Holender și-o întrebare de zece puncte
De pe scena Iașului 26 octombrie 2010 Niciun comentariu la Holender și-o întrebare de zece puncte 0„Îndoiala este unul din numele inteligenței”, spunea la un moment dat Jorge Luis Borges. Dar ce faci atunci cînd îți pui la îndoială propria-ți inteligență? Chemi pe altcineva să-ți dea un răspuns sau măcar să te facă să-l găsești chiar tu. Poate om fi fost prea subiectivi sau prea critici, de aceea, fostul director al Operei din Viena, Ioan Holender, a fost chemat miercuri, 20 octombrie , să răspundă la întrebarea „Este România o țară a culturii?”. Și-a vorbit frumos, nu a fost nici foarte vehement, însă ne-am dat seama că a fost mai degrabă o întrebare retorică.
Cu 20 de minute înainte de ora 17:00, în Aula Magna „Mihai Eminescu” discuțiile despre venirea lui Holender se purtau deja între bătrînii așezați răsfirat. „Știai că a avut cel mai lung mandat la Opera din Viena?”, îi spunea un domn companionului din dreapta sa. Ca și cînd s-ar fi temut să nu îi prindă carevă, toate discuțiile se purtau în șoaptă, cu degetele puse peste buze.
Unii au văzut fuga din România comunistă drept singura șansă de realizare și de păstrare a demnității. În schimb, cînd a trebuit să părăsească țara, Holender s-a simțit „ca un ratat, eram exmatriculat din toate universitățile românești”. Ba mai mult, nici în Timișoara nu s-a simțit mai bine, unde credea că este „mai neromân”, asta în comparație cu cei care locuiau în Iași de exemplu. În acele timpuri, a mărturisit el, distanțele parcă erau mult mai mari.
A ridicat miza propusă de rectorul Universității „Cuza”, prof. univ. dr. Vasile Ișan, și a promis că nu vrea să fie polemic. Înainte de a răspunde întrebării, a ținut să vorbească despre cultură din două unghiuri de vedere. În primul avem creativitatea țării, a acelui popor, iar în al doilea punem „recrearea, remijlocirea a tot ce este cultură prin artiști”. Pentru a arăta care sînt și diferențele între cele două, el a venit cu două exemple: Grecia și Italia. Ambele au dovedit acel „simțămînt”, prima fiind comparată cu „muzica fără Bach și Mozart”, iar cealaltă a dat tonul în ceea ce privește Renașterea. Dar din punct de vedere al acelei „remijlociri” culturale, ambele au căzut în extrema cealaltă.
De-a rîsul plînsul
Cînd a venit vorba de România, primul sfat pe care l-a dat a sunat mai degrabă a îmbărbătare militărească. „Fiecare țară este condusă de cei pe care i-am pus noi să ne conducă. Scuzele din 1989 nu mai funcționează, nu le mai avem de 20 de ani”, a continuat Holender. Iar efectele s-au simțit cel mai bine în această zonă a artei.
O dată începută suita de critici adusă României, am crezut că voi avea un déjà-vu, unde aș fi auzit aceeași voce a Hertei Müller. Fostul director al Staatsoper și-a nuanțat cuvintele și a renunțat la categorisirea directă a lucrurilor. A mărturisit că e perfect conștient de faptul că, în această situație economică dificilă, primul loc de unde se taie este în zona artei, însă a ținut să spună că de fapt vorbim de „acest furt cultural care se face, această nerecunoaștere, întrucît cultura aduce mai mult decît costă”. Cel mai bun exemplu a fost Staatsoper-ul din Viena, care a primit 55 de milioane de euro de la stat și a adus un profit de patru ori mai mare.
Iar ce este mai dureros, ar trebui să tragem noi concluzia, e și faptul că sîntem și un popor vocal, talentat, dar, din păcate, numai atît. Că cei tineri își iau bagajele și vor să plece, iar instituțiile „primesc bani cît să nu moară, dar nu cît să trăiască”, a mai adăugat fostul director. Toate acestea au capătat conturul unei drame spirituale, dar „dacă dumneavoastră acceptați, dacă conștiința nu strigă și nu urlă pentru drama spirituală, atunci nu să nu vă mai lamentați”.
Între luntre și punte
Ar fi trebuit să ne facem mea cupla cu toții și să ne fi uitat la Teatrul Național care nu se mai repară, Palatul Culturii care este mai mereu într-o renovare sau Opera care-și duce existența în care mai de care cotloane ale orașului. Care e urmarea? „Pierdem din ce în ce mai mult din respect”.
Conferința din Aula Magna nu s-a dovedit a fi expunerea culturii românești oprobiului public pentru ca la final să-i rîdem în față. Holender a valsat cu frazele ca și cînd ar fi fost la dansul de la Opera din Viena.
O doamnă din public s-a ridicat și a încercat să nuanțeze acest compromis în care se tot află cultura română. A vorbit despre Opera din Iași care și-a dus existența mai departe și a oferit în continuare spectacole publicului, în condiții mai degrabă indecente. Pesemne că nu s-ar fi așteptat la răspunsul lui Holender, care a spus că asta duce într-un final la autodistrugere: „întotdeauna vine cineva și ne învață, ne face mai mici decît sîntem, asta nu este bine”.
Într-o oră și jumătate s-a făcut o radiografie asupra culturii noastre, însă la soluții revoluționare nu ne-am fi așteptată, acum, fie că nu a vrut să ofere un răspuns, fie nu știa nici el exact, cert este că nu am aflat încă dacă România este o țară a culturii.
George GURESCU
Adaugă un comentariu