Viitorul citit pe pereți
De pe scena Iașului 12 ianuarie 2014 Niciun comentariu la Viitorul citit pe pereți 16Vineri, 10 ianuarie, începînd cu ora 19.30, regizorul Irina Popescu Boieru ne-a pus față în față cu un viitor pe cît de nebunesc și sumbru pe atît de posibil dacă-ți lași gîndurile să alunece.
În viitor, nu mai există universități umanistice. Grădinile au fost înlocuite cu parcări pe motiv că erau urîte și nesănătoase din punct de vedere social, iar cafeaua cu „pastila de cofeină” care are un efect mai puternic. Nu mai există nici măcar haine cu nasturi, deoarece cu un fermoar ai nevoie de mai puțin efort atunci cînd te închei. Foarte rapid ne este imprimată ideea că avansul tehnologic care a impus transmiterea rapidă a informațiilor a condus la o dispariție a cărților și la promovarea egalității între oameni, deoarece „cine știe ce poate pune la cale un om cult”. Unele volume au dispărut de la sine, iar pentru altele au trebuit să intervină niște specialiști ca să dispară.
Aici intră în scenă pompierii, al căror rol nu mai e să stingă focul, ci să-l aprindă. Ei au misiunea să ardă orice carte pe care o găsesc și să-l pedepsească aspru pe posesorul acesteia. Pompierii sînt neînfricați, autoritari și nemiloși. Nu au voie să se întrebe ce se găsește în cărți, ci doar să le facă scrum pe toate.
Această gîndire simplificată l-ar fi caracterizat și pe Guy Montag dacă n-ar fi cunoscut-o pe Clarisse, o copilă de 17 ani care seara preferă să priveasă luna și nu să se holbeze la televizor la fel ca toată lumea. Școlită acasă, fata îi dă pompierului o carte cu poezii, pe care o are de la părinții ei tradiționaliști. La școală nu merge, pentru că îi este frică de ceilalți copii care se omoară aproape zilnic între ei sau care se sting în accidente de mașină.
Iar după cum aflăm mai tîrziu, puii de om sînt văzuți doar ca niște rufe care sînt trimiși aproape toată ziua la școală „la spălat”, iar cînd se întorc, stau în fața pereților plini de ecrane uriașe prezenți în fiecare casă să se „usuce”.
Răzvrătirea hîrtiei
Treptat, Guy începe să descopere mirosul păpădiilor și gustul ploii, iar mai tîrziu, după ce întîlnește un fost profesor universitar se comportă ca un copil de cinci ani care gustă pentru prima oară din dulceața de cireșe și simte aroma cafelei sau parfumul cărților vechi.
Lupta interioară a pompierului erupe în momentul unei misiuni trebuie să dea foc unui apartament plin cu cărți, fără să reușească s-o convingă pe bunicuța proprietară să se despartă de volumele sale și să-și salveze viața. Iar atunci cînd este dat în vileag de către soția sa că ascunde mai multe romane, Guy devine un fugar confuz și îngrozit de peretele de întuneric care i-a stat în cale atîta vreme. Acesta își găsește izbăvirea la final într-o tabără de foști profesori care pentru a proteja viitorul cărților, au decis să devină una cu acestea.
Iulian BîRZOI
Adaugă un comentariu