Libertate cu gratii din aburi de cafea
De pe scena Iașului 1 decembrie 2015 Niciun comentariu la Libertate cu gratii din aburi de cafea 7Ploaia de afară pare că s-a prelins peste ceasurile din interiorul cafenelei Utopia de pe strada Lăpușneanu, acestea topindu-se precum niște bucăți de ceară pe unul dintre pereții dedicați lui Pink Floyd. Sub el, un motan alb precum un om de zăpadă pare nepăsător de piesa de teatru care urmează să înceapă și încearcă să compromită scena din mijlocul localului, chinuind mai multe bucăți de carton pe care cîndva scria „rezervat”.
„London Escort” a început ca orice eveniment de vineri seara, adică cu aproape o oră mai tîrziu decît era anunțat (19.30). Totuși, e de înțeles de vreme ce abia s-au strîns 20 de oameni, îmbătați de mirosurile de ceai cu aromă de ananas caramelizat ori plante ale căror nume nici nu le poți rosti.
Din spatele unor grinzi, un bărbat cu picioarele desculț, îmbrăcat tot în alb și cu un tricou zdrențuit, apare în fața noastră cu brațele încrucișate. Aflăm că el este la închisoare, colegul lui de celulă fiind un pakistanez suspectat a fi terorist.
Cei 15 ani pe care îi are de săvîrșit după gratii par o eternitate, așa că începe să ne povestească cum din om cinstit în România a ajuns să fie imigrant și să respire același aer precum Shakespeare la Londra. „Tot ce am clădit într-o viață s-a pierdut precum aburii de la cafea” spun gîndurile acestuia, în timp ce vestimenția i se schimbă din cea a unui deținut, în cea a unui motociclist îmbrăcat în haine din piele neagră. Spațiul temporal se schimbă și mergem în trecut unde Valentin Briniște, actorul care a și scris monologul, rămîne fără nevastă, prins în capcana datoriilor, și e pierdut într-un labirint al depresiei.
Asta pînă într-o zi, cînd face cunoștință cu o femeie într-un club, care în contextul conversațiilor de la ora 5 dimineața, îl convinge pe bărbat să meargă în capitala engleză să devingă gigolo. Zis și făcut, iar tînărul descrie aproape poetic experiențele sale cu „grase”, „babe”, „hipioate” și „adevărate nimfomane”. Însă în urma mai multor experiențe, ajunge în diverse grupări, trece și pe la închisoare două săptămîni și ajunge să cunoască mai multe persoane care-i promit un drum mai ușor către bani. Problema nu e că trebuie să-și schimbe profesia, ci publicul țintă – adică bătrînei, indieni sau lorzi cu castele impozante.
„London Escort” încearcă să jongleze cu mai multe subiecte deodată, să se răzvrătească într-o mie de cuvinte și sentimente, însă ajunge strivită de greutatea acestora. Numeroase scene se decid greu între amuzament sau șoc, iar eticheta „emigrantului român” în Londra ajunge să fie doar niște cuvinte aruncate parcă la întîmplare. Totodată, moralitatea personajului principal este îndoielnică, aici remarcîndu-se o scenă din metroul londonez, cînd acesta se întorcea de la un „client” și observă niște conaționali întorși de la munca pe șantier. Tînărul gigolo se uită cu superioritate la aceștia și nu vrea să se imagineze lucrînd precum un „sclav”.
Revenim în prezent, adică în închisoare, unde finalul piesei apare brusc. Toată lumea parcă se aștepta la ceva mai mult, însă după ce personajul principal cade jos din cauza unei pedepse, ne trezim cu aerul de dimineață al unui parc londonez, unde tinerii cîntă Beatles – „Yesterday, all my troubles seemed so far away” (n.red.: Ieri, toate necazurile mele păreau atît de îndepărtate).
Adaugă un comentariu