Îmblînzitoarea de cavaleri
De pe scena Iașului 13 aprilie 2014 Niciun comentariu la Îmblînzitoarea de cavaleri 20Un conte se duelează cu un marchiz, dar cu mîinile goale. Singurele arme pe care le au sînt banii și rangul. Și dragostea pentru hangița Mirandolina, ai cărei ochi lucesc în fața broșelor și cerceilor cu diamante, primiți de la oaspeți. Toată povestea este împachetată în comedia „Hangița”, prima premieră a Ateneului Tătărași din această stagiune, regizată de Andrei Ciobanu și pusă în scenă vineri, pe 11 aprilie, de la ora 19.00.
Trec minutele și cei doi adoratori nu mai contenesc din a o lăuda pe Mirandolina. Că e frumoasă, că „vorbește cum trebuie”, că „se îmbracă cu gust”, ce mai, o femeie și jumătate. Dar unde este această hangiță? Să vină, să vedem și noi dacă au dreptate contele și marchizul, unul mai amorezat decît celălalt. Cît vorbesc în sala de luat masa, costumele lucioase, după moda de acum cîteva secole, sclipesc sub reflectoarele puternice. Roba pînă în pămînt îl cam incomodează pe conte cînd se așază pe taburet, dar haina lungă a marchizului e numai bună pentru a ascunde sub ea o sticlă de vin și-o portocală, gest care e ca un trăgaci pentru un maraton de rîsete. Cînd intră în scenă și Cavalerul di Ripafratta, chicotelile încep să se cam îngroașe pentru că glasurile feminine din sală amuțesc. „Femeile? Hah! Feriți-vă de ele ca de dracu’”, rostește foarte convingător cavalerul. N-avea de unde să știe că hangița și-a pus în gînd să-l cucerească, să-l „îmblînzească”, cum avea ea să ne mărturisească numai nouă.
Cînd Mirandolina ni se confesează, în monologuri scurte, luminile de pe scenă se domolesc într-o pîclă verzuie, iar auriul satinat al rochiei pălește. Nu e singura care își spune gîndurile cu voce tare, de parcă cei de lîngă ea nici n-ar fi acolo. Pe rînd, fiecare actor vorbește de unul singur, privindu-i pe spectatori în ochi sau fixînd un punct imaginar deasupra lor, încrezător că publicul nu îl va da de gol. Însă în mărturisirile hangiței stă cheia comediei.
Șiretenia, falsitatea și interesele bănești sînt trăsăturile ei adevărate și nu atributele înflorite de conte și marchiz. În spatele zîmbetelor ei stă o altă Mirandolina, iar actrița ne-o arată ori de cîte ori vine mai aproape de public, la marginea scenei.
Nici o clipă nu a lipsit voioșia, de ambele părți ale sălii, chiar dacă năucirea unui cavaler îndrăgostit nu e tocmai de rîs. Finalul lecției de șiretlicuri o găsește pe hangiță singură, în mijlocul scenei, sperînd că toți cei prezenți au tras foloase din ce-au văzut. Chiar și cei care s-au regăsit în costumul cavalerului „îmblînzit”.
Adaugă un comentariu