Ministerul Educației construiește un pod între absolvenți și angajatori
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 25 noiembrie 2013 Niciun comentariu la Ministerul Educației construiește un pod între absolvenți și angajatori 8Săptămîna trecută a fost prezentată la Iași o inițiativă a Ministerului Educației de a integra pe piața muncii tinerii absolvenți. Proiectul constă într-o platformă online de joburi, destinată exclusiv absolvenților, care implică deopotrivă universitățile și angajatorii și de pe urma căreia toate părțile implicate în proiect au ceva de cîștigat. Dacă studenții își pot găsi un job, Ministerul poate realiza rapoarte despre situația învățămîntului din România, universitatea poate verifica mai îndeaproape ce se caută pe piața muncii și își poate îmbunătăți oferta educațională, în timp angajatorii pot face o căutare mai segmentată printre candidați.
Universitățile din România se confruntă cu două probleme majore legate de absolvenți. Una privește integrarea acestora pe piața muncii, iar a doua vizează lipsa datelor referitoare la ceea se întîmplă cu studenții după ce termină facultatea. De aceea, în prezent, instituțiile de învățămînt superior caută forme de a păstra o legătură cît mai strînsă cu absolvenții lor. O inițiativă care să sprijine acest demers vine de la Ministerul Educației Naționale (MEN) care a creat o platformă online de joburi pentru absolvenți. Aceasta face parte dintr-un proiect POSDRU dezbătut încă din 2009, denumit „INSERT – Managementul corelării sistemului de învățămînt cu piața muncii”.
Pe lîngă ajutorul dat studenților în a-și găsi un loc de muncă, proiectul mai are în vedere și crearea unei baze de date care să funcționeze precum o punte între învățămîntul superior și piața muncii. Concluziile vor ajuta Ministerul să determine starea privind inserția pe piața muncii a absolvenților prin colaborarea cu 50 de universități partenere din țară. „Eu cred că prin proiectul acesta inserția pe piața muncii a devenit un efort de echipă. Ministerul, universitatea și absolventul împreună. Nu lăsăm studentul singur în jungla pieții muncii unde a dispărut specializarea pentru care el s-a format” a declarat Laura Chira, consilier pe afaceri europene la MEN.
Platforma poate fi folosită ca un instrument de urmărire a absolvenților sau ca
modalitate prin care poate verifica dacă ce se predă în prezent corespunde cu nevoile reale de pe piața muncii.
De asemenea, pe termen lung Ministerul plănuiește să lase platforma în mîinile universităților, pentru ca acestea să o poată folosi ca un instrument de urmărire a absolvenților sau ca modalitate prin care poate verifica dacă ce se predă în prezent în amfiteatre corespunde cu nevoile reale de pe piața muncii. „Metodologiile acestea sînt importante pentru Minister. Rapoartele de asemenea. În schimb, ce este important pentru studenți este ca unul dintre dumneavoastră să mă sune pe mine la Minister peste cîteva luni și să-mi spună că s-a înscris pe platformă, a văzut niște joburi și a aplicat la unele dintre ele. Pentru mine asta e important. Dincolo, restul rezultatelor sînt ale Ministerului, pentru ca banii pe care i-am investit să se întoarcă la noi” a declarat Laura Chira.
Universitatea, un furnizor de caractere
Totodată, dr. ing. Gheorghe Pleșu, membru al Consiliului director al Asociației Oamenilor de Afaceri din Iași a pus în discuție faptul că și studenții trebuie să depună un efort atunci cînd își caută ceva de lucru. Acesta trebuie să-și dorească să „devină cel mai bun în meseria lui. La ora actuală, bătaia pe piața muncii se dă în țările unde costurile pentru angajare sînt tot mai mici. Și atunci, noi trebuie să dăm ceea ce poate da mai bun poporul ăsta. Însă, în străinătate există un sistem care pune în valoare individul mai bine decît în România. De asta la noi pînă cînd o să funcționeze la nivel statal un astfel de sistem, studenții trebuie să fie foarte bine pregătiți”.
Ideea proiectului a venit după ce coordonatorii au vizitat universități din Austria, unde au constatat că sistemul este unul mult mai simplu și bine pus la puct. Acolo, după ce fac mai multe stagii de practică, studenților le este garantat un loc de muncă. Astfel, se formează o relație directă între student, profesor și angajator. Cît despre situația din România, prof. univ. dr. ing. Neculai Seghedin, prorector responsabil cu activitatea didactică la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI) este de părere că relația dintre absolvent și instituția la care a urmat cursurile este proastă. „Problema se pune în felul următor. Universitatea nu trebuie privită ca un simplu furnizor de forță de muncă, ci ca un furnizor de competențe și atitudini. De oameni care sînt altfel decît toți ceilalți din punct de vedere caracterial”, a subliniat prof. univ. dr. ing Neculai Seghedin.
Un email cît un job
Nu oricine poate avea acces la platforma programului, singurii care se pot înregistra cu un cont fiind angajatorii care postează oferte de lucru. Cît despre studenți, aceștia pot intra doar dacă și-au terminat studiile anul acesta și au primit o invitație prin e-mail. Restul trebuie să aștepte tot un e-mail din partea universității de la care fac parte, prin care vor primi un cod de autentificare.
În momentul înregistrării, pentru a putea aplica la oferta de joburi sau pentru a-și urca CV-ul pe site, studenții trebuie să completeze un chestionar cu aproximativ 30 de întrebări despre parcursul profesional sau așteptările pe care aceștia le au de la noul loc de muncă. Prin urmare, ei vor fi încadrați într-un „profil” care nu va fi util doar angajatorilor, ci și Ministerului care va putea ajunge la niște concluzii mai precise. De asemenea, coordonatoarea proiectului spune că informațiile înscrise pe platformă sînt confidențiale, nefiind vizibile nici chiar pentru Minister. Rapoartele pe care le primește acesta au un caracter general, în care apar doar date și nu informații precum răspunsuri din chestionar sau identitatea studenților. Absolvenților din anii trecuți le-a fost promis și lor accesul la platformă, dar aceștia trebuie să meargă pînă la secretariatul facultății la care au învățat și să-și lase adresa de e-mail pentru a primi o invitație.
Săptămîna trecută s-a încheiat oficial campania de promovare printre studenți, urmînd o alta pentru principalii angajatori.
Săptămîna trecută s-a încheiat oficial campania de promovare între studenți, urmînd o alta pentru principalii angajatori din România. „O să mă întrebați probabil cu ce diferă portalul ăsta de E-Jobs sau altele. Noi am vrut să trecem prin universitate și să acordăm un gir absolvenților ei. Ea să fie conștientizată și să controleze cumva ce se întîmplă pe piața muncii”, a conchis Laura Chira.
A mai încercat în trecut Ministerul să insereze tinerii pe piața muncii, însă niciodată cu o abordare care să implice atît studenții și universitatea, cît și pe angajatori. Totodată, avînd în vedere că platforma este online, se așteaptă ca ideea proiectului să prindă la tineri, devenind probabil un instrument indispensabil pentru viața studențească. Totuși, deocamdată nimeni nu a pomenit dacă există destule locuri de muncă pentru măcar 10% dintre absolvenți și nici ce se va întîmpla cînd va apărea adevărata sumă a șomerilor cu diplomă.
Iulian BÎRZOI
Adaugă un comentariu