Ieșenii au căzut sub mirajul Hollywood-ului
De pe scena Iașului 28 ianuarie 2013 Niciun comentariu la Ieșenii au căzut sub mirajul Hollywood-ului 3Vineri seară, pe 25 ianuarie, în sala mică a Uzinei cu Teatru de la Teatrul Național, regizorul Ion Sapdaru le-a arătat spectatorilor fascinația Hollywood-ului prin prisma unor personaje obișnuite, care recurg la gustul amărui al imitației. Reprezentația „Hollywood Mirage” satirizeză o lume care inevitabil ni se înfățișează ca una perfectă, folosindu-se de simplitatea umană, fără prea multe înflorituri artistice.
București de import
În întuneric, pe fundalul înăbușit de sunetele asurzitoare de claxoane și motoare de mașini, întrerupt mai apoi de instrumentalul grăbit al melodiei „La vie en rose”, nu se vede decît o țigară aprinsă. În restaurantul „Hollywood mirage”, unde mîncarea ți-e servită de chelneri care imită cîte o vedetă de pe covorul roșu, mesele sclipesc a vopsea proaspătă, iar o siluetă de bărbat ni se dezvăluie relaxată în fața ochilor încremeniți de nerăbdare. Ca niște furnici, o mînă de oameni, fiecare cu cîte un burete în buzunar, începe apoi să mișune pe scenă, cu veselă în mînă, care pare mai degrabă luată din dulapul bunicii. Trăgîndu-se de părul care abia îi crește numai pe părți, Titel, patronul, împarte țipete în stînga și-n dreapta. „V-am spus că nu sînt din Vaslui. Sînt din Bîrlad”, urlă Constanța Hariton, blonda dîrză cu voce ascuțită din fundul scenei, care o imită pe Marilyn Monroe. Ca-ntr-un maraton, țipetele fac turul sălii, iar noi, spectatorii, parcă ne așteptăm rîndul la cabina cu critici.
Tînărul, cu îmbrăcămintea ca un papagal amorez, care a fost angajat să-l imite pe Harry Potter, dar amintește mai degrabă de ursul Baloo, aproape că nesocotește nervii șefului. Și nici nu bagă în seamă cicăliturile lui Tudor Serafim, un Charlie Chaplin de București, care stă leșinat pe scaun, și-i recomandă rînjind un Stan, în caz că vrea să se transforme în Bran.
Hitler și SPP-ul
În peisajul colorat, patru costume negre strică atmosfera cu mersul lor robotic. Ca niște bile de mercur, se împrăștie fiecare în cîte un colț și numai chelul mustăcios se așază amenințător la o masă. Marcel Dumitrașcu, șeful SPP-ului, stă așadar în fața noastră, și pare mai degrabă nervos pe noi decît pe personajele care se uită lung la capul lui. Mirajul Hollywood-ului cu chelnerii lui deghizați în vedete nu-i face inima să salte de încîntare, mai ales că personajul Garcea, pe care el l-ar putea juca cu succes, nu se află în meniul cu staturi al restaurantului. Dar vestea care le tresaltă inima mai ceva ca la un iepuraș fugărit de-un cîine e că președintele țării va veni să ia cina în această seară aici. Și, ca totul să meargă bine, fiecare angajat s-a transformat într-o filă dintr-un dosar în care trecutul îi e amintit în cuvinte.
Ca-ntr-un soi de interogatoriu aflăm că Tudor a fost concediat din teatru pentru că a ieșit beat pe străzile Germaniei îmbracat în Hitler, după ce nimeni în afară de cinci studenți și două fosile nu venise la prima lui reprezentație. Harry Potter, băiatul cu șapcă a fost dat afară de la Filologie, pentru că în anul doi s-a bătut cu un basarabean fiindcă acesta „susținea că există limbă moldovenească.” Apoi urmează Elvis Presley cu bluză mulată și niște teniși roșii prăfuiți, care face o reprezentație în direct, tremurîndu-și picioarele în timp ce chinuie un microfon în luminile globului disco de desupra lui ce-i schimbă fața în diferite culori. La intervievat îi vine rîndul și Pușei care o interpretează pe Madonna. După ce Marlyn Monroe începe să țipe la ea și privirea șefului se tulbură, fetele îl lămuresc că „nu ne înțelegem. Suntem heterosexuale”.
Eminescu cu obrăjorii roșii
Țipetele din spatele cortinei fac publicul să tresară, iar apoi să rîdă în hohote. Lilica, garderobiera, urlă cît o ține gura că ea vrea să-l vadă pe președinte ca să-i schimbe numele de familie. Și rămînem toți ca la dentist cînd aflăm că numele ei e Eminescu și fiul ei are un salon de masaj erotic care se numește „Luceafărul”. Dar în loc să-i asculte cineva ofurile, e trimisă cu taxiul la Botoșani. În paralel, bătrîna doamna Plopu, mama lui Titel, îl sună să-l întrebe cum îl chema pe calul lui Ștefan cel Mare ca să cîștige 100 de euro la un concurs de la televizor.
După aceea se hotărăște că Marlyn Monroe de Bîrlad o să-l servească pe președinte cînd va veni însă fără să se comporte „ca la șezătoare la Vaslui”. Dar repetițiile sînt întrerupte de Tudor care, fiind deghizat în Hitler începe să vorbească într-o germană bîlbîită ridicîndu-se pe vîrfuri și zburlindu-se la cheliosul SPP-ist. Însă e anesteziat rapid cu un pumn, împachetat și trimis la magazie. Acum nu le rămîne decît să o trimită pe Marlyn să-i ia comanda președintelui. Un puls de adrenalină o împinge înăuntru, iar după ce revine începe să povestească că „l-am întrebat ce-i mai face soția că am citit în ziare că a bătut-o măr.” Titel se face roșu ca un rac fiert și șeful SPP începe să țipe: „Vaca Domnului”! Drept pedeapsă și blonda e pusă cu botul pe labe și e trimisă și ea în magazie.
Eșec în pași de dans
Maneta care întrerupe curentul pare a fi singura soluție care să salveze situația ce-i alungă pe SPP-iști și-o aduc pe doamna Plopu în prim plan. „Titeluș, eu ți-am spus că e o idee tîmpită. Murăturile sînt o idee de viitor.” Sunetul telefonului sunînd îl sperie pe Titel, așa că răspunde Hitler. „Băi androidule, eu te bag în pisicii..”. „Scuze, e de la Tv Olimp, pentru mama dumneavoastră.” Femeia cu mîinile tremurînde ia telefonul în mînă, iar versurile lui Louis Armstrong de pe melodia „La vie en rose” îi stîrnesc la dans pe imitatori. Dar jocul n-a fost o imitație ieftină, ci una care a mimat entuziasmul bolnav al vieții de vedetă scos în evidență prin conflictul permanent dintre personaje. Personaje a căror banalitate ambiguă te obligă să înțelegi esența unei vieți lipsite de miraje.
Iuliana LEONTI
Adaugă un comentariu