Năzdrăvăniile lui Nică după un veac și jumătate
De pe scena Iașului 12 iunie 2018 Niciun comentariu la Năzdrăvăniile lui Nică după un veac și jumătate 552Trăgîndu-și părinții sau bunicii de mînă și căutîndu-și din priviri prietenii, zeci de copii au ajuns vineri seară, 1 iunie, începînd cu ora 18.30, la Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” din Iași pentru a vedea premiera piesei „Amintiri din copilărie”, în regia lui Constantin Brehnescu. Foindu-se de pe un scaun pe altul și ridicîndu-se din cînd în cînd în picioare pentru a le șopti adulților cîte ceva la ureche, copiii s-au străduit să fie cuminți și să urmărească „La cireșe”, „Pupăza din tei” sau „La scăldat”.
Nică a lui Ștefan a Petrei, jucat de Claudiu Gălățeanu, a fost la fel de năzdrăvan cum îl știm din scrierile lui Ion Creangă. Îmbrăcat la fel ca acum cîteva decenii, cu un soi de ițari albi și o ie mai lungă de aceeași culoare, Nică, care uneori se mai străduia să nu iasă din cuvîntul mamei, era ispitit de prietenii săi, Trăsnea (Cristian Gheorghiu), Gîtlan (Emanuel Florentina) și Mogorogea (Paul Sobolevschi). Aceștia apăreau de nicăieri și-l chemau pe Nică ba la scăldat, ba îi aminteau de cireșele din curtea Mătușii Mărioara și a lui Ion a Petrei. Chiar l-au sfătuit să o ia prin păpușoi către casă atunci cînd a rămas lîngă Ozana fără haine.
„Unde-i pupăza? Unde-i, mami?”, întreabă insistent un băiețel de vreo patru anișori, cu tricou alb și pantaloni albaștri, cînd pe fundal începe să răsune, parcă de nicăieri, „pu-pu-pu pu-pu-pu”. Puștiul reușește să o vadă abia cînd Nică se cocoțează în vîrful teiului de la marginea satului, de unde o scoate și o bagă în sîn, cu gîndul să o vîndă la iarmaroc. Piesa de teatru a fost doar o adaptare după scrierile lui Creangă, pentru că Mătușa Mărioara (Raluca Pintilie) nu-i mai aduce Smarandei (Ionela Arvinte) o tavă cu plăcinte cum s-a întîmplat în copilăria lui Nică de la Humulești, ci se mulțumește să-și ceară scuze și să dea vina pe o vecină, cum că ea ar fi dus vorba în sat că Nică a furat pupăza.
Scenele sînt schimbate de un soi de podium rotund, despărțit la mijloc de o cortină, care se învîrte ori de cîte ori Nică ajunge din curtea casei fie în rîul de la marginea satului, fie în curtea mătușii Mărioara, fie în teiul de la marginea satului, fie în curtea bisericii. Decorul a fost mereu același, un fundal alb pe care au fost proiectate pe rînd, Ozana, cireșul din curtea mătușii Mărioara sau iarmarocul, prin fața lui schimbîndu-se recuzita de care Nică avea nevoie pentru a pune în aplicare toate năzbîtiile care-i treceau prin cap. „Îi fură hainili”, spune un băiețel cu tricou albastru care și-a ascuns picioarele sub scaunul maroniu, în timp ce Smaranda îl ia pe mezinul familiei în brațe și fuge către rîul de la marginea satului ca „să-i vină ea de hac” lui Nică. Cei mici au rîs în hohote cînd protagonistul făcea tumbe prin apă și cînta „Auraș păcuraș, / Scoate apa din urechi,/ Că ți-oi da parale vechi”, iar mama lui i-a înșfăcat cu o singură mișcare hainele rămase pe mal și a pornit înapoi spre casă.
Cu o structură ciclică, piesa „Amintiri din copilărie” a început și s-a terminat cu monologuri ale lui Ioan Creangă, interpretate de Viorel Vârlan, care purta căciulă de miel și ținea în mîini un pui gri de pisică. Vorbind rar și încet, acesta a fost un povestitor pentru cei mici, care știau întîmplările lui Nică și care au încercat să le ghicească de cîte ori în scenă apăreau noi personaje.
Adaugă un comentariu