S-a terminat de sculptat în viață
De pe scena Iașului 8 noiembrie 2017 Niciun comentariu la S-a terminat de sculptat în viață 9Dacă n-ai reușit să vezi premiera piesei „Moartea unui artist”, află că nu trebuie să-ți faci griji, pentru că pe Scena Sălii Studio, piesa lui Horia Lovinescu se va mai juca în fața publicului ieșean. Motivul pentru care nu trebuie s-o pierzi este că deși te vei trezi pus în fața unor teme puternice, care n-au cum să nu te zguduie, o să te bucure simplitatea și pasiunea pe care atît personajele din piesă, cît și actorii Teatrului Național ieșean ți le vor pune în față. Felul în care moare un artist, dar în care se naște arta și felul în care ciclul acesta existențial este redat te vor face, în sfîrșit, să crezi că de fapt n-a murit artistul, ci ți-a murit ție cheful de-a trăi într-un alt loc, în afară de teatru.
„Cel mai găunos bloc de marmură a fost întotdeauna, pentru dumneata, mult mai important decît noi.” Poți spune că asta ar fi greutatea pe care Manole Crudu o are de cărat, pe întreg parcursul piesei de teatru, marți, 31 octombrie, pe scena Sălii Studio a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Un spectacol jucat în preajma unei duble aniversări, care a consemnat împlinirea a 100 de ani de la nașterea dramaturgului Horia Lovinescu, autorul piesei, și a 70 de ani de viață ai actorului Emil Coșeru, interpretul personajului principal, „Moartea unui artist” n-a fost o piesă ușor de văzut, de la care-ai fi putut ieși pe ușa teatrului la fel de impasibil cum ai intrat.
Fără să te îndepărtezi vreo clipă de marile mituri românești, realizezi încă din primele minute că piesa lui Lovinescu este, de fapt, un joc al vieții și al morții, în care cele două se luptă, cucerindu-și parcă timpul de spectacol. Manole Crudu nu-și poartă numele întîmplător; trimiterea clară către Meșterul Manole și către Miorița este introdusă fără subtilități – marele artist neînțeles este, în primă fază, înconjurat de personaje care-și privesc propriile interese și-i doresc moartea. Moartea nu se instalează în scenă numai prin intermediul dorințelor celorlalți, ci își croiește singură un drum asimptotic, sub forma bolii incurabile, care rîvnește la viața „maestrului”.
Felul în care Manole Crudu, marele sculptor, încearcă să se salveze, e unul greșit. Poți constata asta din simplele alegeri pe care le face și din felul în care încearcă să-și peticească golurile sufletești și singurătatea cu prezențele altor oameni care, odată, au însemnat ceva pentru el. Așa apare Claudia (Mihaela Arsenescu Werner), o fostă mare iubire, un personaj care aduce în fața publicului o dramă secundară – cea a femeii căreia timpul i-a furat frumusețea și șarmul, prezentîndu-se acum ca fiind total dezarmată și vulnerabilă. Tot așa apare în scenă și Vlad (Andrei Grigore Sava) – un personaj complex; fiul lui Manole, o copie a talentului său aflată însă într-o goană după originalitate, din teama alunecării într-o lume a formelor fără fond. Vlad este artistul care caută sensul artei sale, un tînăr sufocat de succesul iluzoriu și de măreția concurenței, pe care-o întîlnește mereu, în propria casă și, adesea, pare să fie ochiul lucid prin care privitorul de rînd privește arta celor deja faimoși.
Ce se întîmplă cu adevărat în piesă e departe de-a fi drama unei iubiri neîmpărtășite. Cristina (Ada Lupu), prin inocența și ridicolul caracteristic unei adolescente care n-a cunoscut vreun proces serios de educare, devine, așa cum îi spune Manole, „viață”. Conflictele pe care le iscă fără ca măcar să realizeze sînt de o amploare pe care numai artistul o poate înțelege și amplifica, astfel că, în momentul în care începe să-i acorde atenție, este copleșit și nici măcar nu se obosește să ascundă lucrurile care i se întîmplă, fără a avea vreo teamă că va fi judecat. Cei care-l cunosc îl înțeleg, se resemează, iar ceilalți sînt șocați de felul în care „maestrul” reacționează, atunci cînd „viața” îi este refuzată.
Jocul lui Emil Coșeru este impecabil – felul în care pare că se identifică cu rolul artistului căruia i se întîmplă să confunde creația cu „viața” te înduioșează și riscul ca personajul său să nu te cutremure, cîtuși de puțin, este inexistent. Contrastul vîrstelor, nivelurile de energie și chiar dedicarea actorilor – toate sînt elemente vizibile pe care spectatorul le poate percepe și cîntări.
Experiența își spune, în cele din urmă, cuvîntul, iar, atunci cînd piesa se sfîrșește și ropotele de aplauze indundă sala, știi că, de fapt, o să-ți rămînă în minte numai artistul – și felul în care a reușit și reușește să învingă moartea, chiar și după ce-a terminat tot ce a avut de trăit.
Adaugă un comentariu