Centrele de orientare în carieră pescuiesc studenții care nu ajung pe Internet
Honoris fără Causa 4 mai 2014 Niciun comentariu la Centrele de orientare în carieră pescuiesc studenții care nu ajung pe Internet 83De cele mai multe ori, site-urile sau tîrgurile de locuri de muncă sînt primele alegeri ale absolvenților aflați în pragul angajării. Puțini știu că există chiar sub nasul lor departamente care se ocupă cu găsirea angajatorilor pentru ei. Unii consilieri aleg să discute față-n față cu studenții, așa cum se întîmplă la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), iar alții printr-un schimb de e-mailuri, precum la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI).
Centrele de consiliere în carieră există la UAIC și TUIAȘI de mai bine de zece ani, iar în Carta universităților fiecare dintre acestea este subordonat cîte unui prorectorat. „La vremea respectivă cred că a fost un Ordin de Ministru, nu cred să fi existat altceva. În schimb, în Legea Educației 1/2011 există niște prevederi referitoare la asemenea departamente pentru că principiul de la care pleacă această lege este cel de educație universitară centrată pe student”, a explicat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul UAIC.
Consiliere prin poșta electronică
Astfel, la UAIC, Centrul de Informare Profesională, Orientare în Carieră şi Plasament (CIPO), înființat în ianuarie 1997, este subordonat Prorectoratului pentru activități studențești și parteneriate cu mediul economic și sectorul public. Centrul de consultanţă în orientarea pro şi post universitară (CCOPP) de la TUIAȘI, care și-a început activitatea în 1996, se află în subordinea Prorectoratului pentru relații internaționale și imagine universitară, însă are același rol ca și CIPO. „Noi oferim asistență pentru alegerea studiilor de licență, de master și pentru alegerea oportunităților educaționale precum stagiile de practică sau bursele în străinătate. Sîntem mediatorii între studenți și angajatori, în măsura în care angajatorii sînt în căutare de studenți. La aceste întîlniri, de obicei, sînt un profesionist și doi, trei studenți, iar acesta le povestește cum a ajuns acolo unde este, drumul și obstacolele peste care a trecut”, a declarat Alma Andrei, consilier la CIPO.
Pe de altă parte, la TUIAȘI, orientarea studenților în carieră se face mai mult printr-un schimb de e-mailuri între consilierul CCOPP și viitorii absolvenți. „În urmă cu 18 ani, de cînd există acest centru, veneau studenți la birou, iar eu le puneam la dispoziție ofertele de locuri de muncă. Acum ne-am mai modernizat și totul se face prin e-mail. Studenții îmi scriu și mă întreabă cum pot obține un loc de muncă și ce trebuie să știe să facă pentru locul de muncă respectiv. Ori de cîte ori intru în posesia unor oferte de angajare, le trimit tuturor studenților ale căror date de contact le am, indiferent la ce specializare sînt și ei își aleg angajatorul potrivit”, a explicat ing. Vladimir Zghibarcea, consilier la CCOPP. Acesta a mai afirmat că cei mai mulți studenți vor să afle, pe lîngă locurile de muncă disponibile, și cum să redacteze un CV sau o scrisoare de intenție, iar cele mai căutate domenii în rîndul studenților de la Politehnică sînt IT și mecanică.
La UAIC, majoritatea celor care participă la întîlnirile de consiliere provin de la facultățile de Economie și Administrarea Afacerilor, de Psihologie și Științe ale Educației sau de Filosofie și Științe Social-Politice, „dar acestea sînt și facultățile cu cel mai mare număr de studenți, deci, cumva este de așteptat”, a completat Irina Șubredu, consilier la CIPO. Anul trecut, la CIPO, au participat la sesiuni de consiliere individuală 54 de studenți, pe durata a 120 de întîlniri, în condițiile în care, în 2013, au absolvit facultatea peste 4900 de persoane. Mai mulți participanți, în jur de 800, au fost înregistrați la cele 11 evenimente intitulate „Biblioteca vie”, pe parcursul cărora studenții s-au întîlnit cu specialiști din domeniul marketingului, comunicării sau al vînzărilor.
În afară de consilierea studenților, centrele de orientare în carieră organizează și activități pentru elevi. În acest sens, reprezentanți ai facultăților merg în liceele din zona Moldovei pentru a le vorbi elevilor despre oferta educațională, burse și taxe sau organizează Zilele Porților Deschise pe durata cărora liceenii pot vizita universitățile.
Însă atît la TUIAȘI, cît și la UAIC există un singur astfel de centru pe universitate, la care lucrează unul, respectiv doi consilieri, de aceea, unele proiecte rămîn doar pe hîrtie. Spre exemplu, pe site-ul CIPO este menționat un program de peer-counselling, prin care studenții și absolvenții pot să le devină consilieri colegilor lor. „Acest program a fost înființat anul trecut, însă acum nu funcționează din cauza faptului că nu există oameni. E greu să reluăm programul deoarece trebuie să găsești persoane care au capacități în consiliere. Ar trebui să avem niște oameni care au terminat studiile de licență sau masterul și care să se plieze pe acest lucru, să fie niște voluntari care să stea cu noi în centru, să lucreze alături de noi. Nu ne putem duce să alegem noi persoanele acelea să le spunem că de mîine vor face peer-counselling, e ca și cum le-am transfera responsabilitatea noastră”, a declarat Irina Șubredu.
Cine dă de urma absolvenților?
Activitatea centrelor de orientare în carieră se oprește însă la rolul de mediator între angajatori și studenți, o monitorizare a gradului de angajare a acestora nefiind realizată de departamente. „O statistică este foarte greu de realizat. Nu sînt mijloace deocamdată în a determina dacă, după absolvire, studenții se angajează în domeniul lor. Pentru că ar trebui ca absolventul să scrie, după angajare, la universitate. Nu avem cum să îi urmărim pe toți”, a explicat ing. Vladimir Zghibarcea. Același lucru este valabil și la CIPO, consilierii explicînd că, după ce studenții încheie sesiunea de orientare, nu se mai păstrează nici o legătură cu aceștia. „Există studenți care s-au angajat în urma acestor întîlniri, însă noi nu ținem evidența acestora. Pleci cu inima împăcată că ai șanse mai mari să te angajezi”, a conchis Alma Andrei.
La „Cuza”, singura metodă prin care se monitorizează inserția pe piața muncii a absolvenților este prin completarea de către aceștia a unui chestionar, la ridicarea diplomelor. „Noi avem asemenea chestionare, destul de detaliate. În general, absolvenții le completează cînd vin să-și ridice diploma de licență sau de master. Este cea mai bună modalitate, altminteri ar trebui să facem sondaje și să dăm cu presupusul. Așa, știm limpede”, a explicat rectorul UAIC.
Internetul, cutia cu joburi
Chiar dacă aceste centre funcționează de mai bine de zece ani, mulți studenți aleg să își caute singuri locuri de muncă, iar unii dintre ei nici nu știu de existența unor astfel de departamente. „Nu știam că există un centru de orientare în carieră în cadrul universității. E bine dacă îți poți depune CV-ul acolo, iar ei te anunță atunci cînd găsesc un loc de muncă pentru tine sau cînd o companie dorește să angajeze. Eu îmi caut de lucru pe site-uri specializate precum «e-jobs», «freelancer», «hipo». Nu găsesc chiar în domeniul meu, dar măcar e o sursă de venit”, a spus Roxana Daniela Crivăț, studentă în anul al II-lea la Facultatea de Chimie a UAIC.
La fel procedează și Ana, studentă în anul al III-lea la Facultatea de Construcții și Instalații de la TUIAȘI. „Din cîte știu eu, nu există un astfel de centru la universitate care să se ocupe de consilierea în carieră. Din ce am auzit de la alți colegi care și-au dat licența și au învățat bine este că au fost recomandați de profesori și și-au găsit astfel de lucru. În ceea ce mă privește, îmi caut singură un job, pe Internet sau la tîrguri de locuri de muncă”, a explicat studenta.
În astfel de situații, puntea dintre angajator și angajat nu se mai construiește prin intermediari, ci prin fiecare absolvent în parte.
Ana-Maria BUCUR și Cătălina DOBROVICEANU
Adaugă un comentariu