Teatrul se naște din improvizație
De pe scena Iașului 27 martie 2018 Niciun comentariu la Teatrul se naște din improvizație 60„Astă-seară se improvizează”, este, așa cum chiar actorii îl caracterizează, „un spectacol neobișnuit”, care a fost jucat în premieră miercuri, 21 martie, în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Piesa este o adaptare după textul lui Luigi Pirandello, fiind o „ciudățenie” a teatrului care îi permite spectatorului să treacă dincolo de cortina trasă și să pătrundă în culisele vieții unui actor, avînd ocazia să vadă cum se desfășoară repetițiile și care sînt conflictele dintre regizor și cei care interpretează, fiind în întregime un spectacol despre teatru.
„Bine, dom’le, da’ cînd începe?”, spune rîzînd nervos un actor așezat printre spectatori în timp ce Doctorul Hinkfuss (Ionuț Cornilă), „regizorul” piesei „Astă-seară se improvizează” încerca să explice acest spectacol „neobișnuit”. Încă de cînd oamenii au început să intre rînd pe rînd în sală, ceva părea nelalocul lui. Inginerul de imagine se plimba stingher pe scenă fixînd ultimele detalii și înjurîndu-și colegul care se ocupa de sunet, cortina stătea ridicată parcă invitîndu-i pe cei care erau așezați în scaunele lor să se gîndească la ce ar putea servi decorul complet ciudat care era înșirat pe scenă. O masă, un scaun și cîțiva pereți, toate transparente, printre care „regizorul”, îmbrăcat în negru, cu o capă transparentă trasă pe umeri, se învîrtea debusolat.
Cînd gongul este bătut pentru începerea propriu-zisă a spectacolului, bărbatul se ridică furios și țipă izbind cu pumnii în aer, de parcă totul ar fi fost compromis. Instrucțiunile sînt abia acum date, „n-a început încă, oameni buni, n-a început”, spune Doctorul Hinkfuss agitîndu-și mîinile de parcă ar vrea să-i facă pe oameni să nu se ridice de pe locurile lor. Cortina este trasă, apoi ridicată, doar ca, pînă la urmă, să fie trasă din nou. Piesa pare să-i ridice semne de întrebare pînă și regizorului care, încercînd s-o descrie, nu reușește să găsească exprimările potrivite și se pierde din nou și din nou în explicații pline de metafore care fac imaginea de ansamblu să pară și mai blurată. Cînd o voce din public îl întrerupe pe cel cocoțat pe scenă, oamenii își întorc privirea în direcția locului din care a venit sunetul, devenind din ce în ce mai confuzi.
Nimic nu se leagă, nimic nu seamănă cu ceea ce obișnuia să fie o piesă de teatru în care, atunci cînd cortina se ridică, iar decorul este dezvăluit, actorii se înfățișează publicului drept personaje ale scenetei. De această dată, însă, actorii sînt invitați pe rînd în fața publicului, rugați fiind să-și caracterizeze, așa cum cred ei de cuviință, rolurile pe care urmează să le interpreteze.
Îmbrăcați cu toții în negru din cap pînă-n picioare, actorii încearcă să-i facă pe plac acestui „regizor” care nu se mai poate opri din vorbit. Încearcă să definească teatrul, să definească arta, amînă începerea spectacolului și se agită în jurul celor pe care i-a pus să stea în șir indian pe scenă.
De la repetiții la spectacol
„Astă-seară se improvizează” este un spectacol de improvizație pentru spectatori care sînt supuși sentimentului de incertitudine, neștiind ce se petrece în fața lor, de ce le este arătată această parte a teatrului care ar trebui să fie ținută departe de ochii necunoscătorilor. Prima oră a spectacolului nu este decît o demonstrație despre ceea ce înseamnă repetiții, despre conflictele care se nasc între regizor și actori din cauza viziunilor diferite asupra rolurilor interpretate, despre cum se naște, de fapt, un personaj.
Cînd firul narativ începe să fie depănat, iar actorii își intră în sfîrșit în roluri, pe scenă se desfășoară un spectacol despre povestea mamei care-şi pierde copiii, dorinţa de a fi altcineva, lupta dintre o viaţă pe scenă şi una de familie, căutarea de sine, vina morţii, al adulterului. Personajele nu sînt, însă, bine conturate și-și pierd, astfel, din credibilitate, iar scenele se frîng din cauza intervenției „regizorului” care rămîne veșnic nemulțumit de interpretările personajelor.
Teatrul, gura căscată a unei mașinării
Așadar, în această piesă, scena se extinde în public, în loje şi-n pauze. Actorii devin personaje spunîndu-şi povestea într-un mod diferit, regizînd şi improvizînd în faţa spectatorilor care asistă atît la repetiţii spontane, cît şi la fragmente de comedie. „Astă seară se improvizează” este o piesă de teatru în care atenţia cade pe scenă, pe felul în care se reprezintă un text dramatic, pe elementele aduse de fiecare actor în parte. Elementele care compun decorul sînt în totalitate transparente, la fel cum sînt și personajele, lăsînd totul la vedere. Nimic nu mai este concret, fiecare personaj fiind influențat de caracterul actorului de care este jucat.
„Astă-seară se improvizează” este un spectacol în care nu actorii au rolurile principale, ci tehnicienii care se ocupă de lumini, decor și sunet, căci acum se pune în scenă realitatea din spatele teatrului care nu se odihnește niciodată. Este o piesă care nu are o finalitate, căci în timp ce cortina este trasă, spectatorii încă-i pot vedea pe actori continuîndu-și existența pe o scenă care dispare încetul cu încetul din văzul celorlalți, o scenă pe care doar ei o pot domina.
Adaugă un comentariu