Martorii contemporani ai judecății medievale

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Martorii contemporani ai judecății medievale 20
Martorii contemporani ai judecății medievale

Muzeul de Istorie a Moldovei, de la Palatul Culturii, a găzduit marți, 21 martie, începînd cu ora 17.00, vernisajul expoziției „In­stru­mentele medievale de tortură”. În ce­le trei săli ale muzeului, au fost ex­puse 50 de instrumente din în-t­reaga Europă, care se foloseau în E­vul Mediu la judecată, pre­zen­tarea publică a lor avînd rolul de a înțelege teroarea faptelor is­to­ri­ce.

La deschiderea expoziției au lu­at parte pasionații de istorie me­dievală, perioadă despre care a vorbit prof. univ. dr. Ale­xan­dru-Florin Platon, de la Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași. La vernisaj a fost prezentă Eugenia Duță, de la Ambasada Poloniei la București, Lăcrămioara Stratulat, managerul Palatului Culturii, dar și studenți ai Facultății de Istorie. Eugenia Duță a precizat că a­u­to­rul acestei expoziții este necunoscut și că a prezentat instrumen­te­le în cadrul unor procese penale din Germania, în secolul al XIX-lea. Ulterior, acestea au fost lan­sa­te la Verona, în anul 1895. „Te­ma este violența practicată în procesele penale din secolele XVII-XIX și metodele folosite, arătînd ce în­seamnă părțile sumbre ale naturii umane”, a mai adăugat Eugenia Du­ță.

Prof. univ. dr. Alexandru – Flo­­rin Platon a vorbit despre tortură, ca procedeu de anchetă în Evul Me­diu, al cărei scop era să-l facă pe suspect să mărturisească. A explicat că acest procedeu a început să se răspîndească încă din secolul al XII-lea, fiind baza sistemului ju­­ridic în lumea occidentală a creș­tinismului.

De asemenea, a preci­zat că prin­­cipalele infracțiuni me­dievale e­rau erezia și vrăjitoria, a­dică cele ca­re erau considerate tră­dări ale Bi­sercii. Judecata se făcea numai da­că existau doi martori o­culari, iar minorii sub 14 ani, fe­meile în­săr­cinate și cei cu probleme mentale nu erau torturați. „Apariția tor­tu­rii și aplicarea ei a fost un pro­gres al justiției, nu un derapaj, iar a­pa­riția inchiziției es­te o con­secință a acestui progres. Tortura poate fi examinată din perspectiva unei anumite con­cep­ții referitoare la le­­­gătura dintre corp și suflet, care în religia creș­ti­nă are un rol im­por­tant”, a conchis profesorul de istorie.

Unul dintre instrumentele pre­­­zentate este garota, folosită pentru pedepsele capitale în Spania și Portugalia, dar și roata pentru sfărmarea oaselor sau centura de castitate. Expoziția „In­stru­men­te­le medievale de tortură” a mai fost prezentată în România, la Mu­ze­ul Municipiului București în anul 2012 și sînt expuse pînă pe 20 ia­nuarie 2018, tot la Palatul Cul­tu­rii. Ex­poziția a fost organizată la ini­ți­ativa Ambasadei Poloniei Bu­cu­rești, în colaborare cu societatea A­­RA­NEUS din Polonia și Com­ple­­x-ul Muzeal Național „Mol­dova”.

de Antonela Tănăselea

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top