Năzdrăvăniile lui Nică după un veac și jumătate

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Năzdrăvăniile lui Nică după un veac și jumătate 552
Năzdrăvăniile lui Nică după un veac și jumătate

Trăgîndu-și părinții sau bunicii de mînă și căutîndu-și din priviri prie­te­nii, zeci de copii au ajuns vineri seară, 1 iu­nie, începînd cu ora 18.30, la Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” din Iași pentru a vedea premiera piesei „Amin­tiri din copilărie”, în regia lui Constantin Brehnescu. Foindu-se de pe un scaun pe altul și ridicîndu-se din cînd în cînd în picioare pentru a le șop­ti adulților cîte ceva la ureche, copiii s-au străduit să fie cuminți și să ur­mă­r­ească „La cireșe”, „Pupăza din tei” sau „La scăldat”.

Nică a lui Ștefan a Petrei, jucat de Claudiu Gălățeanu, a fost la fel de năz­drăvan cum îl știm din scrierile lui Ion Creangă. Îmbrăcat la fel ca acum cî­te­va decenii, cu un soi de ițari albi și o ie mai lungă de aceeași culoare, Nică, care uneori se mai străduia să nu iasă din cuvîntul mamei, era ispitit de prie­tenii săi, Trăsnea (Cristian Gheor­ghiu), Gîtlan (Emanuel Florentina) și Mogo­ro­gea (Paul Sobolevschi). Aceștia apă­reau de nicăieri și-l chemau pe Nică ba la scăl­dat, ba îi aminteau de cireșele din curtea Mătușii Mărioara și a lui Ion a Pe­trei. Chiar l-au sfătuit să o ia prin păpușoi către casă atunci cînd a ră­mas lîngă Ozana fără haine.
„Unde-i pupăza? Unde-i, mami?”, întreabă insistent un băiețel de vreo pa­tru anișori, cu tricou alb și pantaloni al­baștri, cînd pe fundal începe să răsu­ne, parcă de nicăieri, „pu-pu-pu pu-pu-pu”. Puștiul reușește să o vadă abia cînd Nică se cocoțează în vîrful teiului de la marginea satului, de unde o scoate și o bagă în sîn, cu gîndul să o vîndă la iarmaroc. Piesa de teatru a fost doar o adaptare după scrierile lui Creangă, pentru că Mătușa Mărioara (Raluca Pin­tilie) nu-i mai aduce Smarandei (Io­ne­la Arvinte) o tavă cu plăcinte cum s-a întîmplat în copilăria lui Nică de la Hu­mulești, ci se mulțumește să-și ceară scuze și să dea vina pe o vecină, cum că ea ar fi dus vorba în sat că Nică a fu­rat pupăza.

Scenele sînt schimbate de un soi de podium rotund, despărțit la mijloc de o cortină, care se învîrte ori de cîte ori Ni­că ajunge din curtea casei fie în rîul de la marginea satului, fie în curtea mă­tu­șii Mărioara, fie în teiul de la margi­nea satului, fie în curtea bisericii. De­co­rul a fost mereu același, un fundal alb pe care au fost proiectate pe rînd, Oza­na, cireșul din curtea mătușii Mărioa­ra sau iarmarocul, prin fața lui schimbîndu-se recuzita de care Nică avea ne­voie pentru a pune în aplicare toate năzbîtiile care-i treceau prin cap. „Îi fu­ră hainili”, spune un băiețel cu tricou albastru care și-a ascuns picioarele sub scaunul maroniu, în timp ce Smaran­da îl ia pe mezinul familiei în brațe și fu­ge către rîul de la marginea satului ca „să-i vină ea de hac” lui Nică. Cei mici au rîs în hohote cînd protagonistul făcea tumbe prin apă și cînta „Auraș păcu­raș, / Scoate apa din urechi,/ Că ți-oi da parale vechi”, iar mama lui i-a înș­fă­cat cu o singură mișcare hainele rămase pe mal și a pornit înapoi spre casă.

Cu o structură ciclică, piesa „Amin­tiri din copilărie” a început și s-a terminat cu monologuri ale lui Ioan Crean­gă, interpretate de Viorel Vârlan, care purta căciulă de miel și ținea în mîini un pui gri de pisică. Vorbind rar și încet, acesta a fost un povestitor pentru cei mici, care știau întîmplările lui Nică și care au încercat să le ghi­ceas­că de cîte ori în scenă apăreau noi per­sonaje.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top