Serile FILIT – mărturii ale scrisului din inimă
De pe scena Iașului 9 octombrie 2017 Niciun comentariu la Serile FILIT – mărturii ale scrisului din inimă 10Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași a oferit cititorilor și pasionaților de lectură din Iași cîteva fragmente din viețile unora dintre cei mai cunoscuți scriitori care au fost invitați la a cincea ediție a FILIT. La Serile FILIT, organizate în fiecare seară la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, am aflat cum consideră poloneza Premiului Nobel că face parte dintr-o generație de scriitori marcați de trecutul comunist al țărilor în care s-au născut. Mircea Cărtărescu n-a fost de acord, spunând că, în biblioteca sa, cărțile nu sînt așezate după zona geografică. Britanicul Jonathan Coe a explicat rolul satirei în lucrările sale, explicînd că e imposibil să nu reflectezi scene din politica actuală, în timp ce alături de Gao Xinjian, care a luat Nobelul pentru Literatură în 2000, am vorbit despre libertate, regimuri politice și Eugen Ionesco. În ultima seară, Jeff Lindsay a descusut bucăți din mintea celui mai cunoscut criminal în serie din romanele polițiste ale ultimilor ani, Dexter. Singura voce care n-a răsunat la Iași a fost a Svetlanei Alexievich, laureata Nobel pentru Literatură în 2015, care și-a amînat vizita din motive medicale, dar care se anunță primul nume din răbojul generos al ediției FILIT din 2018.
Satiră și politică
Prezentat ca un om căruia îi este mai uşor să vorbească cu 200 de oameni decît cu cinci, premiat în Marea Britania, SUA şi Franţa, Jonathan Coe nu a dezamăgit sutele de persoane care au venit să-l vadă – cu un simţ al umorului rezervat, dar bine punctat, şi cu o prezentare sumbră, dar realistă a situaţiei din Marea Britanie, britanicul a lăsat impresia unui scriitor încă în forţă, dar uşor blazat. A sărbătorit anul acesta 30 de ani de la debut şi a povestit că a făcut-o la un festival de literatură – cum îşi petrece, a explicat, fără să îşi ascundă regretul, din ce în ce mai mult timpul. „Săptămîna viitoare mă duc să ridic un premiu în Italia pentru întreaga mea activitate. E un «kiss of death» pentru întreaga carieră, e semnul că trebuie să mă opresc din scris. Cînd s-au împlinit 30 de ani de la debut eram în Franţa, la un festival de literatură, şi am celebrat într-un mod modern, cu un tweet“, le-a povestit Coe celor din sală.
E important umorul, explică Coe, fiindcă în Marea Britanie mediul politic a devenit instabil şi imprevizibil, după o lungă perioadă de predictibilitate, apărută după al Doilea Război Mondial. „Mă gîndesc la Brexit, la votul din Marea Britanie, care a fost născut din nostalgia votanţilor mai bătrîni, nu doar faţă de o ţară care nu mai există, ci şi faţă de o lume care nu mai există. I-aş sfătui pe cei tineri să rămînă tineri, să păstreze acel idealism şi acea tinereţe cît de mult pot. Pentru că, uneori, alternativa este îmbătrînirea cu înţelepciune, dar mai des, în aceste zile, cu cinism. Aceasta este ameninţarea de astăzi, că oamenii au devenit prea cinici ca să mai acţioneze”, le-a transmis tinerilor.
În umbra Premiului Nobel
La finalul celei de-a doua seri a Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi, Mircea Cărtărescu şi Olga Tokarczuk s-au angajat într-o dezbatere şi asupra fondului, şi asupra formelor. Cărtărescu spune că se simte un apatrid în literatură, că nu are cărţile în bibliotecă aşezate cronologic sau după zona geografică din care provin autorii. Olga Tokarczuk spune însă că, fiind crescuţi într-o literatură crestată şi de urmele totalitarismului, rămîn marcaţi de o sensibilitate care lipseşte, poate, multor din autorii mari ai lumii. „Putem creşte ca plantele, cum dorim, dar sîntem crescuţi pe un sol fertilizat cu anumite substanţe“, spune scriitoarea poloneză. Însă deliciul sălii stă în nota în care a încheiat poloneza, spunînd că e mîndră că face parte dintr-o literatură în care a crescut „o floare atît de frumoasă ca Mircea Cărtărescu“. Traducătoarea, stînjenită, se justifică fiindcă nu a reuşit să găsească un gen potrivit. „Un copac!“, se strigă din sală. „Un bonsai!“, strigă Cărtărescu.
Cel de-al doilea eveniment al Serilor FILIT a stat toată ziua de joi sub un murmur – atît Olga Tokarczuk, o scriitoare poloneză plină de viaţă, cît şi Mircea Cărtărescu erau arătaţi cu degetul de fiecare dată cînd treceau prin zona Media. Pînă cînd să fie anunţat numele cîştigătorului Premiului Nobel pentru Literatură în 2017, japonezul stabilit în Marea Britanie Kazuo Ishiguro, doi dintre candidaţii spre care mergeau mulţi pariori erau chiar scriitorii care aveau să încheie a doua zi a FILIT pe scena Sălii Mari a Teatrului Naţional. „Nu mai găsesc un punct de interes în deciziile Comitetului Nobel; sînt mereu stranii, ai un sentiment de straniu ca în Kafka la fiecare decizie pentru că este ciudată, pentru că nu poţi găsi o structură, un fundament al fiecăreia. Dacă comitetul ar da cu banul să aleagă un candidat de fiecare dată, distribuţia cîştigătorilor ar fi cam aceeaşi, aş spune eu. Nu e un fel de reproş, ci un elogiu adus literaturii“, a spus și Cărtărescu.
Libertatea exilului
Chinezul Gao Xinjing, cîștigător al Premiului Nobel pentru Literatură în 2000, îşi îngropa manuscrisele în pămînt pentru a le ascunde de regimul opresiv chinez, în timp ce era în lagăre de muncă. Se temea pentru el şi pentru familia sa. Se temea atît de mult încît nici măcar nu îi spunea soţiei cînd scria, cît scria sau dacă scria. Scria şi traducea pentru el, fără să aştepte niciodată să fie publicat. Iar cînd riscul era prea mare, îşi ardea lucrările. { mea ţară“, spune astăzi, după 30 de ani de exil. „Este fosta mea ţară, am naţionalitate franceză de foarte multă vreme. Dacă vorbesc despre ţara mea, cu paşaportul meu francez, vorbesc despre Franţa, dar acum sînt invitat în întreaga lume. Nu am un paşaport de cetăţean al lumii, dar mă consider unul“.
Gao Xinjing şi-a rupt paşaportul chinez în 1989. E legat, cumva, fundamental de poporul român. În anul în care străzile din ţară musteau a Revoluţie, el vorbea împotriva regimului chinez care omora mii de oameni în Piaţa Tiananmen. Nu crede în „isme“, în niciun fel de ideologie, se îndoieşte profund faţă de orice fel de angajare politică şi e un om „care a cunoscut răul în toate formele sale“.
Mintea unui criminal în serie
„Un comedian a spus la radio că Hollywood este singurul loc din lume unde părinții își mănîncă copiii.“ Jeff Lindsay a dus ultimul eveniment organizat sub titlul Serile FILIT dincolo de ideea unui dialog cultural între scriitori și publicul ieșean îmbrăcat în cojocul unui festival de literatură. Pe scena din Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri“ din Iași, creatorul personajului Dexter, dezvoltat într-o serie de opt romane, adaptat într-un serial de succes internațional, a transformat dialogul într-un show de stand-up comedy, o mărturisire înțesată cu glume despre cele mai grele momente din viața unui om care a creionat unul dintre cei mai cunoscuți criminali în serie din lume. Jeff Lindsay este căsătorit cu Hillary Hemingway, nepoata celebrului scriitor Ernest Hemingway, tatăl său fiind frate cu reputatul romancier american.
Îndrăgostit de pescuit, de gătit, de soția și de fiicele sale, Jeff Lindsay nu s-a văzut niciodată creîndu-l pe Dexter, un criminal în serie care lucrează ca un consultant al poliției și care ucide criminalii ce scapă de plasa justiției, dar care sînt vinovați în ochii săi. Jeff scrisese o serie de cărți pînă cînd a fost invitat să participe la un prînz și să le vorbească unor oameni de afaceri în care a văzut atîta falsitate, ură și valențe de sociopatie încît și-a dat seama că, în acel context, a fi criminal în serie nu era cel mai rău lucru din lume. A plecat acasă cu povestea primului roman schițată pe șervețelele de la masă și a început lungul proces de publicare. După publicare, tot felul de oameni au început să apară în viața sa și a familiei sale, fani, fanatici, chiar persoane cu un anumit grad de tulburare psihică. „Probabil cel mai rău a fost cineva care era cu siguranță psihopat. M-a contactat și mi-a spus că i-am furat ideea lui pentru a realiza Dexter și apoi a început să scrie peste tot pe Internet, de mii de ori, că îl voi omorî pe Jeff Lindsday și pe soția sa pentru că mi-a furat ideea“, a spus scriitorul american.
Adaugă un comentariu