Cum s-a strîmbat dreptul de reprezentare al studenților
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 10 noiembrie 2014 Niciun comentariu la Cum s-a strîmbat dreptul de reprezentare al studenților 80
Studenții Universității „Alexandru Ioan Cuza” s-au revoltat săptămîna trecută cînd au aflat că nu vor putea să-și mai amîne restanțele de pe un an pe altul fără să plătească, susținînd că universitatea nu i-a informat despre decizie. La rîndul ei, conducerea instituției de învățămînt superior a indicat către cei 17 reprezentanți ai studenților care au participat la ședința unde s-a dezbătut modificarea regulamentului. Însă cît de bine sînt conectați studenții la deciziile care îi influențează? Sondînd și vorbind cu toți cei implicați am văzut că există atît un deficit de comunicare între reprezentanții studenților și cei care i-au ales, cît și o lipsă de interes a studentului de rînd cu privire la deciziile pe care le ia universitatea. Doar atunci cînd găsesc motive de revoltă, studenții își amintesc de reprezentanții lor, iar unii dintre aceștia din urmă stau în fotoliile călduțe, temîndu-se să abordeze subiecte care i-ar face să se contrazică cu profesori la care au examene importante.
În Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza”(UAIC) sînt 51 de reprezentanţi ai personalului didactic şi 17 reprezentanţi ai studenţilor. Nici o decizie nu se ia și nici o lege nu se adoptă fără ca studenții să poată vota sau să își exprime opinia în legătură cu ea. „Îmi place că la ședințe, studenții, chiar dacă sînt de la facultăți diferite și nu se prea cunosc între ei, se pronunță într-o voce comună. Nu există conflicte între ei”, a declarat lect. univ. dr. Bogdan Neculau, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPDD).
Dar dacă reprezentanții studenților din Senat reușesc să ajungă la decizii comune, altfel stă treaba cu șefii din fiecare an de licență, master sau doctorat care fac parte din consiliile fiecărei facultăți. „Implicarea șefilor de an ține și de felul în care își desfășoară fiecare activitatea, eu nu răspund de relațiile pe care le are cel de la economie sau de la sociologie cu ei. Unii se implică mai mult, alții mai puțin, este o realitate și trebuie spusă, din păcate sînt colegi care se implică foarte puțin. Faptul că nu știu de Senat, Consiliul Facultății și Consiliul de Administrație este vina, pe de o parte, a studenților reprezentanți, că își neglijează activitățile, iar pe de altă parte a studenților”, a declarat Alexandru Aioanei, reprezentant al studenților de la Facultatea de Economie și Administrearea Afacerilor (FEEA) în Senat.
Chiar dacă regulamentul universității prevede ca studenţii membri ai Consiliului Facultăţii sînt obligaţi să informeze indiferent de mijloace studenţii pe care îi reprezintă, aceștia nu își fac treaba de multe ori, iar problema interacțiunii dintre studenți are diferite motive. „În mod normal ar trebui să existe o comunicare continuă, nemijlocită, dar sînt colegi și studenți care nu au curajul să vorbescă cu profesorii din varii motive, precum că a avut o restanță la materia pe care o predă respectivul cadru didactic. Dar acestea sînt scuze penibile și trebuie trecute cu vederea”, a declarat Claudiu Roman, reprezentat în Senat al Facultății de Chimie și președintele Asociației Studenților Chimiști din Iași (ASCIS).
Anunțuri? „Pe Facebook”
La rîndul lor, șefii de an susțin că informațiile care vin în legătură cu schimbarea regulamentelor sau a examenelor le transmit cît de repede și de bine le permite timpul. „Eu încerc să îi țin la curent pe toți cu ceea ce se întîmplă. Cînd au venit colegii mai mari și mi-au spus de schimbarea regulamentului la începutul anului (n.r. – modificarea prin care studenții nu mai pot să-și amîne examenele de pe un an pe altul fără să plătească) habar nu aveam ce trebuie să fac. Dar mi-au explicat și în final am înțeles, recunosc că e mai greu la început”, a declarat Pavel Emil Apostol, șeful anului al II-lea de la Facultatea de Istorie.
În mod normal, studenții trebuie să expună în consiliu problemele care intervin în facultate, dar uneori participă la ședințe doar ca să fie cvorum. „De obicei îmi anunț colegii prin telefon, mail și Facebook. Nu le spun chiar tot ce se discută în Consiliul Facultății căci sînt probleme care nu îi privesc, ca de exemplu posturile libere pentru laboranți, și nu le spun nici lucrurile care sînt neclare sau nesigure. Mențin o bună relație și cu secretariatul care ne ajută mult să ne ținem ancorați în noutăți”, a declarat Răzvan Costin, șeful anului al II-lea la Facultatea de Chimie.
Vina? „La ligi”
Nu de puține ori studenții aruncă vina pe ligi, spunînd că, fiind un grup organizat, au mai multe avantaje, iar toate noutățile sau modificările produse le țin doar pentru ei. Însă președinții și membrii acestora țin să îi contrazică și să spună că gradul de implicare depinde de fiecare persoană în parte. Dar, de obicei, cei mai mai activi studenți sînt înscriși în ligi, de aceea știu mai multe decît colegii lor. „De exemplu la FEEA am avut mai multe întîlniri, unele mai tensionate, altele mai diplomatice și cei din liga studenților au participat de fiecare dată cînd am avut o discuție”, a declarat Alexandru Aioanei. Și Claudiu Roman afirmă că prin ligi studenții sînt puși la curent mai repede cu noutățile. „Am discutat cu colegii mei să meargă și ei la ședințele ligilor pentru că acolo se discută cu adevărat problemele mai serioase. De acolo le iei și le ridici mai departe. Dacă ești membru în ligi, ajunge informația mai repede la tine, asta e tot.” Însă astfel de informații nu ajung la studenții din toți anii. Confom reprezentanților din diferite structuri de conducere, cei din ani mai mici se interesează de fiecare dată mai mult, fiindcă sînt interesați la început, dar apoi interesul dispare după ce trec în ani mai mari.
„Nu știu”
Deși sînt criticați de mulți dintre colegii lor, o mare parte dintre cei care critică nu știu exact cu ce se ocupă studenții reprezentanți, iar unii nici măcar nu știu că au drept de vot. „Nu am fost anunțată despre alegeri de nimeni, nici măcar în anul I. Nu știu cine ne reprezintă în Senat și nici în Consiliul de Administrație. Dacă m-ar chema, m-aș duce la vot. Cred că studenții candidați ar trebui să își facă puțină reclamă, să spună intențiile pe care le au și să se țină de cuvînt”, a declarat Alina Adreițova, studentă anul al II-lea la Litere, specializarea Limbi Moderne Aplicate (LMA).
„Sînt colegi și studenți care nu au curajul să vorbescă cu profesorii din varii motive, precum că au avut o restanță la materia pe care o predă respectivul cadru didactic. Dar astea sînt scuze penibile”, a declarat Claudiu Roman, reprezentant în Senat al studenților de la Facultatea de Chimie.
Studenții din anul I oferă răspunsuri scurte și tăioase cînd vine vorba despre reprezentanți și despre alegerea acestora. „Eu unul nu am auzit de asta”, a declarat Lupea Mihai, student în primul an la FEEA. Colega lui pare să mai știe cîte ceva, dar la un moment dat se blochează. „Știu că pe 4 noiembrie colegii mei din anul al III-lea s-au întîlnit, pentru că nu am facut noi cursuri, avea legătură cu alegerile din Senat, dar mai mult nu știu”, a declarat Mariana-Cristina Bulucea. Chiar dacă cei din anii mai mari știu de prin auzite despre organismele de conducere ale facultății, nu sînt interesați de ele. „Sincer am auzit de Senat și problemele noastre pot fi discutate acolo, dar nu m-am interesat”, a declarat Mihai Constantin, student în anul al II-lea la Facultatea de Geografie și Geologie. Alții spun că sînt la curent chiar și cu activitățile structurilor de conducere, dar că pur și simplu nu vor să afle mai multe. „Știu și despre Senat și despre Consiliul de Administrație, dar sincer nu sînt foarte interesat. Șeful de an ne mai spune uneori ce se discută în ședințe, dar nici în privința asta nu mă pot pronunța sigur”, a declarat Daniel Filip, student în anul al III-lea la Facultatea de Teologie.
„Eu cu cine votez?”
În ceea ce îi privește pe reprezentanții cadrelor didactice în Senat, acestea susțin că activitatea și relația cu studenții este fără de cusur. „În mod obișnuit studenții își trimit cei mai buni reprezentanți în Senat. Activitatea e coerentă sau mai puțin concludentă, în funcție de cît de curajoși sînt în participarea la dezbateri și în propunerea soluțiilor care îi privesc. Studenții au fost consultați mereu prin prorectoratul de resort cînd conducerea executivă a universității a propus un regulament”, a declarat prof. univ. dr. Constantin Rusu, șeful Senatului UAIC.
Reprezentanții studenților sînt votați de studenți însuși, dar sînt cazuri în care ajung cu puține voturi să fie aleși, fiindcă dintre cei care au auzit despre alegeri puțin se duc să și voteze. Un caz concret este în anul al II-lea de licență la Istorie, unde la alegerile pentru Consiliul Facultății mai întîi nu a existat cvorum, iar apoi a rămas doar un singur candidat și nu au mai fost necesare alegeri. Lipsa de interes a studenților este cu atît mai mare cu cît condiții pe care trebuie să le îndeplinească un candidat sînt mici pentru un student care se ține de carte, aceștia fiind nevoiți să aibă media peste 8 și să fie integraliști.
Potrivit „Regulamentului Serviciilor pentru Studenţi” al UAIC, reprezentanţii studenţilor în Consiliul Facultăţii pot propune acte normative care să contribuie la îmbunătăţirea activităţii colegilor lor. Au accesul la informaţii, nemijlocit şi în afara programului, de la structurile academice şi administrative ale universităţii în vederea rezolvării problemelor studenţeşti. Iar obligațiile lor cele mai mari constau în informarea colegilor cu privire la noutățile din universitate și prezența în cadrul întîlnirilor de Consiliul de Administrație și Senat. Însă pe scara aceasta ierarhică, informațiile discutate în Senat și în Consiliul de Administrație ale universității, ajung la studenți doar ca niște zvonuri, mult după ce deciziile respective s-au luat. Iar vina e pasată, ca-ntr-un meci de fotbal, de la reprezentanții în diferitele structuri de conducere, la ligi sau la lipsa de interes a studenților. Despre sistem nu discută nimeni.
Adaugă un comentariu