Autonomia universitară, o libertate atent controlată
Honoris fără Causa 3 aprilie 2012 Niciun comentariu la Autonomia universitară, o libertate atent controlată 46Dezbaterea privind implicarea statului în politica internă a universităților se poartă încă de la înființarea primelor instituții de învățămînt superior în țară. Aceasta a revenit, însă, în actualitate, prin decizia Guvernului de a impune înființarea unei Facultăți de Medicină cu predare exclusiv în limba maghiară la Universitatea de Medicină și Farmacie din Târgu Mureș. Însă, dincolo de proteste, în comunitatea academică din Iași părerile sînt acum rezervate. Da, poate obiectivul guvernanților „s-a dorit a fi unul nobil”, dar dacă Senatul instituției de învățămînt superior nu și-a dat acordul atunci „poate nu este cea mai bună soluție”. În spatele tuturor neînțelegerilor, rămîne aceeași dezbatere veche de 150 de ani: statul oferă finanțare, acreditează, evaluează, dar cît de mult are dreptul de a se implica în bucătăria universității?
În articolul 32 din Constituția României, la alineatul 6, sub titlul „Dreptul la învățătură”, este specificat faptul că „autonomia universitară este garantată”. Dincolo însă de această garanție, nu există nici în legea fundamentală a țării și nici în cea a Educației Naționale o definiție sau o explicație a termenului „autonomie”. Iar în baza acestei ambiguități semantice, multe dintre deciziile luate la nivel central, în general de către Ministerul Educației, sub diferitele sale forme și denumiri, au fost acuzate că încalcă acest principiu constituțional. „Se spune că trebuie să luăm măsurile unui sistem universitar perfect. Eu mă crispez cînd aud de noțiunea aceasta de sistem de învățămînt superior. Ca și cum ar fi un sistem de căi ferate. Pentru că, dacă vreți, o asociere de elemente mecanice care funcționează după un principiu și în care cineva trebuie să le coordoneze de sus nu este un sistem de învățămînt superior. Atîta timp cît depindem de finanțarea publică, de bugetul public, finanțatorul pretinde, legiferează și reglementează. Pînă la urmă, universitățile nu sînt instituții bugetare. Sînt entități publice autonome distincte de administrații, de primării sau de direcții teritoriale ale Guvernului”, a precizat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC).
Dezbaterea privind implicarea statului în politica internă a universităților se poartă încă de la înființarea primelor instituții de învățămînt superior în țară. Aceasta a revenit, însă, în actualitate, prin decizia Guvernului de a impune înființarea unei Facultăți de Medicină cu predare exclusiv în limba maghiară la Universitatea de Medicină și Farmacie din Târgu Mureș. Însă, dincolo de proteste, în comunitatea academică din Iași părerile sînt acum rezervate. Da, poate obiectivul guvernanților „s-a dorit a fi unul nobil”, dar dacă Senatul instituției de învățămînt superior nu și-a dat acordul atunci „poate nu este cea mai bună soluție”. În spatele tuturor neînțelegerilor, rămîne aceeași dezbatere veche de 150 de ani: statul oferă finanțare, acreditează, evaluează, dar cît de mult are dreptul de a se implica în bucătăria universității?
În articolul 32 din Constituția României, la aliniatul 6, sub titlul „Dreptul la învățătură”, este specificat faptul că „autonomia universitară este garantată”. Dincolo însă de această garanție, nu există nici în legea fundamentală a țării și nici în cea a Educației Naționale o definiție sau o explicație a termenului „autonomie”. Iar în baza acestei ambiguități semantice, multe dintre deciziile luate la nivel central, în general de către Ministerul Educației, sub diferitele sale forme și denumiri, au fost acuzate că încalcă acest principiu constituțional. „Se spune că trebuie să luăm măsurile unui sistem universitar perfect. Eu mă crispez cînd aud de noțiunea aceasta de sistem de învățămînt superior. Ca și cum ar fi un sistem de căi ferate. Pentru că, dacă vreți, o asociere de elemente mecanice care funcționează după un principiu și în care cineva trebuie să le coordoneze de sus nu este un sistem de învățămînt superior. Atîta timp cît depindem de finanțarea publică, de bugetul public, finanțatorul pretinde, legiferează și reglementează. Pînă la urmă, universitățile nu sînt instituții bugetare. Sînt entități publice autonome distincte de administrații, de primării sau de direcții teritoriale ale Guvernului”, a precizat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC).
Cazul Târgu Mureș
La sfîrșitul anului 2010, cînd Legea Educației era în dezbatere, una dintre cele mai importante plîngeri făcute de către instituțiile de învățămînt superior din România era legată de faptul că acest pachet de norme cuprinde prevederi care încălcă autonomia universitară. Printre problemele semnalate atunci se număra și posibilitatea Guvernului de a modifica structura internă a unei instituții de învățămînt superior fără ca, în prealabil, să obțină acordul din partea Senatului acesteia. În mod concret, dacă art. 132, alineatul 2 din Legea Educației Naționale precizează faptul că „orice facultate se înființează la propunerea și cu aprobarea Senatului universitar, prin hotărîre a Guvernului privind structura instituțiilor de învățămînt superior”, în alineatul 5 al aceluiași articol se prezintă o alternativă. „Prin excepție, în situații temeinic justificate, Guvernul, la propunerea Ministerului Educației, poate înființa facultăți, în cadrul universității de stat, cu consultarea Senatului universitar”.
Iar săptămîna trecută, marți, 27 martie, în cazul Universității de Medicină și Farmacie din Târgu Mureș, Guvernul a decis, printr-o Hotărîre de Guvern, că se întîlnește acolo o astfel de situație „temeinic justificată” și a intervenit pentru a înființa Facultatea de Medicină cu predare exclusiv în limba maghiară. Decizia a fost motivată prin faptul că nu s-a ajuns la un consens între profesorii care predau în limba maghiară și cei care predau în limba română legat de această separație. În schimb, încă de dinainte de această hotărîre, studenții și profesorii de la UMF Târgu Mureș au început o serie de proteste condamnînd „amestecul politicului în chestiuni care implică doar Senatul instituției. Cîtă vreme autonomia universitară își păstrează esența, atunci ministerul nu trebuie să intervină și nici măcar Guvernul în activitatea unei universități. Este o mentalitate de stat centralist și autoritarist care vine de dinainte de ’89, pentru că toti care conduc acum au fost educați înainte de ’89. Nu are nici o justificare, ei spun că dacă este o instituție publică trebuie să o controlăm. Nu! Trebuie să faci legi și să controlezi doar dacă legea se aplică în acel loc, nimic altceva”, a afirmat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul Universității de Medicină și Farmacie din Iași.
Acesta apreciază că decizia Guvernului în privința situației de la Târgu Mureș face mai mult rău decît bine studenților care doresc să studieze în limba maghiară. La universitate există în prezent linii de predare în limba maghiară, iar o astfel de decizie nu face decît să îi izoleze pe tineri și să îi țină departe de limba română de care ar avea nevoie dacă doresc să profeseze în România. „Dincolo de faptul că este o încălcare a autonomiei, se observă, ceea ce este mai grav, o derogare de la criteriile de calitate. Pe de o parte, toate universitățile sînt evaluate și li se cer criterii de calitate, mai puțin la această facultate, unde se spune «peste cinci ani mai vedem și discutăm». A făcut mai mult rău. Autonomia trebuie să revină în limite normale, cu atît mai mult cu cît este vorba de un principiu constituțional”, a adăugat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae.
Înc-o lege și mă duc
Însă situația din Târgu Mureș nu este decît un caz concret în care raportul dintre instituțiile de învățămînt superior și minister a suferit modificări. Conducerile universităților ieșene au remarcat faptul că, de-a lungul anilor, au existat diferite măsuri luate de către minister care, în opinia lor, au limitat sau au restrîns autonomia universităților.
Printre acestea se numără și restricțiile de ordin financiar, care împiedică instituțiile de învățămînt superior să facă investiții din fonduri proprii fără acordul ministerului. Mai mult, acestea nu pot scoate nici măcar posturi la concurs fără aprobare, chiar dacă multe dintre universitățile care dispun de posibilități financiare ar fi dispuse să plătească acele cadre didactice din propriul buzunar. Iar conducerile instituțiilor de învățămînt superior indică suprareglementarea ca fiind rădăcina acestor probleme. „Calitatea cercetării și performanțele academice nu rezultă din măsuri administrative, ci dintr-o competiție a valorilor intelectuale și a talentelor profesorilor și studenților. De o bucată de vreme nici nu m-am mai referit la autonomia universitară sau la cea instituțională, pentru că e greu să vorbim despre ea în condițiile în care predomină suprareglementarea sau legislația pretorică, care o să ne salveze pe noi de mediocritate intelectuală, științifică și o să ne ducă la un nivel de dezvoltare comparabil cu al țărilor civilizate din apusul Europei. E simplu – una-două se spune că nu avem legislație sau este insuficientă, trebuie să mai adoptăm o lege”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
În plus, conducerile universităților ieșene s-au declarat tot timpul deschise către o colaborare cu ministerul, cîtă vreme această colaborare nu presupune înlăturarea lor din procesul decizional. Pentru că, deși Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului are dreptul de a controla, conform articolului 121 din Legea Educației, „modul în care universitățile își exercită autonomia universitară, își asumă misiunea generală și își exercită misiunea publică”, instituțiile de învățămînt superior au libertatea, conform articolului 123, să se „organizeze și să funcționeze independent de orice ingerințe ideologice, politice sau religioase”. În mod concret, conducerile universităților din Iași susțin faptul că, în luarea unei decizii trebuie să fie implicați și cei din mediul academic, să nu fie doar executanți, pentru a se respecta principiile autonomiei universitare. „Desigur, atunci cînd există un amestec din afară nu este corect, după opinia mea. Trebuie să fie doleanțele celor din interior, ale comunității academice în a se dezvolta într-o direcție sau alta. La noi, dacă ar veni Guvernul cu propunerea să înființăm, la Iași, o specializare de agricultură supermodernă sau biologică, am supune-o aprobării Senatului și s-ar putea face. Dacă este impusă fără acordul Senatului, atunci nu cred că este soluția cea mai bună”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Vîntu, rectorul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad”.
***
Libertatea instituțională se transformă dintr-un bun de preț într-unul rîvnit de universitățile din România. Sub pretextul binelui național și cedînd presiunilor politice, ministerul începe să se implice din ce în ce mai mult în organizarea internă a instituțiilor de învățămînt superior din țară. Iar concesiile făcute la publicarea Legii Educației în Monitorul Oficial la începutul anului trecut s-au întors să îi bîntuie pe cei care s-au lăsat păcăliți de „perfomanța”, „vizibilitatea” sau „recunoașterea internațională” promise de reforma învățămîntului românesc. Prof. univ. dr. Vasile Ișan concluzionează că, la un an după aplicarea legii, „dacă autonomia instituțională nu este un principiu respectat, atunci nu poți să pretinzi calitate”.
Cătălin HOPULELE
Anca TOMA
Adaugă un comentariu