Lîngă schele, toate hainele zboară
De pe scena Iașului 10 mai 2012 Niciun comentariu la Lîngă schele, toate hainele zboară 4Baia Turcească din Iași și-a reluat „microstagiunea de vară” anuală de teatru neconvențional, prin piesa de vineri, 4 mai, „Cipsuri si dale”, scrisă de Ioan Peter, în regia lui Cătălin Cucu. Timp de aproape o oră și jumătate, actorii tineri i-au făcut pe spectatori să uite de disconfortul creat de încăperea aflată în ruine și de scaunele improvizate din niște lăzi goale de bere, într-o adaptare după filmul „The Full Monty”. Spectacolul a înfățișat viața unor oameni măcinați de crize, economice și sufletești, care i-au lăsat fără slujbe, dar la fel de dornici să se redreseze, cu sau fără compromisuri.
Totul începe spontan, punînd în umbră resemnarea celor care nu și-au găsit numele scris pe bilețelele de pe cele 70 de scaune din Baia Turcească. Cîțiva metri mai în față, pașii care se aud din ce în ce mai apăsat o aduc în scenă pe domnișoara Tora, o fostă animatoare într-un club de striptease. „Fostă” pentru că, acum, aceasta încearcă să scoată profit din barul recent deschis, cu bani împrumutați. Cîteva clipe mai tîrziu, se aud alți pași, coborînd în trombă de pe niște scări. Doi bărbați cu atitudine și veșminte de mafiot se reped către Tora, unul dintre ei apucînd-o subit de gît și avertizînd-o că trebuie să-și plătească datoria.
Cărămizi de vînzare
În sala înaltă, cu arhitectură bizantină, publicul privește serios și îngîndurat, pe fețele multora citindu-se înțelegerea a ceea ce pare a fi o dramă socială. Însă, cît mă uit în stînga și în drepta, expresiile se schimbă, simultan cu apariția unui nou personaj, îmbrăcat într-un sacou gri și cu un ziar la braț. Nevrînd să atragă atenția, recuperatorii ies pe unde au intrat, în timp ce din boxe răsună o melodie jucăușă. În „Cipsuri și dale”, scenele se schimbă pe muzica celor de la The Tokens, „The lion sleeps tonight”, amplificînd ideea unei satire plasate în interiorul junglei urbane în care personajele sînt prizoniere. Lumina devine destul de palidă cît să ne dăm seama de tranziție, dar îndeajuns de vizibilă încît actorii să poată pregăti, sprintenește, decorul pentru următorul act.
În scena următoare, bărbatul cu sacoul gri se așază la una dintre mese, împăcat că poate să-și lase jos ghiozdanul de pe umeri. Lui i se alătură un tînăr slăbănog care poposește la fel de obosit la o masă alăturată, trîntind o sacoșă voluminoasă de pămînt. Deși nu prea seamănă, cei doi nu au în comun doar faptul că au rămas șomeri, ci și mica afacere pe care o au cu barmanița. Primesc cîte un leu pentru fiecare cărămidă pe care reușesc s-o fure de pe la vreo construcție neterminată, folosită de Tora pentru amenajarea aleii.
Înainte de a comanda ceva, băieții se măsoară în priviri încercînd să-și sperie contracandidatul la banii pentru cărămizi, clipă în care apare și „marinarul”, aflat în același grup al disponibilizaților. Din cîte observ, făcînd abstracție de cazul barmaniței, numele sînt lăsate pe un plan secund, fiind exploatate niște tipuri de comportamente întîlnite la colț de stradă. Dacă individul cu rucsacul este șmecherul puțin turmentat care poate ieși cu vorba șireată din majoritatea încurcăturilor, celălalt e plîngăciosul care încă nu s-a maturizat, și încearcă să se integreze printre bărbați. Marinarul este genul de persoană care ar trebui să reprezinte autoritatea, mereu încercînd să treacă în poziția de lider al grupului.
Audiții cu șomeri
Cei trei se împrietenesc din momentul în care își duc la bun sfîrșit planul de a face rost de papucii cu blăniță în formă de cățel, pe care-i poartă Tora, pentru ca marinarul să-i facă cadou fiicei sale. Legătura dintre băieți se solidifică după ce, cu ultimii bani ai celui din urmă intrat în bar, ei încearcă să se reabiliteze financiar cumpărînd de vreo cîteva sute de lei pungi cu cipsuri, în speranța că vor cîștiga premiul cel mare. Din păcate, trupa rămîne numai cu ambalajele, din care ies doar alte frustrări, presărate cu situații și momente comice.
Acțiunile curg una după alta rapid și riști să rămîi în urmă dacă pierzi o secundă încercînd să te așezi mai bine pe lădița ta, punctul fără întoarcere al piesei fiind momentul în care unul dintre membrii găștii propune să inițieze un spectacol de striptease masculin, din care să-și cîștige existența. Lor li se alătură și fosta animatoare care se oferă să-i antreneze, cu condiția ca o parte din cîștiguri să ajungă la ea. Concluzionînd că mai au nevoie de încă cîțiva membri, trupa ține audiții similare unui concurs de talente, cu personaje desprinse parcă de pe ecranele televizoarelor. Așadar, echipei i se mai alătură tiparul omului care, orice ar face, trebuie să-și spună poezia, cîntărețul de hip-hop care-și gesticulează frenetic orice vorbă, și timidul căruia nu-i este frică să se dezbrace.
După cîteva scene rupte dintr-un scenariu hollywoodian în care protagoniștii trebuie să treacă prin antrenamente „dificile” și certuri perfide, ajung la ideea că titlul piesei este mai inspirat dacă-l citești altfel, Chippendales. Nici nu e de mirare că se străduiesc așa din greu, deoarece gașca află că la primul lor spectacol din barul modest, 200 de persoane deja și-au anunțat prezența. Și deși în fața lor nu sîntem decît vreo 60, aceștia își azvîrlă hainele de pe ei fulgerător, ca într-un desen animat, rămînînd îmbrăcați doar cu niște costume negre asemeni unei trupe profesioniste de striptease, cu decupaje în formă de inimioară pe piept.
Din Baia Turcească am plecat cu impresia că „Cipsuri și dale” a fost o piesă ușor de urmărit, chiar și pentru cei din rîndurile din spate care au putut vedea doar un colț din acțiune de pe scaunele îngrămădite. Iar personajele și situațiile au fost îngroșate nici prea mult și nici prea puțin, exact cît să înlesnească mila sau măcar simpatia privirilor de pe lăzile de bere.
Iulian BÎRZOI
Adaugă un comentariu