despre iubire
Spectacolul dramatic se construiește în jurul unei cutii metalice în care ea își colecționează amintirile. Gestul ei te duce cu gîndul la faptul că ai și tu o astfel de cutie în care îți aduni memoriile, mai mult sau mai puțin tăioase. Atmosfera devine tot mai sumbră cînd Medeea începe să împărtășească din „amintirile ascuțite, tăioase și așezate în ordine cronologică”. Personajul reușește să trezească un tremur interior, îndată ce afli că și-a găsit mama în cadă, plutind într-o apă roșie. Mai tîrziu, piesa devine o metaforă a femeilor captive în viața de cuplu, iar fiecare act are un punct culminant. Analizînd bărbatul îmbrăcat într-un costum negru și ascultînd poveștile despre vacanțele din toată lumea, realizezi la ce făcea referire fericirea cu miros de conturi elvețiene. Medeea trece prin episoadele căsătoriei, ale familiei și ale infidelității, devenind la rîndul ei, captivă într-un cerc în care aleargă după fericire. Dar în această fugă nu se dezlipește de cutia metalică, frecîndu-și mereu încheieturile mîinilor.
Latura dramatică a spectacolului capătă nuanțe tragic-comice, făcîndu-i pe cei din sală să rîdă, ascultînd lecția despre iubire, „cel mai ciudat cuvînt inventat vreodată”, care aduce fericire, dar și oposul său. „Ultima” Medee creează impresia că te întorci iar la începutul poveștii și îți revin în minte imaginile cu apa roșie despre care vorbea. Medeea mai adaugă o piesă de colecție în cutia metalică, una care o ajută să-și poată suporta amintirile sau prin care să se elibereze de tot de ele. De fapt, toate metamorfozele fericirii au fost un eșec.
de Antonela TĂNĂSELEA
Adaugă un comentariu