Moartea, singurul remediu al dragostei neîmpărtășite
De pe scena Iașului 15 mai 2016 Niciun comentariu la Moartea, singurul remediu al dragostei neîmpărtășite 20„Îţi auzeam din nou vocea, îți simțeam apropierea tandră și eram la fel de copleșită, la fel de copilăros zăpăcită ca odinioară”, mărturisește protagonista spectacolului „Scrisoarea unei necunoscute”. Piesa scrisă de Stefan Zeig a fost pusă în scenă de actorii Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău și adusă pe scena Casei de Cultură a Studenților din Iași, joi, 12 mai, de la ora 19.00. Evenimentul organizat de Asociația Tinerilor Români din Afara Granițelor (ATRAG) face parte din cea de-a șaptea ediție a Campaniei „Adevărata Basarabie”. Monospectacolul regizat de Nugzar Lordkipanidze a pus în scenă drama unei iubiri neîmpărtășite interpretată de actrița Ana Tkacenko.
Avea 13 ani cînd s-a îndrăgostit de pianistul din vecinătatea casei sale, iar sentimentele încercate atunci au făcut-o să-și petreacă serile în fața casei în speranța că acesta o va observa. După mulți ani, ajunge să-și pună pe hîrtie dragostea pe care o simțea pentru el, mărturisind acolo totul. Scrisoarea este cea care îi dă vestea că ar avea un moștenitor, rezultatul unei nopți, care în mintea lui s-a petrecut cu o oarecare. Leagănul copilăriei dispare de pe scenă, iar pe masă apare sticla cu elixirul care-i alină suferința. Plimbîndu-se desculță printre scaune, ea, femeia anonimă cu ochii albaștri și părul șaten, ondulat, adunat la spate, îmbrăcată într-un halat gri, își varsă lacrimile printre amintiri.
Tragedia majoră apare atunci cînd, mama sa s-a căsătorit și a fost nevoită să părăsească Viena, urmînd destinul ei. Nostalgia și dorul pentru orașul primei iubiri o readuce peste ani pe aceeași stradă, în fața casei lui. N-a fost recunoscută de el, dar invitația de a-l însoți în dormitor a fost acceptată. Spera să-l cucerească și să-l poată păstra doar pentru ea.
Dorința i-a fost spulberată cîteva ore mai tîziu, cînd odată cu răsăritul soarelui pianistul îi spune că va pleca într-un voiaj în Africa. La aflarea veștii, neliniștea a pus stăpînire pe corpul și mintea ei. Își freacă mîinile și mută agresiv locul scaunelor de pe scenă, apoi își toarnă iar și iar băutură în pahar. Merge impunător dintr-o parte în alta a scenei și-apoi se-așează pe-un scaun și spune cu vocea plăpîndă că e mamă, mama unui băiat despre care tatăl lui n-a aflat niciodată. Soarbe din nou din pahar, apoi își amintește și cea de-a doua aventură din patul lui.
„Cine eram acum în întuneric, lîngă tine? Eram copilul înflăcărat de pe vremuri, mama copilului tău, sau o străină?”. Femeia nu primește niciun răspuns la întrebările sale, dar în schimb îi sînt dați cîțiva bani pentru plăcerea oferită. Umilită ea a părăsit scena cîteca clipe, dar se întoarce îmbrăcată într-o rochie roșie, aprinde lumînarea în întunericul de pe scenă și-apoi își spune mai departe durerea. Jocul scaunelor din decorul poveștii, rochia roșie și pantofii negri, părul aranjat și lumina lumînării pregătesc parcă o seară romantică. Femeia se așează din nou pe scaun, suflă-n lumînare mărturisindu-i destinatarului scrisorii că viața ei se va sfîrși cînd el va termina de citit scrisoarea.
Adaugă un comentariu