N-ai murit, dacă n-a cîntat lebăda
De pe scena Iașului 28 martie 2017 Niciun comentariu la N-ai murit, dacă n-a cîntat lebăda 6
Miercuri seara, de la ora 20.00, în sala Ludic a Casei de Cultură a Studenților, s-a jucat „Un șoarece bătrîn de teatru”, o adaptare după un text de-al lui Cehov numit „Cîntecul lebedei”, în regia lui Aurel Luca. Sechelele bătrîneții și sfîrșitul carierei unui artist, coroborate cu un decor sărăcăcios, cu elemente vetuste, alcătuiesc cadrul perfect pentru halucinațiile unui sexagenar senil. Replicile sînt răstălmăcite și-acoperite de fîșii de pînză neagră, într-un dans cu moartea, cea care vrea să dea drumul mașinăriei imaginarului.
„Te-am iubit, Ludmila”, începe, tînguitor, cîntecul. Publicului i se creează, subit, impresia că a ajuns la sfîrșitul spectacolului deoarece Vasili (Radu Mihoc), bătrînul actor în retragere, e singur pe-o scenă cu lumină difuză. Îmbrăcat într-o cămașă țărănească albă, „à la russe”, cu modele florale cusute cu ață de culoare roșie, el cîntă gutu-ral versurile, de la un capăt la altul al scenei, dedicînd melodia fiecărei spectatoare care se-ncredințează să-și încrucișeze privirea cu a lui. Nikita, sufleurul, al doilea personaj din piesă, lipsește pentr-un timp pe care nimeni nu se obosește să-l mai măsoare.
Am invitat moartea la dans
Din sală, un murmur abia distins și niște zîmbete aruncate la careu pare-se că ar completa decorul cu iz vetust. Sexagenarul e prins într-un dans, nefiresc, cu moartea. Aerul ce e frămîntat de pînzele care zboară prin sală și-un mers legănat al pașilor invită la un salt necugetat în imaginar. Publicul e pregătit, se-avîntă curajos într-un delir pe care-l întîlnești numai la teatru. Pînza neagră cu care se-nconjoară, cu mișcări delicate, moartea e trecută prin mîinile lui Vasili.
Decorul uzat, cu elemente puține, voit greoaie, face trimiteri spre reprezentaţia clasică din care tocmai a ieşit-un soi de abandonare a clasicului. Regizorul răsucește într-un așa fel textul ori, altfel spus, sare cu-atîta dezinvoltură asupra lui, modelîndu-l și integrîndu-și, discret, propriile viziuni, încît publicul se lasă înghițit de el, în toată frenezia cu care este jucat. Din halucinaţiile lui Vasili se încheagă firul acțiunii, împinsă spre două planuri – unul în care actorul monologhează sau interpretează roluri pe care le-a mai jucat pe scenă, în alte rînduri și unul al momentelor în care delirează, în care joacă într-un duet bizar alături de moarte, suge-rînd ideea că viața ar fi, de fapt, cel mai important rol. În fața publicului, un șir al obsesiilor este etalat în secvenţe scurte și agitate de teatru-dans-teatru, între care se găsește intercalat cîte-un fragment de discurs sobru sau interviuri imaginare cu actorul. Toate sînt insinuări – nuanțări venite pe fondul memoriei afective.
„Dă-mi repede replica nebunului”
„Te-ai îmbătat, neghiob bătrîn”, reușește să spună Vasili, în cele din urmă. Se urnește din loc, mușcă din decor și-și încalecă replicile cu furie, antrenîndu-se într-un dialog cu el însuși. „Mi-am trăit traiul – Termină cu vorbele astea”, se contrazice bătrînul senil, culegîndu-se de pe jos și văicărindu-se, amărît, în scurtele momente de luciditate, că-i neputincios și că i-a venit vremea.
Însă, pînă și-n ultima clipă, el vrea să-i demonstreze publicului că este un actor bun, reproducînd diverse scene din rolurile pe care le-a interpretat de-a lungul timpului – din „Hamlet” sau „Regele Lear”, spre exemplu, astfel impunîndu-se o anumită intertextualitate, ajutată și de interpretarea unor melodii și a unor dansuri. Îi este, totuși, rușine că multe dintre rolurile pe care le-a avut au fost de măscărici – „publicul a uitat de paiața lui”.
Febril funcționează toate mecanismele prin care este pornită mașina imaginarului, o călătorie pe care publicul n-o mai poate evita. „Îs viu”, răsună glasul lui Vasili, ajuns de-acum „un șoarece bătrîn de teatru”.
Răpunînd întrebările repezite și-alambicate și privind spre moartea care, atunci cînd nu-i doar tăcută, își dorește să fie gropar, sfîrșitul carierei de artist e, fără îndoială, sobru. Revelator. Faptul de a fi actor este, pentru acesta, ceva degradant. „Sînt o ființă imorală. Aproape o cocotă. Nu cred în public”.
Adaugă un comentariu