Ministerul Educației construiește un pod între absolvenți și angajatori

Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii Niciun comentariu la Ministerul Educației construiește un pod între absolvenți și angajatori 8

Săptămîna trecută a fost prezentată la Iași o inițiativă a Ministerului Educației de a integra pe piața muncii tinerii absolvenți. Proiectul constă într-o platformă online de joburi, destinată exclusiv absolvenților, care implică deopotrivă universitățile și angajatorii și de pe urma căreia toate părțile implicate în proiect au ceva de cîștigat. Dacă studenții își pot găsi un job, Ministerul poate realiza rapoarte despre situația învățămîntului din România, universitatea poate verifica mai îndeaproape ce se caută pe piața muncii și își poate îmbunătăți oferta educațională, în timp angajatorii pot face o căutare mai segmentată printre candidați.

Universitățile din România se con­fruntă cu două probleme majo­re legate de absolvenți. Una pri­veș­te in­tegrarea acestora pe piața mun­cii, iar a doua vizează lipsa datelor re­feritoare la ceea se întîmplă cu stu­denții după ce termină facultatea. De aceea, în prezent, instituțiile de învățămînt superior caută forme de a păstra o legătură cît mai strîn­să cu absolvenții lor. O inițiativă care să sprijine acest demers vine de la Mi­nis­terul Educației Naționale (MEN) care a creat o platformă online de jo­buri pentru absolvenți. Aceasta fa­ce parte dintr-un proiect POSDRU dezbătut încă din 2009, denumit „INSERT – Managemen­tul corelării sistemului de învăță­mînt cu piața muncii”.

Pe lîngă ajutorul dat studenților în a-și găsi un loc de muncă, pro­iec­tul mai are în vedere și crearea unei baze de date care să func­țio­ne­ze precum o punte între învă­ță­mîn­tul superior și piața muncii. Con­cluziile vor ajuta Ministerul să de­termine starea privind inserția pe piața muncii a absolvenților prin colaborarea cu 50 de universități partenere din țară. „Eu cred că prin pro­iectul acesta inserția pe piața mun­cii a devenit un efort de echi­pă. Ministerul, universitatea și absol­ven­tul împreună. Nu lăsăm studentul singur în jungla pieții muncii unde a dispărut specializarea pentru ca­re el s-a format” a declarat Laura Ch­ira, consilier pe afaceri europene la MEN.

Platforma poate fi folosită ca un instrument de urmărire a absolvenților sau ca
modalitate prin care poate verifica dacă ce se predă în prezent corespunde cu nevoile reale de pe piața muncii.

De asemenea, pe termen lung Mi­nisterul plănuiește să lase plat­for­ma în mîinile universităților, pen­tru ca acestea să o poată folosi ca un instrument de urmărire a ab­sol­venților sau ca modalitate prin care poate verifica dacă ce se predă în prezent în amfiteatre cores­pun­de cu nevoile reale de pe piața muncii. „Metodologiile acestea sînt importante pentru Minister. Rapoartele de asemenea. În schimb, ce este im­por­tant pentru studenți este ca unul dintre dumneavoastră să mă su­ne pe mine la Minister peste cî­te­va luni și să-mi spună că s-a înscris pe platformă, a văzut niște joburi și a aplicat la unele dintre ele. Pentru mine asta e important. Dincolo, restul rezultatelor sînt ale Minis­te­ru­lui, pentru ca banii pe care i-am in­vestit să se întoarcă la noi” a declarat Laura Chira.

Universitatea, un furnizor de caractere

Totodată, dr. ing. Gheorghe Ple­șu, membru al Consiliului di­rec­­tor al Asociației Oamenilor de Afa­ceri din Iași a pus în discuție faptul că și studenții trebuie să de­pu­nă un efort atunci cînd își caută ceva de lucru. Acesta trebuie să-și do­rească să „devină cel mai bun în meseria lui. La ora actuală, bătaia pe piața muncii se dă în țările unde costurile pentru angajare sînt tot mai mici. Și atunci, noi trebuie să dăm ceea ce poate da mai bun po­po­rul ăsta. Însă, în străinătate exis­tă un sistem care pune în valoare in­di­vidul mai bine decît în România. De asta la noi pînă cînd o să func­țio­neze la nivel statal un astfel de sistem, studenții trebuie să fie foar­te bine pregătiți”.

Ideea proiectului a venit după ce coordonatorii au vizitat univer­si­tăți din Austria, unde au cons­ta­tat că sistemul este unul mult mai sim­plu și bine pus la puct. Acolo, du­pă ce fac mai multe stagii de prac­tică, studenților le este ga­ran­tat un loc de muncă. Astfel, se for­mea­ză o relație directă între student, pro­fe­sor și angajator. Cît despre situa­ția din România, prof. univ. dr. ing. Ne­culai Seghedin, prorector res­pon­­sabil cu activitatea didactică la Uni­versitatea Tehnică „Gheorghe Asa­chi” din Iași (TUIAȘI) este de pă­re­re că relația dintre absolvent și ins­ti­tu­ția la care a urmat cursurile este proastă. „Problema se pune în felul următor. Universitatea nu trebuie privită ca un simplu furnizor de forță de muncă, ci ca un furnizor de competențe și atitudini. De oa­meni care sînt altfel decît toți ce­i­lalți din punct de vedere caracterial”, a subliniat prof. univ. dr. ing Ne­cu­lai Seghedin.

Un email cît un job

Nu oricine poate avea acces la platforma programului, singurii ca­­re se pot înregistra cu un cont fii­nd angajatorii care postează oferte de lucru. Cît despre studenți, aceștia pot intra doar dacă și-au terminat studiile anul acesta și au primit o invitație prin e-mail. Restul trebuie să aștepte tot un e-mail din partea universității de la care fac parte, prin care vor primi un cod de au­ten­tificare.

În momentul înregistrării, pentru a putea aplica la oferta de jo­buri sau pentru a-și urca CV-ul pe site, studenții trebuie să completeze un chestionar cu aproximativ 30 de în­trebări despre parcursul profe­sio­nal sau așteptările pe care aceștia le au de la noul loc de muncă. Prin ur­mare, ei vor fi încadrați într-un „profil” care nu va fi util doar an­ga­jatorilor, ci și Ministerului care va putea ajunge la niște concluzii mai precise. De asemenea, coor­do­na­toarea proiectului spune că in­formațiile înscrise pe platformă sînt confidențiale, nefiind vizibile nici chiar pentru Minister. Rapoar­te­le pe care le primește acesta au un caracter general, în care apar doar date și nu informații precum răs­pun­suri din chestionar sau identi­ta­tea studenților. Absolvenților din anii trecuți le-a fost promis și lor accesul la platformă, dar aceștia tre­­buie să meargă pînă la secreta­ria­tul facultății la care au învățat și să-și lase adresa de e-mail pentru a primi o invitație.

Săptămîna trecută s-a încheiat oficial campania de promovare printre studenți, urmînd o alta pentru principalii angajatori.

Săptămîna trecută s-a încheiat ofi­cial campania de promovare în­tre studenți, urmînd o alta pentru principalii angajatori din România. „O să mă întrebați probabil cu ce diferă portalul ăsta de E-Jobs sau altele. Noi am vrut să trecem prin uni­versitate și să acordăm un gir absolvenților ei. Ea să fie conștien­ti­zată și să controleze cumva ce se întîmplă pe piața muncii”, a conchis Laura Chira.

A mai încercat în trecut Minis­te­rul să insereze tinerii pe piața mun­cii, însă niciodată cu o abordare ca­re să implice atît studenții și uni­ver­sitatea, cît și pe angajatori. To­to­dată, avînd în vedere că platforma este online, se așteaptă ca ideea pro­iec­tului să prindă la tineri, de­ve­nind probabil un instrument in­dis­pensabil pentru viața studen­țeas­că. Totuși, deocamdată nimeni nu a pomenit dacă există destule locuri de muncă pentru măcar 10% dintre absolvenți și nici ce se va întîmpla cînd va apărea adevărata sumă a șomerilor cu diplomă.

Iulian BÎRZOI

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top