Nebunia se trăiește la comun
De pe scena Iașului 5 aprilie 2011 Niciun comentariu la Nebunia se trăiește la comun 2La Baia Turcească, miercuri, la ora 19.00 s-a jucat după regulile dictate de regizorul Octavian Jighirgiu. Clădirea dărăpănată din spatele Mitropoliei a devenit locuința ilegală a tinerilor care au evadat din viețile lor frămîntate ca să se ascundă în spatele propriilor minciuni. O adaptare după piesa „Azilul de noapte” a lui Maxim Gorki a strîns peste 70 de oameni în sala rece și i-a înghesuit pe scările înguste de lemn care tremurau sub greutatea tinerilor care stăteau chirciți.
Trag draperiile îmbibate de praf și pășesc orbecăind pe culoarele întunecate. La capătul labirintului, tot întuneric. O doamnă ne strigă „Grijă mare la decor” tocmai cînd ridic o pijama bărbătească uzată. O sîrmă, de care atîrnau hainele cu miros de „vechi”, stă aninată între public și locuitorii „Squatului”. Zeci de tineri stau cu picioarele strînse la piept „ca să încapă și cei care au ajuns mai tîrziu” pe banca improvizată. O doamnă cu bucle mari aurii și capă de blană pare o păpușă de porțelan uitată în podul casei dărăpănate. Își strînge geanta la piept de fiecare dată cînd vreun actor grăbit retează aerul cu mișcări ample.
Moș Crăciun decapitat
Intru în squatul lor, o casă abandonată, ocupată de 12 tineri care stau împreună, fără permisiunea proprietarului. Un Moș Crăciun fără cap atîrna de tavanul casei din cărămidă. Era sacul de box al bărbatului pe care Carmen, cea care le poartă de grijă squaterilor, l-a iubit. Timpul a desprins cărămizile din pereții casei și fiecare bucată de fericire din oamenii care o locuiesc. După moartea boxerului, Carmencita a venit aici și de atunci le pune în fiecare zi o farfurie cu ciorbă pe masă celor din casă.
Trei bărbați cu paltoane negre și căști de motociclist se învîrt, lovind cadențat cu bîtele în palme. Înjură nervoși și îi ignoră pe cei care încă mai intră în sală, intersectîndu-se cu ei. În fața celor trei gardieni stau imobilizați pe scaune tineri în haine ponosite și cînd protestează cîte o fată, o potolesc cu gesturi brutale. O melodie cu accente grave răsună în toată sala, iar tinerii sunt aruncați de pe scaune. Urmează un schimb de roluri, în care gardienii devin cei agresați de victimele lor. Un zgomot întrerupe jocul de-a puterea al vecinilor de squat, iar Carmen îi dojenește. Încă de la început, o femeie cu privire rătăcită stă în mijlocul casei, fără ca cineva să o vadă.
Locuitorii casei de cărămidă
Au fugit de acasă. Din cauza drogurilor, a familiei, a unor iubiri eșuate sau pentru o iubire. Au fugit de viețile lor ca să înceapă o alta, împreună cu alți fugari. Aici existența lor se scurge, în minciună, odată cu băutura din paharele mereu pline cu alcool. Carmen îi trimite la treabă, așa că Andrei se întoarce la șlefuit chei pentru „borfași”. Surdo-muta, Gușe, și prietena ei, care se roagă mereu lui Allah zbierînd ca să ajungă rugile pînă la el, leagă bolurile de metal cu ață și le coboară de la balcon, ca să fie umplute cu ciorbă. Baronul își tîrîie piciorul și ultima umbră a aristocrației lui a fost călcată în picioare de Vepe, care îl face să meargă în patru labe și să latre pentru o sticlă de tărie. Actorașu’ rostește frînturi din Hamlet și se joacă cu un craniu. Bobby stă pe un morman de haine vechi peste care mai calcă vreun un spectator întîrziat și împarte celor din „casa cu șobolani” cîte o boarfă. Ana, soția lui Andrei, tușește de luni de zile, dar nimeni nu vede dincolo de chinurile Iadului său. Maria citește o carte de Coelho și lipește plîngînd filele pe care ceilalți i le smulg. Vepe repetă obsesiv că a ajuns un hoț pentru că atunci cînd era mic „copii mă strigau: Hoțule! Fiu de pîrnăiaș!” și acesta a fost chipul pe care l-a luat răzbunarea lui. El fură „de la golani” și le împarte celor din squat. Gangsterul Mike și soția lui, Vasea, fac legea în squat. Vin acolo doar să îi umilească pe locatari și să le ceară bani dacă vor să mai stea acolo.
Jocul de-a adevărul
Într-o zi, bătrînul Luca vine în locuința în care „bașca” și minciuna erau singurele moduri în care știau să comunice. Luca l-a învățat pe fiecare dintre ei că nu există adevăr sau minciună și că „singurul adevăr e omul”. Actorașu’ voia să recite monologul lui Hamlet, dar a uitat. A uitat și ce simțea atunci cînd era pe scenă. Bătrînul îi spune că „e semn rău să uiți ce ți-a fost cel mai drag pe lume. Amintirile frumoase trebuie să-ți rămînă în suflet”. Băutura, drogurile, sărăcia și un frig care a prins rădăcini adînci în oasele squaterilor îi adună în fiecare zi la aceeași masă să vorbească despre vieți pe care ar fi vrut să le trăiască. Ana stă în leagăn și descrie cercuri cu pantoful pe podea. Femeia cu privirea rătăcită îi ascultă povestea de iubire cu Andrei și o cheamă. Ea o prinde în brațe și tusea s-a oprit în squat. De atunci, cei din casă au învățat să-l audă pe Luca și au început un joc în care fiecare spunea adevărul. Actorașu’ și-a amintit monologul din Shakespeare și s-a spînzurat de propriul adevăr.
La sfîrșitul piesei de teatru experimental, unul dintre actori a întrerupt aplauzele mîinilor înghețate ca să mai joace cele două scene care au ieșit la montaj. Plec pe aceleași culoare întunecate, cu urme nu doar pe palton, de la teneșii vecinilor cu care am împărțit scara șubredă din lemn.
Ramona BALABAN
Adaugă un comentariu