La Iași, documentarele au rămas acoperite
De pe scena Iașului 15 noiembrie 2010 Niciun comentariu la La Iași, documentarele au rămas acoperite 9De ziua sa, studioul din Iași al Televiziunii Române a oferit cadouri. Am avut parte de „invitați speciali”, de expoziții de pictură și de un convoi de filme documentare pentru toate gusturile, difuzate vinerea trecută, în sala studio. Singura problemă a fost faptul că, la 19 ani, TVR Iași a rămas cu foarte puțini prieteni și cu un teanc de cadouri sigilate, pe care n-a binevoit nimeni să vină să le ia.
Sărbătorim prin filme
În sala mare a studioului TVR Iași s-au aprins luminile de dimineață. De la 9.30, cîțiva spectatori au venit la Gala Filmului Documentar cu un nume prea uzat ca să mai trezească interes: „Ia’și descoperă”. Cu somnul pitit printre gene, singurii consumatori de documentar, cei cîțiva studenți mai zăpăciți s-au ascuns în ultimele rînduri, făcînd sala să pară și mai goală. Gazdele evenimentului, vedetele TVR Iași, stăteau aranjate frumos în primul rînd, le fel de impecabile ca după sticla televizoarelor. În speranța că se mai trezesc cîțiva, Vasile Arhire, directorul TVR Iași a mai așteptat un sfert de oră pînă să spună apăsat și tare în microfon: „Bună dimineața!”. Acesta le-a explicat tinerilor cît de greu este să „răspunzi exigențelor tuturor generațiilor”. Spusele îi erau confirmate de decorul rămas de la o emisiune care s-a filmat ceva mai devreme: oale tradiționale, cîteva țoluri românești și niște dovleci ascunși după machetele de carton. Următorul pe lista cu plîngeri a fost Răzvan Bucuroiu, editor coordonator al canalului TVR3. „A vorbi despre televiziune în România este extrem de dificil, mai ales dacă ești onest cu meseria pe care o practici și zeului căruia i te închini. Iar noi asta facem, slujim un zeu destul de orgolios și destul de vanitos, cu foarte multe fețe și destul de sucit în ultima vreme”. De asemenea, Răzvan Bucuroiu a povestit audienței modeste despre cît de dur poate fi dușmanul cel mai fioros al televiziunii: ratingul. Documentarul a fost desemnat drept un gen „eroic și riscant, pentru că în ziua de azi toată lumea este foarte grăbită, foarte presată și producția se face sub o foarte mare presiune: acea a timpului și a acea a banilor”.
Minunile lui Cuza
Cînd s-au stins luminile, pe ecran au început să curgă documentarele, povestind despre orașul în care miracolele încep la 9.30 dimineața. Ca să-și cucerească spectatorii din prima, Sarah Bernhardt a apărut pe ecran, în „Divina Sarah”, un documentar aproape artistic realizat de Oana Lazăr. Autoarea păstrează același stil romantic și în filmul „Oglinzile timpului”, în care spune istoria Colegiului Național „Costache Negruzzi”. În timpul filmului, în sală au început să răsară de nicăireri zeci de „negruzziști”, cum le place să-și spună, un pic prea gălăgioși pentru atmosfera aproape leneșă, dar purtînd aceleași sacouri apretate, negre cu insignă aurie. Cu toții însă și-au pierdut apetitul pentru filme din momentul în care n-a mai fost vorba despre ei.
În sală au rămas aceiași oameni, să vadă „Cronica unei minuni durabile”, documentarul despre Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, realizat de Liviu Tudorache și Violeta Gorgos. Acest film, făcut cu ocazia celor 150 de ani de existență a Universității a reușit să cuprindă o istorie colosală în 70 de minute, fără să fie plictisitor. Povestea nu este anostă datorită inventivității scenariului, care filtrează povestea prin toate evenimentele epocii cu ajutorul cîtorva actori. „Personajele” redau atmosfera evenimentelor prin care a trecut Universitatea și fac simțită prezența celor care au marcat existența instituției de-a lungul unui veac și jumătate, de la domnitorul Cuza pînă la Gheorghiu-Dej și Băsescu.
A fost sau n-a fost?
Cu toate că programul promitea o pauză între cele nouă documentare, organizatorii au renunțat la ea, de teamă să nu rămînă singuri cu filmele, poate. După amiază, memorabilă a fost prima parte din „Sînge pe catifea”, realizată de Cornel Mihalache. Regizorul, „obsedat” de ideea revoluției, încearcă să reconstruiască evenimentele din decembrie ’89 care au avut loc la Iași. „A fost sau n-a fost?” este mult mai dramatic în varianta Cornel Mihalache. Chiar dacă nu conține „sînge” așa cum promite la început, fiind realizat diferit de toate filmele despre revoluție pe care le-am văzut pînă acum, documentarul scoate la iveală figuri destul de puternice ca să-și merite titlul. Acestea vorbesc deschis despre lucruri pe care ar fi vrut să le uite. „Nu mai țin minte ce număr am avut cînd am fost închis. Sau poate nu mai vreau să țin minte. Găsiți-l voi”.
Din păcate, documentarele demne de premii au alternat cu filme care nu încăpeau prea bine în cuvîntul „gală”. Poate acesta este unul dintre motivele pentru care, de ziua sa, TVR Iași a avut atît de puțini musafiri, iar unul dintre ei, așezat în primul rînd, a sforăit mai tare decît s-au auzit filmele pe parcursul întregii zile.
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu