Holender și-o întrebare de zece puncte

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Holender și-o întrebare de zece puncte 0

„Îndoiala este unul din numele inteligenței”, spu­­nea la un moment dat Jorge Luis Borges. Dar ce faci atunci cînd îți pui la în­doială propria-ți in­te­li­gen­ță? Chemi pe altcineva să-ți dea un răspuns sau măcar să te facă să-l găsești chiar tu. Poate om fi fost prea subiectivi sau prea critici, de a­ce­ea, fostul director al Operei din Viena, Ioan Holender, a fost chemat miercuri, 20 octombrie , să răs­pun­dă la întreba­rea „Este România o țară a culturii?”. Și-a vorbit fru­mos, nu a fost nici foar­te vehement, însă ne-am dat seama că a fost mai degrabă o întrebare retorică.

Cu 20 de minute înainte de ora 17:00, în Aula Magna „Mihai Eminescu” discuțiile despre venirea lui Holender se purtau deja între bă­trî­nii așezați răsfirat. „Știai că a avut cel mai lung mandat la Opera din Vie­na?”, îi spunea un domn compa­nio­­­nului din dreapta sa. Ca și cînd s-ar fi temut să nu îi prindă carevă, toa­te dis­cu­țiile se purtau în șoaptă, cu de­­ge­te­le puse peste buze.

Unii au văzut fuga din Româ­nia comunistă drept singura șansă de rea­­lizare și de păstrare a demnității. În schimb, cînd a trebuit să pă­ră­seas­că țara, Holender s-a simțit „ca un ra­tat, eram exmatriculat din toate universitățile românești”. Ba mai mult, nici în Timișoara nu s-a simțit mai bine, unde credea că este „mai ne­ro­mân”, asta în comparație cu cei care locuiau în Iași de exemplu. În acele tim­puri, a măr­turisit el, dis­tan­țe­le­ par­că erau mult mai mari.

A ridicat miza propusă de recto­rul Universității „Cuza”, prof. univ. dr. Vasile Ișan, și a promis că nu vrea să fie polemic. Înainte de a răs­­punde în­tre­bării, a ținut să vor­beas­­că despre cul­tură din două un­ghiuri de vedere. În primul avem crea­­tivitatea țării, a acelui popor, iar în al doilea punem „recrearea, remij­lo­cirea a tot ce este cultură prin ar­tiș­ti”. Pentru a arăta care sînt și diferențele între cele două, el a venit cu două exem­ple: Grecia și Italia. Ambele au dovedit acel „simțămînt”, prima fiind comparată cu „muzica fără Bach și Mozart”, iar cea­laltă a dat to­nul în ceea ce privește Renaș­te­rea. Dar din punct de vedere al acelei „remijlociri” culturale, am­be­le au căzut în extrema cealaltă.

De-a rîsul plînsul

Cînd a venit vorba de România, pri­mul sfat pe care l-a dat a sunat mai de­grabă a îmbărbătare mi­lită­reas­că. „Fiecare țară este condusă de cei pe care i-am pus noi să ne conducă. Scuzele din 1989 nu mai func­țio­nea­ză, nu le mai avem de 20 de ani”, a continuat Holender. Iar efec­te­le s-au simțit cel mai bine în aceas­tă zonă a artei.

O dată începută suita de critici adusă României, am crezut că voi avea un déjà-vu, unde aș fi auzit aceeași voce a Hertei Müller. Fos­tul di­rector al Staatsoper și-a nuan­țat cu­­vintele și a renunțat la ca­te­­go­ri­si­rea directă a lucrurilor. A măr­­turisit că e perfect conștient de faptul că, în a­ceas­tă situație econo­mi­­că dificilă, pri­­mul loc de unde se taie este în zo­na artei, însă a ținut să spu­nă că de fapt vor­bim de „acest furt cultural care se face, această ne­re­cunoaștere, în­trucît cultura aduce mai mult decît costă”. Cel mai bun exem­plu a fost Staats­oper-ul din Viena, care a pri­mit 55 de milioane de euro de la stat și a adus un profit de patru ori mai ma­re.

Iar ce este mai dureros, ar trebui să tragem noi concluzia, e și faptul că sîn­­tem și un popor vocal, talentat, dar, din păcate, numai atît. Că cei ti­ne­ri își iau bagajele și vor să plece, iar instituțiile „primesc bani cît să nu moară, dar nu cît să trăiască”, a mai adăugat fos­tul director. Toate acestea au capătat conturul unei drame spi­ri­tua­­le, dar „dacă dumneavoastră accep­­tați, dacă conștiința nu strigă și nu urlă pen­tru drama spirituală, atun­­ci nu să nu vă mai lamentați”.

Între luntre și punte

Ar fi trebuit să ne facem mea cupla cu toții și să ne fi uitat la Tea­trul Na­țional care nu se mai repară, Pa­­la­tul Culturii care este mai me­reu într-o renovare sau Opera care-și duce existența în care mai de care co­­­tloa­ne ale orașului. Care e ur­ma­rea? „Pierdem din ce în ce mai mult din respect”.

Conferința din Aula Magna nu s-a dovedit a fi expunerea culturii ro­­mâ­­nești oprobiului public pentru ca la final să-i rîdem în față. Ho­len­der a val­sat cu frazele ca și cînd ar fi fost la dansul de la Opera din Vie­na.

O doamnă din public s-a ridicat și a încercat să nuanțeze acest com­pro­­mis în care se tot află cultura ro­mâ­nă. A vorbit despre Opera din Iași care și-a dus existența mai de­par­­te și a o­fe­rit în continuare spectacole publicului, în condiții mai de­gra­bă indecente. Pe­semne că nu s-ar fi așteptat la răs­pun­sul lui Ho­len­der, care a spus că asta duce într-un fi­nal la autodistrugere: „întotdeauna vine ci­neva și ne învață, ne face mai mici decît sîntem, asta nu este bine”.

Într-o oră și jumătate s-a făcut o ra­­­diografie asupra culturii noastre, însă la so­luții revoluționare nu ne-am fi aș­teptată, acum, fie că nu a vrut să ofere un răspuns, fie nu știa nici el exact, cert este că nu am aflat în­că da­că România este o țară a culturii.

George GURESCU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top