Distruși de sistem, tinerii artiști ajung din prinți, cerșetori
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 8 decembrie 2014 Niciun comentariu la Distruși de sistem, tinerii artiști ajung din prinți, cerșetori 50
La începutul anului universitar, actorul ieșean Tomiță Moraru s-a sinucis în Germania, prietenii și familia acestuia precizînd că s-a plîns de mai multe ori de faptul că nu reușea să se întrețină din banii pe care îi cîștiga ca tînăr actor, căzînd adesea în depresie. Regizorii și colegii alături de care a lucrat spun că a fost unul dintre tinerii cu cel mai mare potențial din domeniu. Însă situația lui Tomiță nu este singulară. Studenții care ies de pe băncile facultății sînt adesea puși în situația de a avea cîte două joburi, pe lîngă actorie sau muzică, cu care să se întrețină și trăiesc doar din colaborările cu regizorii pe care și-au întîlnit în timpul facultății. Cei care se încăpățînează să rămînă în profesia pentru care s-au format sînt puși în fața unui sistem închis, greu de pătruns, stăpînit de actorii care și-au făcut deja un nume, dar și de o piață prea-plină de tineri care își lansează cîte o formație. Talentul și entuziasmul acestora se îneacă adesea chiar înainte de a termina facultatea.
Într-o piaţă în care locurile de muncă sînt deja puţine, pentru cei care urmează cursurile unei Universități de Arte, cum este „George Enescu” în Iași, cercul se îngustează. În Iaşi, instituţiile în care s-ar putea angaja absolvenţii de la Universitatea de Arte „George Enescu” nu mai au locuri disponibile pentru că sînt ocupate de actorii care lucrează deja în instituție. „Domeniul artistic este unul prin definiție concurențial. Deci trebuie să fii pregătit pentru roluri puține pe care le vor foarte mulți! Trebuie să fii mereu în formă, să te individualizezi dintr-o mulțime”, a declarat prof. univ. dr. Oltiţa Cîntec, critic de teatru şi director artistic la Teatrul „Luceafărul” din Iaşi. Același lucru îl subliniază și Liviu Brătescu, directorul de la Ateneul Tătărași. „E destul de greu, că pentru oricare alt student din ţară care termină o facultate. Piaţa de muncă nu oferă foarte multe opţiuni”, a precizat acesta.
Vise fără experiență
Cei care termină Facultatea de Teatru se îndreaptă, astfel, către stand-up comedy, animarea cluburilor de teatru din școli, producția de filme și reclame, pentru a avea o sursă de venit. Puțini au norocul să obțină contracte de colaborare cu un anumit teatru care, din punct de vedere financiar, sînt mai avantajoase. Dacă absolvenții reușesc să prindă un astfel de proiect cu un teatru de stat și joacă de două-trei ori pe lună într-o piesă, atunci pot ajunge să cîștige cît un actor angajat, beneficiind de o mai mare libertate. Dar directorii teatrelor de stat sînt reticenţi în a colabora cu tinerii deoarece susțin că aceştia sînt lipsiţi de experienţă. Numai în cazul în care regizorul insistă să lucreze cu un anumit actor instituţia este dispusă să facă compromisuri, asta depinzînd și de influența pe care o are regizorul respectiv.
„Să îți găsești un loc de muncă este într-adevăr o încercare astăzi. Dar, în egală măsură, cred că încercările de tip freelance şi inițiativa privată sînt mai potrivite în această zonă decît în multe altele. Există deja un sistem destul de serios și coerent de teatru independent la nivel național”, a precizat prof. univ. dr. Octavian Jighirgiu de la UAGE
„Să îți găsești un loc de muncă este într-adevăr o încercare astăzi. Dar, în egală măsură, cred că încercările de tip freelance şi inițiativa privată sînt mai potrivite în această zonă decît în multe altele. Există deja un sistem destul de serios și coerent de teatru independent la nivel național”, a precizat prof. univ. dr. Octavian Jighirgiu de la UAGE, regizor şi actor la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”. Pentru tinerii actori, care îşi înfiinţează propria trupă, există această şansă de a se promova în diferite cafenele şi pub-uri din oraş. Teatru FIX sau Arte Bar sînt cîteva dintre localurile care și-au deschis uşile celor dornici de afirmare. Aceste prestaţii le oferă şansa de a fi văzuţi întîmplător de regizori, oportunitate care le poate aduce rolul într-o piesă de teatru sau un film.
Aceeaşi modalitate de a acumula experienţă o întîlnim în cazul celor de la Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice și de la Facultatea de Compoziție, Muzicologie și Pedagogie Muzicală, însă locurile în care aceştia îşi pot desfăşura activitatea par a fi mai numeroase. Şi în acest domeniu, practica este o problemă. „Profesorii predau foarte mult, însă practica lasă de dorit. E foarte ciudat să ieși din facultate tobă de carte, însă cu practica 10%. Practica și străduința aduc succesul”, a explicat Bogdan Marteș, absolvent al UAGE. Singurul loc în care studenții pot aduna experienţă este corul universității, din care pot face parte și cei specializaţi pe anumite instrumente, însă primii acceptaţi sînt studenţii de la Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice. După terminarea facultății, absolvenţii pot concura pentru locurile din orchestra Operei sau a Filarmonicii. „Întrecerea este mare. Se caută aceste posturi mai ceva ca cele din învăţămînt şi sînt la fel de prost plătite”, a precizat Adrian Grădinaru, care a absolvit UAGE în anul 2000. Soluția acestuia după terminarea facultății a fost să înființeze o trupă de folk intitulată „Nu acum”, cu care și-a cîștigat pîinea timp de 12 ani.
Proiecte cu miros de bani
Chiar dacă facultatea nu le oferă multe şanse de afirmare, studenții susțin că trebuie să se bazeze pe creativitate pentru a „ieși din anonimat” şi să se plieze pe anumite proiecte la care nu s-ar fi gîndit altcineva. Spre exemplu, Mihai Chelariu, student în ultimul an la UAGE, a lansat proiectul „Mika Violin” și s-a alăturat conceptului Addictive ELements, din care mai fac parte două persoane, proiect în care combină sunetele instrumentelor, în special cele de la vioră și de la pian, cu muzică de club, făcînd și remix-uri la piese celebre. „De patru ani jumătate sînt deja băgat într-un proiect şi voi continua cu el după absolvire, dacă va ţine”, a afirmat violonistul. Încă de la început, proiectul a prins la public, iar Mihai Chelariu spune că nu are nevoie de un al doilea job pentru că acesta îi aduce suficiente venituri. În schimb, cei care nu sînt la fel de norocoşi au neapărată nevoie de două slujbe pentru a se întreţine. „Banii cîștigați de tineri sînt puțini şi au nevoie de mai multe surse de venit. În general, tuturor studenţilor din România le este greu să se întreţină cu o singură slujbă. Noi însă am deschis porțile Ateneului mereu pentru tinerii studenți de la Arte care au dorit diferite colaborări”, a menționat Liviu Brătescu.
La fel ca Mihai, mulți studenți reușesc cu greu să se întrețină încă din timpul facultății, mai ales atunci cînd este vorba despre un alt domeniu decît cel pe care îl studiază, însă mulți dintre ei ajung să schimbe specializarea după terminarea studiilor. Bogdan Marcoș, care a terminat Facultatea de Teatru de la UAGE, lucrează acum la un ziar din Vaslui. „O persoana pe care nu o cunoșteam a venit la mine și m-a întrebat dacă nu mi-ar plăcea să mă joc cu niște cuvinte într-un ziar online. Am acceptat, deoarecere îmi plac experiențele noi. Aveam să constat că un semi-analfabet ca mine avea o șansă să facă cumva ceea ce credea el că era de cuviință. Iar de aici toate au luat o întorsătură teribilă”, a declarat acesta. În cazul în care ar primi un rol într-o piesă, Bogdan nu ar renunța la jurnalism, iar el este doar un exemplu al studenților care s-au hotărît ca ceea ce au studiat în facultate să ramînă doar o pasiune.
de Adelina MEILIE
de Ancuța CIOCOIU
Adaugă un comentariu