Festivalul culturii se citește în cafea
De pe scena Iașului 15 aprilie 2013 Niciun comentariu la Festivalul culturii se citește în cafea 3La cea de-a VIII-a ediție „Cafekultour”, am fost chemați în săli de teatru, în cinematografe sau în cafenele și, timp de două săptămîni, am fost spectatori. Cînd am vrut să mergem la film, am zărit în program titluri cu rezonanță franțuzească, românească sau orientală, fie că ne-am oprit privirea peste „Rocker”al lui Marian Crișan, fie că ne-a sărit în ochi „Blocul Iakubian” al lui Marwan Hamed, cea mai scumpă peliculă din istoria cinematografiei egiptene. Jean Genet, cu a sa piesă de teatru „Cameristele”, a fost pretextul regizoarei Laurei Dîmbu să ne aducă la spectacol. Am vrut să mergem și la vernisajul expoziției documentare realizate de Institutul Goethe din București, „Herta Müller: Cercul drăcesc al cuvintelor” sau la cea de pictură, sculptură și grafică „Metamorfozele subconștientului”, semnată de Ella Shlosberg și de Cătălin Alexandru Chifan. Mai este vreme, încă nu ne-am încheiat ruta, cu harta Iașului în mînă.
Scenariu în ramă
În sala Teatrului Fix sîntem așteptați. Două tinere, una cu spatele spre noi și cealaltă ghemuită pe divan stau nemișcate sub privirile spectatorilor care își caută un loc. Kimonoul roșu începe să foșnească pe cuvertura într-o culoare la fel de aprinsă, dezvelind niște picioare îmbrăcate în ciorapi fini cu bandă și silueta prinde viață. Cînd dansează, cînd își alege fardurile de pe măsuța de toaletă. Ni se înfățișează un personaj exagerat, parcă prea teatral în gesturi și cu o mimică schimonosită de moravuri mondene. Ca și cum am vedea mai multe straturi de acuarelă ale aceluiași portret.
Aflăm că cea care a stat cu spatele tot timpul, trăgînd din cînd în cînd cu coada ochiului, e de fapt camerista, iar cealaltă, stăpîna. Ce nu ne dăm seama este că cele două joacă niște roluri. Am fost mințiți, ne-am lăsat duși de nas de două surori, „Cameristele”, care împărtășesc aceeași ură pentru Doamna (Daniela Tocari). Pentru cea care le dăruiește hainele pe care nu le mai poartă, florile pe care le primește sau blănurile demodate și pentru care ele sînt doar două sărmane. Cînd stăpîna nu-i acasă, Solange (Alexandra Lupu) și Claire (Alexandra Cantemir), ca posedate de demoni, își joacă propriile piese regizate în pereche. Camera Doamnei le este scena, iar dulapul ei și divanul recuzita. Cînd una e camerista, cealaltă e stăpîna, însă finalul e același: cea pentru care lucrează trebuie să moară. Un plan pe care nu îndrăznesc să îl transforme în realitate, pînă în noaptea în care o cunoaștem pe adevărata Doamnă.
Abia atunci înțelegem că nebunia lor, pe care actrițele o joacă cu nonșalanță, e mai primejdioasă decît credeam. Solange aproape că o ucide pe sora sa, care, întinsă pe podea, îi pare că ar fi stăpîna. De pe ultimele rînduri din sală, un tînăr se ridică în picioare, încercînd să vadă mai bine ce se întîmplă pe scenă. Ghicim deja că finalul poartă umbra doliului. Vălul negru cade pentru cele două surori care și-au scris singure sfîrșitul, unul cu gust de otravă și celălalt cu sunet de trăgaci. În încăpere se lasă întunericul.
Seringa cu mîncare
Și din întuneric se face lumină cînd sala cinematografului Victoria se umple de spectatori. Au venit să urmărească proiecția scurt-metrajului premiat în 2008 la Cannes, „Megatron” și a filmului „Rocker”, ce poartă semnătura regizorului Marian Crișan. La fel ca la spectacolul de teatru, primele imagini din „Rocker” proiectează un alt scenariu în gîndurile noastre. Ni se arată un bărbat, trecut de patru decenii, care fură o pereche de schiuri de pe o pîrtie. Nu știm însă că banii pe care i-ar lua din vînzarea lor i-ar cheltui pentru fiul său, Florin (Alin State). Nici cînd îl vedem pe același tată, pe Victor (Dan Chiorean), într-un bar, la un concert, fredonînd o melodie rock, nu ne trece prin minte că de fapt solistul trupei este Florin.
Ne grăbim să îl condamnăm pe bărbatul acesta, cu geacă de piele neagră și gluga hanoracului acoperindu-i creștetul înălbit de vreme, însă scena în care îl roagă pe Dumnezeu să-l întoarcă pe Florin pe calea cea bună ne furnică conștiința. „Să vină păpica, tăticule”, îi strigă tînărul, și înțelegem la ce se referă cînd îl vedem ca un animal sălbatic zbătîndu-se într-o cușcă. Seringa, pregătită de însuși tatăl lui, îi hrănește venele. Ne e de ajuns, pricepem de ce Victor are datorii și de ce pe geamul mașinii sale era scris că o vinde. Parcă îl și compătimim căci orice ar face, nu e îndeajuns de bun pentru Florin.
Pe ecran se rostogolesc prim-planurile protagoniștilor. Aproape că obiectivul îl urmărește numai pe tată, fie că ni-l înfățișează prin geamul unui tramvai, prin parbrizul Opel-ului sau în apartamentul său, înconjurat de prietenii lui Florin. Căci Victor e tînăr prin ei. Cu ei și cu fiul său bea, fumează, merge la concerte, însă nu scapă din ochi umbra zilei de mîine. Îl vedem măcinat ba de vreo datorie, ba de grija părintească, dar numai noi îi observăm cutele de neliniște de pe frunte. Florin își scrumează nepăsarea de tîmplele noastre, aruncîndu-ne fumul în față. Atîta timp cît tatăl îi acceptă regulile, el își face jocul. Acela care îi aruncă într-un tren, spre București, unde Victor urcă cu ei pe scenă, în concert. Din microfon, auzim ecoul unui fiu mîndru de părintele lui, iar de la tobe, tatăl îi întoarce dragostea într-o furtună de decibeli. Imaginile se derulează în goana acordurilor de rock.
Scris de mînă în gară
Și imaginile amuțesc în fața Hertei Müller pe care încercăm să o descoasem la vernisajul expoziției. Îi zărim caligrafia pe foaia discursului de mulțumire la primirea Premiului „Walter Hasenclever”, diploma de licență și pagini din dosarul „Cristina”, numele conspirativ dat de Securitate. Ne uităm la fotografiile vechi, alb-negru și la cele color și vedem o Herta Müller blondă, într-o gară, scriind. Într-o singură poză ne zîmbește, în cea care deschide expoziția. Îi vedem și părinții și-l recunoaștem pe tatăl ei, Josef Müller, îmbrăcat în uniforma armatei naziste.
„Mă numesc Herta pentru că așa o chema pe cea mai bună prietenă a mamei din lagăr, care a murit de foame. N-am întrebat-o dacă vede în mine două persoane”, sînt cuvintele ei imprimate pe unul din panouri. Însă noi ne întrebăm dacă este ea pe deplin a noastră, căci în România o credem nemțoaică, iar în Germania e româncă.
Cătălina DOBROVICEANU
Adaugă un comentariu