Nostalgiile s-au îmbrăcat în albastru
De pe scena Iașului 29 februarie 2016 Niciun comentariu la Nostalgiile s-au îmbrăcat în albastru 11O bucată de pînză se izbeşte cînd de-o parte, cînd de cealaltă, a aerului şi naşte un contrast între mîinile tînărului care-o mişcă şi lipsa oricărei alte clintiri din sală. Feţele spectatorilor din jurul scenei mici, amplasată la ultimul etaj al Casei de Cultură a Studenţilor din Iaşi, par să nu cunoască vreo existenţă a unei expresii şi cei doi actori ai Teatrului Ludic prezenţi la avanpremiera „Strigătelor de sub apă” joi, 25 februarie, par să fie, acum, creatorii tuturor lucrurilor posibile pe lume.
Într-un colţ al scenei, stă ghemuită, într-o rochie albastră, o siluetă a unei fete (Valentina Ghencea). Pentru prima dată, vocea i se aude dublînd cea dintîi replică a tînărului (Alex Toderașcu), care acum a lăsat valurile eşarfei albastre să se-ntindă pe podea şi-şi aminteşte, prin versurile cărţii-poem a lui Dumitru Crudu, un lung şir al durerilor – „eu ți-am vorbit / în pumni, / îmbrăcat în paltoanele altora, / în paltoanele cu / gulere ridicate, / ți-am vorbit, / am trăncănit mult, / fumînd în hol, / țigări lungi / în timp ce stăteam / cu spatele la tine / și mă uitam de-a lungul holului / de parcă mă temeam / să nu apară / te miri cine în zare”.
Jocul celor două personaje este, odată cu avansarea pe drumul recapitulării memoriilor, din ce în ce mai anevoios. Ei trec de la amintiri nevinovate, acompaniate de mîngîieri inocente, la adevărate stări nevrotice, atunci cînd ating apogeul unei suferinţe crunte, pe care-au fost nevoiţi s-o trăiască şi împartă. Deşi par să nu-şi cunoască trecutul prea bine, odată cu reconstituirea lui prin detalii aproape insignifiante, ajung să descopere rădăcinile fiecărei temeri şi fiecărei dureri pe care-o resimt.
În regia lui Aurel Luca, cuvintele lui Dumitru Crudu par să materializeze, prin tristeţile celor două personaje, trecutul. Acestuia i se oferă, cu fiecare replică, o greutate din ce în ce mai mare, care se lasă peste întregul public şi pare să apese pe umerii fiecăruia. „Spune-mi ce nostalgii ai / ca să-ţi spun cine eşti”– este ce-aude ea cînd corpul i se frămîntă spasmodic pe podea şi ce-aude liniştea care-nconjoară chipurile fără expresii ale oamenilor din sală. Eşarfele pe care cei doi actori le rotesc în jurul siluetelor lor conturează cercuri existenţiale vicioase, care, suprapuse, prind forma unei cuşti circulare, numită trecut. Personajele întăresc aparenţa şi, totodată, dau glas şi unei definiţii a timpului anterior – „ceea ce s-a scurs / e pușcăria noastră”.
Suferinţa împărtăşită se îmbină, pe alocuri, cu reproşurile. Tînărul, deşi nu în căutarea unui vinovat, rememorează fiecare despărţire punînd-o pe seama aceluiaşi motiv comun – avortul – „ai făcut avort după avort / atît de tare ai vrut să fii / singură. / ca nimeni să nu te deranjeze”. Locul de refacere a dragostei lor pare să nu fie cel obişnuit corpului omenesc – spitalul, pereţii acestuia rămînînd, în cele din urmă, una dintre amintirile puternice ale despărţirilor succesive, din piesa acelui „om cu un fular negru fluturîndu-i la gît”.
Adaugă un comentariu