Doctoratul, încă un proces Bologna înecat în birocrație
Honoris fără Causa 5 aprilie 2015 Niciun comentariu la Doctoratul, încă un proces Bologna înecat în birocrație 47Ministrul Educației a modificat din nou felul în care se finanțează și se poate da abilitarea în domeniul doctoratului. Modificările acestuia însă nu prea s-au făcut auzite, acoperite fiind la momentul publicării în Monitorul Oficial de ecourile ordonanţei care permite deţinătorilor de titluri ştiinţifice să renunţe la ele doar printr-o solicitare la Ministerul Educaţiei. De curînd, pe 30 martie, Asociaţia Ad Astra (proiect online pentru comunitatea ştiinţifică românească) a depus o plîngere prin care solicită revocarea ordinului deoarece consideră că ar conţine o serie de nereguli, printre care se numără şi faptul că proiectul acestui act normativ nu a fost supus dezbaterii publice.
Una dintre cele mai importante schimbări pe care le realizează noul regulament privind obținerea atestatului de abilitare este cea prin care Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) nu mai numește comisiile pentru abilitare. Acestea vor fi numite de către fiecare universitate în parte, iar abilitarea se va da la nivelul fiecărei instituții de învățămînt superior, către CNATDCU trimițîndu-se doar rezultatul evaluării comisiei întrunite. Prin această măsură se înlătură un filtru serios care a fost pus pînă acum de Consiliul Național de Atestare, existînd posibilitatea ca abilitările să se rezolve acum „în casă”, la București transmițîndu-se doar rezultatul final pentru validare. „Comisia de abilitare pentru evaluarea tezei de abilitare este alcătuită din trei membri, specialişti cu renume în domeniul de doctorat vizat de candidat, care deţin calitatea de conducător de doctorat. Dintre aceştia, minimum doi trebuie să nu fie și să nu fi fost cadre didactice titulare în cadrul universităţii sau în cadrul instituţiei din care provine candidatul în ultimii cinci ani”, se precizează în regulament.
Totuși, există o prevedere în același regulament care explică faptul că CNATDCU trebuie să își dea acordul asupra comisiei de abilitare înainte ca aceasta să se întrunească. Însă un alt articol stipulează că dacă un candidat la deținerea titlului de conducător de doctorat vrea să aibă membri ai comisiei de abilitare din alte localități, trebuie să le plătească transportul și cazarea. „Cheltuielile cu transportul şi cazarea membrilor comisiei de abilitare care nu sînt din localitate vor fi suportate de către candidaţi.”
Totuși, există o prevedere în același regulament care explică faptul că CNATDCU trebuie să își dea acordul asupra comisiei de abilitare înainte ca aceasta să se întrunească. Însă un alt articol stipulează că dacă un candidat la deținerea titlului de conducător de doctorat vrea să aibă membri ai comisiei de abilitare din alte localități, trebuie să le plătească transportul și cazarea. „Cheltuielile cu transportul şi cazarea membrilor comisiei de abilitare care nu sînt din localitate vor fi suportate de către candidaţi.”
Restul modificărilor sînt minore
Noul ordin care reglementează aceste aspecte are numărul 3121 și a fost publicat în Monitorul Oficial pe 10 februarie. Noul ordin conţine prevederile legate de obţinerea atestatului de abilitare, act care permite unui cadru didactic sau unui cercetător cu studii doctorale să conducă o lucrare de doctorat. Deşi nu a suferit modificări majore, acesta, spre deosebire de vechiul document nr. 755/2011, dispune de o serie de generalităţi, ezitînd să numească exact perioade de timp sau numerele de lucrări necesare întocmirii dosarului de candidatură. De exemplu, în art.12, paragraful h), fostul ordin prevedea ca dosarul să conţină „maximum zece publicaţii, brevete sau alte lucrări ale candidatului, în format electronic, selecţionate de acesta şi considerate a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale obţinute ulterior conferirii titlului de doctor în ştiinţă”.
Acum este necesar doar „un portofoliu de lucrări ştiinţifice considerate relevante de către candidat, elaborate în domeniul de doctorat vizat”, după cum menţionează paragraful 1, art. 7, cap.II al noului ordin. Chiar dacă în ordinul nr. 3121 se specifică faptul că teza de abilitare trebuie susţinută într-un spaţiu public, aşa cum precizează paragraful 1 din art. 12, capitolul III, „Teza de abilitare se susţine, de regulă, în limba română, în cadrul unei sesiuni cu un caracter public”, acesta nu menţionează numărul exact de participanţi. Ceea ce înseamnă că, pe lîngă componenţa comisiei de specialitate, în public pot fi prezente oricîte persoane doresc. Însă în capitolul Dispoziţiile generale, art.8, paragraful 2 din ordinul abrogat se prevedea că „Susţinerea tezei de abilitare poate avea loc numai într-o sală care poate găzdui un număr de persoane propice desfăşurării unei sesiuni publice cu minimum 40 de participanţi”.
Cu abilitarea în traistă
O parte care a fost uitată odată cu intrarea în vigoare a noului ordin este cea care prevedea conflictul de interese între coordonatorul de doctorat şi studenţi. Astfel a fost ocolit art. 24 în care se menţiona că „se află în situaţia de conflict de interese în cazul evaluării candidatului persoanele din cadrul comisiei de abilitare care se află în una dintre următoarele relaţii cu candidatul: a) se află în relaţie de soţi, afini şi rude pînă la gradul al III-lea inclusiv;/ b) sînt sau au fost angajate în aceeaşi instituţie în ultimii 5 ani anteriori evaluării;/ c) sînt sau au fost remunerate prin proiecte de cercetare la care candidatul a avut calitatea de director de proiect, în ultimii 5 ani anteriori evaluarii;/ d) beneficiază ori au beneficiat, în ultimii 5 ani anteriori evaluării, de servicii sau foloase de orice natură din partea candidatului”. Acestea sînt cauzele pentru care un coordonator trebuia să renunţe la un doctorand.
Chiar dacă prevederea nu a fost deloc introdusă în document, nu pare a fi o problemă. „Faptul că în noua metodologie nu mai apar specificații clare la conflictul de interese între conducătorul de doctorat și student nu este atît de grav. Această prevedere este oricum un lucru artificial. În plus aceste probleme se pot trece și în regulamentul școlii doctorale, sînt chestiuni ce pot fi acoperite de alte norme și alte regulamente. Într-un fel era reduntant”, menționează prof. univ. dr. Neculai Munteanu, directorul Consiliului Studiilor Universitare de Doctorat (CSUD) la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” (USAMV). Profesorii universitari susţin că acest lapsus poate fi înlocuit de regulamentul Şcolii Doctorale de la fiecare universitate în parte. Conducătorul de doctorat joacă un rol important, sub tutela lui se desfășoară întreaga activitate, el asigură îndrumarea ştiinţifică și profesională și împreună cu studentul stabilește temele de cercetare. Tot de el ține să asigure condiţiile şi să stimuleze progresul în cercetarea pe care o realizează. „Nu cred că trebuie să îi bagi cuiva în traistă doar pentru că sînteți rude, dar dacă e vorba să se facă lucruri necurate, se pot face cu orice fel de prevedere. Eu contez pe onestitatea oamenilor, chiar dacă nu pot generaliza”, a declarat prof. univ. dr. ing. Liviu Goraș, director CSUD la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” (TUIAȘI).
Fără finanțare
Un alt lucru peste care a trecut cu vederea noul ordin este obligativitatea candidatului de a răspunde nu doar la întrebările membrilor comisiei, ci şi la cele ale publicului. Punctul h al articolului 37 din capitolul IV privind susţinerea tezei de abilitare în vederea acordării atestatului de abilitare prevede ca „preşedintele comisiei de abilitare să solicite întrebările publicului după epuizarea întrebărilor membrilor comisiei de abilitare”.
Însă problemele nu par a veni din felul în care este structurat ordinul, ci din anumite domenii pe care acesta nu le acoperă. Profesorii susţin că ar fi benefică o finanţare mai mare a studiilor de doctorat, întrucît, în prezent, nici conducătorii de doctorate şi nici studenţii doctoranzi nu sînt stimulaţi din acest punct de vedere.
„E inadmisibil ca un conducător de doctorat pentru conducerea unei teze să primească niște bani simbolici”, a menționat prof. univ. dr. Neculai Munteanu. Cadrele didactice spun că numărul celor care vor să urmeze un doctorat nu este notabil, ba chiar în ultimii ani la „Asachi” numărul acestora a scăzut. „Din nefericire starea financiară a TUIAȘI este de așa natură încît marea majoritate a conducătorilor de doctorat nu sînt plătiți pentru doctoranzii pe care îi au”, a declarat prof. univ. dr. ing. Liviu Goraș, director CSUD TUIAŞI.
Adaugă un comentariu