Europa își pregătește catedrele pentru profesorii români
Honoris fără Causa 12 martie 2012 Niciun comentariu la Europa își pregătește catedrele pentru profesorii români 9Universitățile din Iași nu fac schimburi doar de studenți. Prin același program de mobilități Erasmus Life Learning Program și cadrele didactice pot pleca la instituțiile de învățămînt superior partenere din Europa pentru a le putea preda tinerilor. Însă, deși finanțarea este departe de a fi suficientă pentru a rămîne cu bani de suveniruri, cadrele didactice nu vin acasă cu mîinile în buzunar. Universitățile se aleg cu mult rîvnita vizibilitate internațională, iar, pentru studenții din România, profesorii vin cu tolba plină de experiență, noutăți și cît mai multe xerox-uri și poze posibile.
Desfășurată în paralel cu programul de mobilități și de practică pentru studenți, ramura din Erasmus Life Learning Program destinată cadrelor didactice este privită pozitiv de către conducerile universităților din Iași. În primul rînd, pentru profesor, să fie acceptat de către o universitate parteneră reprezintă „o realizare profesională, iar experiența de acolo este o creștere în plan profesional. Călătoriile fac parte din educație, asta e valabil pentru studenți, dar și pentru profesori. Dincolo de cîștigul individual, există și un cîștig al facultății respective. Va avea un profesor care și-a validat capacitatea de a preda într-o limbă străină, iar asta nu este puțin lucru, ținînd cont de faptul că o prioritate strategică pentru universitatea noastră este creșterea ofertei de cursuri ținute în limbi internaționale care să facă posibil un flux mai mare de studenți vizitatori”, a declarat prof. univ. dr. Henri Luchian, prorector pentru relații internaționale și parteneriate de studii și cercetare la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC).
În al doilea rînd, există cazuri în care se remarcă și o interacțiune mai ridicată între profesorii care vin să predea în România prin intermediul mobilităților Erasmus pentru cadre didactice și studenții din universtiățile din țară. Aceasta are loc în special atunci cînd vine vorba despre domeniile de studii aplicate, unde studenții lucrează în grupuri restrînse cu profesorii. Un caz particular este cel al Universității de Arte „George Enescu” din Iași (UAGE). „Învățămîntul nostru sîrnește interes tocmai prin faptul că este particular, nu este ca învățămîntul de aulă, ca la matematică sau la fizică, unde lucrurile sînt la fel în toate țările. Mai mult, noi încercăm să profităm de această particularitate a universității noastre ca, prin programul de schimburi, să dăm un rol important în aceste deplasări misiunii de a promova cultura românească pe plan internațional”, a precizat conf. univ. dr. Florin Grigoraș, prorector responsabil cu relațiile internaționale la UAGE.
Cu programa la control
Mai mult decît această experiență directă, în ultimii ani se remarcă un interes ridicat din partea profesorilor din universitățile partenere pentru instituțiile de învățămînt superior ieșene care fac parte din astfel de parteneriate de schimburi de cadre didactice. Dacă în primii ani de la demararea programului Socrates, premergătorul actualului Erasmus, la UAIC veneau predominant profesori care să susțină cursuri la Facultatea de Litere, unde limbile străine nu erau bariere de comunicare, acum aceștia sosesc într-un „flux constant. Avem profesori care vin la toate facultățile universității. Desigur, în continuare, Facultatea de Litere are mulți vizitatori și într-un sens și în celălalt, dar trebuie să spun cu mare bucurie că lucrurile s-au echilibrat. Sîntem foarte bucuroși și că numărul de vizite a crescut semnificativ în facultăți unde predarea are un specific național, cum e Facultatea de Drept. În prezent peste 100 de profesori vin anual ca să predea la universitate”, a menționat prof. univ. dr. Henri Luchian.
Pentru a accesa o astfel de mobilitate, un cadru didactic trebuie să parcurgă mai multe etape ca să se asigure că, în lipsa sa, cursurile se vor desfășura în mod normal. „Înainte de plecare, profesorul și facultatea de la care pleacă trebuie să găsească unui înlocuitor care să-i susțină orele, sau să realizeze o reprogramare a acestora după sosirea cadrului didactic în țară. Acesta nu poate pleca mai mult de două ori într-un singur an, iar perioada de desfășurare a programului variază de la cinci zile la șase săptămîni, în acest timp profesorul fiind obligat să susțină cel puțin cinci ore de predare”, a declarat Ioana Țonea, administrator financiar responsabil de administrarea mobilităților pentru cadrele didactice la UAIC.
Totodată, tematica pe care o va aborda profesorul în cursurile pe care le va preda în universitatea gazdă este stabilită printr-un contract, fiind necesar ca instituția de învățămînt superior la care se vor desfășura cursurile să aprobe planul de predare al cadrului didactic. Perioada mobilității diferă însă de la o universitate la alta. Dacă la UAIC aceasta este de cel mult șase săptămîni, în cazul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu” de la Brad din Iași (USAMV) este de cel mult cinci, iar la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași (UMF) poate ajunge pînă la opt săptămîni. În schimb, indiferent de perioada pe care o petrece un cadru didactic la o universitate partener, la selecție au întîietate profesorii tineri, care nu au mai apelat la un astfel de program. „Alegerea beneficiarilor de mobilități de predare se face în baza unei solicitări individuale, acordîndu-se prioritate solicitărilor cadrelor didactice sau persoanelor din administrație tinere, celor care nu au mai beneficiat de astfel de mobilități. Selecția beneficiarilor este făcută de către instituția de învățămînt superior de origine în lunile noiembrie – decembrie ale fiecărui an”, a declarat Mihaela Văcăriu Sirotta, de la Departamentul de Relații Internaționale de la UMF.
Experiență pe bani de-acasă
Cei mai mulți profesori care au aplicat pentru astfel de mobilități vin de la UAIC și Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, unde, în anul universitar 2010-2011, au plecat 68, respectiv 65 de cadre didactice. Dacă cei de la UAIC au preferat universități din Italia, Franța, Spania sau Turcia, cei de la UTI s-au distribuit în mod egal, la toate instituțiile de învățămînt superior din țările partenere: Marea Britanie, Germania, Spania, Portugalia, Italia, Grecia, Danemarca, Polonia, Cehia, Ungaria și Bulgaria. În cazul UMF, anul trecut au fost selectate șase persoane pentru a pleca să predea la universitățile din țările partenere, iar pînă în prezent, anul acesta, sînt înscrie 12 persoane pe liste. Iar conducerea USAMV va cere o suplimentare a locurilor, deoarece „anul acesta vom depăși numărul de mobilități. Deja avem 24 de cereri și am depus la instituția coordonatoare o cerere și sper ca pînă în iunie să ne fie aprobată”, a declarat Veronica Apetrei, programator la Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră de la USAMV.
Cea mai mare dificultate pe care o întîmpină însă cadrele didactice este cea a finanțării. Deși aceasta nu a fost menită să acopere întregul cost al programului, este adesea atît de redusă încît profesorii nu își pot asigura nici măcar transportul pînă la universitățile în care trebuie să își desfășoare activitatea didactică. „Mobilitatea se împarte pe numărul de cadre didactice care pleacă și nu este niciodată suficientă. La noi la universitate este în medie de 500-600 de euro, indiferent dacă pleacă o săptămînă sau cinci. Spre exemplu, avem la o facultate aprobat un buget de 9486 de euro și 17 cadre didactice care pleacă, asta înseamnă 558 de euro pentru fiecare profesor. Dacă ar fi doar banii nu s-ar mai angaja nimeni, dar e vorba de schimbul de experiență și de faptul că programul acesta le înlesnește legături cu ajutorul cărora să se lanseze. Mereu își suplimentează profesorii din veniturile personale deplasarea”, a declarat Sabina Săruleanu, șef Birou pentru Relații Internaționale și Imagine Universitară al UTI.
Deși Ioana Țonea, de la UAIC, susține că grantul pe care îl primesc profesorii ar trebui să le asigure „subzistența și transportul, după cum precizează carta de înființare a Erasmus”, adesea acestora banii nu le ajung nici măcar ca să își asigure un bilet de avion, ținînd cont de faptul că finanțarea poate ajunge și la 300 de euro. În schimb, soluția pe care o au profesorii este de a cumula această deplasare cu una făcută în interes de cercetare. „Principiul de finanțare al programului Erasmus este de contribuție la acoperirea cheltuielilor și nu de acoperire integrală a acestora. Inițial era vorba să fie acoperite în jur de 40% din costurile unei astfel de vizite. Însă, din fericire, cei mai mulți care beneficiază de astfel de vizite Erasmus cuplează activitățile didactice cu activități de la contracte de cercetare, care aduc și o altă sursă de finanțare prin suplimentarea numărului de zile petrecute acolo. Cu o astfel de acoperire a cheltuielilor pe perioada activităților didactice rămîne o singură cheltuială de transport și cazare, iar lucrurile se mai echilibrează”, a susținut prof. univ. dr. Henri Luchian.
Însă profesorii care aleg să apeleze la o astfel de mobilitate sînt conștienți de faptul că suma de bani primită nu le va fi suficientă. Doresc totuși să meargă în continuare, existînd și cazuri de deplasări în programul Erasmus fără nici o finanțare decît cea individuală, pentru a căpăta experiența necesară care le-ar fi suficientă pentru a-și putea complet portofoliul didactic. Spre exemplu, prof. univ. dr. Doru Albu, prorector responsabil cu activitatea didactică la UAGE, susține că a făcut cele trei vizite în Italia, la Bologna, Bari și Ascona, pentru autoperfecționare. „Am fost să mă compar cu ceilalalți instrumentiști din lume, pentru că eu predau clarinetul. În primul rînd m-am dus acolo să fac rost de ultimele noutăți de partituri din domeniu. Și am rezolvat acest lucru, am tras la xerox tot ce se putea în bibliotecă. Este foarte important să te raportezi și la alții, nu poți sta în colțul tău să zici că «eu sînt cel mai bun». Practic am făcut un schimb de opinii cu profesorii de acolo. Normal, mobililtatea spune că trebuie să faci cinci ore de predare dar se întindeau la 15, chiar 20, pentru că studenții erau foarte curioși, puneau întrebări și dezbăteam”, a precizat acesta. În ceea ce privește finanțarea, profesorul menționează că a fost nevoit să pună și bani de la el, dar experiența a meritat. „Noi românii ne obișnuim și cu mult și cu puțin. În final am ales o cursă low cost, o cazare normală, nu ceva deosebit, și cu mîncarea m-am descurcat. Am mai pus de la mine pentru că este și interesul meu. Nu te poți dezvolta dacă nu vezi alte școli, alte tradiții, alte experiențe”, a conchis acesta.
Un student, două diplome
Acest tip de mobilități nu este numai în beneficiul profesorilor. Și studenții pot profita de pe urma schimburilor de experiență dintre profesori, în cazul în care două universități sau mai multe realizează o colaborare de nivel superior pentru a putea susține proiectele de tip diplome duble. „Avem deja în universitate cîteva diplome duble care au început să funcționeze cu universități din Franța și din Olanda. La acestea, studenții noștri urmează o jumătate din durata masteratului la universitatea noastră și cealaltă jumătate la universitatea parteneră. Același lucru complementar îl fac studenții din Franța sau Olanda. La sfîrșit, instituția de învățămînt superior la care sînt înmatriculați le eliberează diploma și pot solicita susținerea dizertației și la universitatea cealaltă pentru a obține recunoașterea și acolo”, a declarat prof. univ. dr. Henri Luchian.
Indiferent însă de succesul unor astfel de parteneriate, cadrele didactice care au apelat la programul de mobilități Erasmus au putut să realizeze un schimb de experiență direct cu profesorii de la universitățile partenere, iar studenții nu au decît de cîștigat din acesta. Iar cadrele didactice, cîtă vreme nu au făcut schimb și de fluturași de salarii, se pot întoarce și ei acasă mulțumiți.
Iulia CIUHU
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu