O altfel de familie europeană
De pe scena Iașului 26 mai 2011 Niciun comentariu la O altfel de familie europeană 1Cu multă muncă mai storci o lacrimă de la europeni. Greu se exteriorizează, iar ca să plîngă trebuie să fie ceva al naibii de serios, în rest, nu primești decît ochi închiși, scrîșnituri din dinți, poate chiar și o palmă peste cap. Cel puțin asta au demonstrat actorii celor 11 filme care au rulat în Casa de Cultură „Mihail Ursachi”, odată cu cea de-a XV – a ediție națională a Festivalului Filmului European (FFE). În perioada 19 – 22 mai, conceptul de familie a fost sucit, învîrtit și dezvoltat în pelicule precum „Regata”, „Frații mei” sau „Într-o lume mai bună”; în schimb, filmul românesc a pornit cu stîngul, cînd, vreme de-o oră, am participat la sinuciderea unui fost profesor de geografie.
Ce pot să discute, în plină zi, în timp ce se machiază, două prostituate la șosea? Ca oricare din această branșă, evident, despre regizorul Jean – Luc Godard. „M-a enervat fată, că a zis că filmul a început și se termină cu el”, spune tînăra roșcată despre atitudinea acestuia. Răspunsul, destul de pertinent și previzibil, vine din partea colegei: „Așa e Godard dragă, nu face filme pentru oricine”, oferindu-i și concluzia „păi dacă ești proastă!”. Și cu acest clip realizat de Radu Muntean s-a dat drumul la ediția 2011 a Festivalului Filmului European.
Nu știm cît îi ia unui om să se sinucidă, însă regizorul Radu Jude ne-a oferit una de 60 de minute. Pelicula „Film pentru prieteni” (2010) prezintă astfel ultimele momente ale omului, înainte de a face acest pas. „Mai degrabă e no budget, decît low budget”, a spus prezentatorul înainte de difuzarea filmului, și s-a văzut de la bun început că este un film „de apartament”. N-au fost decît două cadre mari, unul care a durat mai puțin de un minut, iar al doilea, restul de 59 de minute. „Să-i mai dai lui Nicu, care să-i dea lui Andrei. În nici un caz să nu vadă Bogdan”, spune actorul Gabriel Spahiu, oferind „indicații” cui să vadă acest testament filmat.
Publicul participă, în timp real, la întreg ritualul; camera filmează minute întregi așteptarea ambulanței, arată momentul împușcării fără menajamente, iar agonia prin care trece actorul este consemnată sec, prin lentila aparatului. Într-un final, brutalitatea acestei „sinucideri asistate” i-a împărțit pe cei din sală.
Tăcerea fiilor
Despre familie a vorbit mai întîi daneza Susanne Bier, prin „Într-o lume mai bună”, care a cîștigat Oscarul pentru film străin în 2010. După moartea mamei sale (bolnavă de cancer), Christian se mută, alături de tatăl său, într-un mic orășel din Danemarca, unde încearcă să-și refacă viața, însă durerea și-o exteriorizează prin violență și o poftă de răzbunare din ce în ce mai mare. Climaxul îl atinge atunci cînd hotărăște, alături de prietenul său de la școală, să arunce în aer o mașină, dar, din nefericire, victimă cade chiar amicul său.
Maniera prin care s-a reușit creionarea dramelor interioare este unul din marile plusuri. Lacrimile nu curg în șiroaie, coloana sonoră (folosită la minimum) nu te împinge înspre depresie, iar actorii reușesc să-și canalizeze acest patetism în gesturi cît mai controlate. Pe aceeași linie merge și „Regata” belgiană, producție difuzată în a doua zi a FFE, vorbind, de asemenea, despre familie. Iar pentru Alexandre, ea-l trage înapoi de la visul lui: campion la canotaj.
Interiorizarea suferințelor provocate de atacurile constante ale tatălui său îl îndepărtează de clubul sportiv și de prietena lui, făcîndu-l să piardă deja un campionat, după ce a fost înjunghiat în coapsă de părintele său. La doar 15 ani, atît actorul cît și personajul fictiv dau dovadă de stabilitate și maturitate, iar regizorul Bellefroid face o mică acrobație pentru a se feri de clișee. Și i-a ieșit într-un ton chiar puțin optimist.
Pe ecran, cu sînge latin
În schimb, mai greu le-a fost irlandezilor din „Frații mei”, lungmetrajul de debut al lui Paul Fraser, cu care a participat și la festivalul newyorkez Tribeca. Numai veselie nu s-a întîlnit în această producție, unde Noel, un tînăr de 17 ani, încearcă să facă față responsabilităților însușite odată cu îmbolnăvirea cronică a tatălui său și celor doi frați mai mici, pe care uneori îi consideră motivul viitoarelor lui eșecuri.
Această reținere a regizorilor și actorilor s-a dezlănțuit cel mai mult în producția francezo-spaniolă „Celula 211”. Produsă în 2010, pelicula prezintă destinul lui Juan Oliver (30 de ani) angajat la un penitenciar spaniol și care, pentru a face o impresie bună, se duce la locul de muncă mai devreme cu o zi, numai că este prins într-o revoltă a deținuților. Acțiunea își schimbă traiectoria de nenumărate ori, publicul este pus într-o centrifugă, alături de imagini violente, flashback-uri ale lui Juan și cadre filmate din unghiuri imprevizibile. Te poartă în colțurile murdare ale penitenciarului, dar fără să ți se facă scîrbă de obscuritate. În plus, umorul lor specific ajută la creionarea acestui mic univers.
Cu „Metrobranding – O poveste de dragoste între oameni și obiecte” (a doua producție românească din cadrul festivalului), Ana Vlad și Adi Voicu – regizorii și scenariștii – au readus în discuție soarta mărcilor comuniste în România aproape capitalistă, de la tenișii de Drăgășani, pînă la mașina de cusut Ileana. Cu cîteva momente moarte și scene care n-au făcut decît să îngroașe o idee, producția s-a bucurat totuși de succes în rîndul tinerilor, mai ales.
Derulat în același timp cu festivalul de la Cannes, evenimentul de la Iași a arătat, timp de patru zile, publicului că există viață și dincolo de blockbustere. Și chiar una pitorească și puțin mai activă.
George GURESCU
Adaugă un comentariu