Film din țara cu portocale
De pe scena Iașului 28 februarie 2010 Niciun comentariu la Film din țara cu portocale 7Încă o dată, filmul portughez a fost prezent la Iași. De vineri pînă sîmbătă, 26-28 februarie, Casa de Cultură „Mihai Ursachi” a fost gazda celei de-a doua ediții a Zilelor Filmului Portughez. Evenimentul a fost onorat, în prima seară, de prezența Ambasadorului Portugaliei în România, Alexandre Vassalo. În cele trei seri de film, atît cultura portugheză, cît și intrarea liberă au umplut sala de cinema din Parcul Copou.
Spre deosebire de prima ediție a Zilelor Filmului Portughez, cea din 2010 a adus ieșenilor, pe lîngă cele douaă filme artistice, și un documentar, despre istoria limbii portugheze.
Întuneric la Grand Hotel
Dihno are 14 ani si locuieste la Grand Hotel din Mozambic. Doar că Grand Hotel nu este atît de pompos pe cît sună. Gloria sa a rămas în trecut, la un loc cu amintirea personajelor strălucitoare care se perindau pe scările de marmură. Astăzi din marmura de cîndva au rămas doar lespezi care n-au mai putut fi scoase și folosite, iar scările sînt mjurdare și slinoase.
În camerele fără geamuri, fără electricitate și fără apă își numără zilele cei fără adăpost. În Grand Hotel fierbe viața oamenilor cu viitorul mut. Dihno vorbește portugheză și face chiar și rap, așa cum a văzut o dată la singurul televizor din tot hotelul, pe un canal american. Iubita lui va naște în curînd. „E și bine, e și rău. Am sădit un copac, dar nu i-am turnat apă la rădăcină”, spune Dihno.
Apoi își reia versurile în care cere o viață mai bună, însoțite de gesticulații, „ca la televizor”. În timpul liber face tobe din pungi de rafie și cîntă zecilor de copii adunați în jurul său, acoperind rugăciunile musulmanilor din celălat capăt al clădirii jerpelite.
Apă portugheză
Aceeași limbă o vorbește și Manohar Saardessai, un bătrîn cărturar din India, care susține cu tărie că este portughez, pentru că un manual școlar l-a învățat așa: „Sînt portughez, pentru că aerul pe care îl respir este portughez, pentru că sîngele care curge prin venele mele este portughez, pentru că apa pe care o beau este portugheză”. Gîndește în două limbi, iar una dintre ele este portugheza.
Filmul în care cei doi, alături de alte personaje se interpretează pe sine însuși, este documentarul care a deschis Zilele Filmului Portughez la Iași. Pelicula reconstruiește povestea limbii portugheze, adunînd piesele unui tot, mai mare decît existenta: limba. Istoria graiului este răscolită în cadrul documentarului „Limba- vieți în portugheză”. Autorul filmului, regizorul Vitor Lopes, folosindu-se doar de vocile personajelor sale, plimbă spectatorul prin șase țări de pe tot globul unde regăsește de fiecare dată o altă față a graiului din țara cu portocale.
Portugalia, Japonia, Mozambic, India, Brazilia, Franța și Japonia sînt țările îm care cotidianul unor oameni este strîns legat, inconștient aproape, de nevoia de a se regăsi cu țara care i-a crescut.
Minunea casei de toleranță
Aceasta adună în sine religii, cîntece și destine, desenînd cu un creion invizibil limitele confuze ale unei culturi vii. „Nu există o limbă portugheză, ci limbi portugheze”, explică un scriitor din Lisabona. Experiențele personajelor, fie că este vorba despre niște prieteni care joacă fotbal pe un cîmp minat, un intelectual sau o doamnă cu aspect fizic mai mult decît ordinar, dar cu o manieră excepțională de a interpreta fado, vin să arate nevoia oamenilor de a se regăsi în identitatea unei colectivități.
Filmul din a doua seară, „Miracolul după Salome”, construit după cartea lui José Rodrigues Miguéis, este povestea apariției Fecioarei la Fatima, în fața poporului, în Portugalia anului 1917. Salome este o femeie de moravuri usoare, cu o credință neclintită în Fecioară. Trei bărbați ocupă însă un loc central în viața femeii, făcînd-o să iubească și să urască în același timp.
Un pic exagerat la capitolul „încadraturi”, meritul filmului este acela de a reda veridic perioada respectivă și de a crea mistere prin elipse intenționate ale regizorului. „Cinci zile și cinci nopți”, regizat de José Fonseca e Costa învie Portugalia anilor ’40, relatînd aventurile a doi fugari certați cu statul.
Dincolo de o organizare bună și un eveniment necesar, Zilele Filmului Portughez produc la Iași o legătură între două culture relativ asemănătoare, pierdute în spațiul geografic și istoria grăbită.
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu