Noul Statut al Studenților promite prea multe
Honoris fără Causa 11 aprilie 2012 Niciun comentariu la Noul Statut al Studenților promite prea multe 51Universitățile din Iași se pregătesc să pună în aplicare prevederile noului Statut al Studentului. Dacă acesta a fost publicat în Monitorul Oficial pe 4 aprilie, instituțiile de învățămînt superior ieșene au, conform codului, 60 de zile la dispoziție să găsească cele mai bune forme de implmentare a acestuia. Comunitatea academică ieșeană este însă împărțită. Pe de o parte, unele universități văd statutul ca fiind o „eroare din punct de vedere intelectual, academic si mai ales economic”, însă schimb altele admit că este „o măsură benefică” sau afirmă că au susținut aceste prevederi încă de cînd documentul era doar o ciornă. Studenții însă sînt sceptici. Cu toții cred că era nevoie ca cineva să le delimiteze drepturile și responsabilitățile, dar se tem ca reglementările să nu rămînă doar pe hîrtie.
Studenții universităților din România au, începînd cu luna aprilie a acestui an, un statut propriu, mai exact un Cod al Drepturilor și Obligațiilor. Acesta a fost semnat pe 30 martie de către de către ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS), Cătălin Baba, și de către liderii celor trei federații studențești din România: Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Uniunea Națională a Studenților (UNSR) și Uniunea Studenților din România (USR). Dezbaterile pe această temă au început însă încă din 2007 și a fost nevoie de mai bine de cinci ani pentru a fi legiferat, după o serie de proteste și manifestări naționale ale tinerilor.
Referitor la implementarea statutului, conducerea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), consideră că nu era necesară nici măcar adoptarea acestuia, existînd deja un regulament care preciza atît drepturile cît și obligațiile studenților. Reprezentanții instituției de învățămînt superior cred că rațiunea celor care au dorit aceste reglementări este una de tip colectivist, nepotrivită pentru învățămîntul superior de calitate. „În nici un caz nu era nevoie să avem un astfel de cod. Care sînt în termeni economici clienții unei universități? Studenții sînt. Prin urmare, de ce trebuie să facem suprareglementare pentru orice activitate pe care universitatea o desfășoară de cel puțin un secol și jumătate?”, a apreciat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul UAIC. Mai mult, acesta consideră că ligile sau asociațiile studențești doresc ca, prin implementarea codului, să capete un statut juridic care să le întărească poziția lor de negociere. „Liderii acestor ligi, care se asociază la anumite forțe politice, vor de fapt să decidă și să fie pe picior de egalitate cu liderii sindicatelor din economie, ca mai apoi să facă diverse jocuri politice. Acest cod al studentului este o eroare din punct de vedere intelectual, academic și mai ales economic”, a mai adăugat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
De asemenea, acesta contestă necesitatea includerii articolului conform căruia studenții își pot evalua dascălii, universitatea fiind obligată să aibă o astfel de verificare periodică a personalului didactic de către studenți prin regulament, prin metodologia de acreditare a programelor de studii sau prin manualul de management al calității. „Ca orice client, studentul are posibilitatea de a alege, se poate duce în oricare altă instituție de învățămînt superior. Trebuie să ieșim din acest colectivism, pentru că universitatea se adresează unor minți individuale, dornice de învățătură, se adresează acelor persoane care au libertatea de a alege”, a completat rectorul UAIC.
Pe de altă parte, la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași (USAMV), noul statut al studentului este considerat ca fiind o măsură benefică pentru mediul universitar. „Un cod al studentului era necesar și, chiar dacă noi avem trecute multe din elementele prezentate în Carta noastră universitară, vom rectifica, dacă va fi cazul, după ce vom analiza actul normativ aprobat”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Vîntu, rector USAMV. Acesta a mai precizat că instituția de învățămînt superior nu se va opune implementării acestuia, dacă este legitim.
Situația este însă diferită la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași (UMF), unde, conform conducerii, majoritatea prevederilor au fost aplicate înainte ca acest cod să fie semnat. „Aproximativ 99% din acest statut face deja parte din regulamentul Senatului. Noi am susținut întotdeauna aceste prevederi, de aceea au fost și numeroase dezbateri naționale în aula UMF. Cred că este un lucru foarte bun ca s-a validat, pentru că reprezintă și un mijloc de participare al studenților în viața universității. Era absolut necesară adoptarea acestuia pentru că dă un cadru general activității, lăsînd în același timp ocazia universității de a-și decide modul în care participă studenții la activitățile de conducere și de management”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul UMF.
Primul pas către legitimitate
În luna noiembrie a anului trecut, membrii asociațiilor studențești au manifestat în stradă pentru ca MECTS să emită ordinul care să legifereze Statutul Studentului. La acea vreme, ministerul hotărîse ca statutul să fie aprobat, însă cu anumite schimbări care ar fi știrbit mare parte din drepturile pe care aceștia le cereau. Astăzi, studenții consideră că, pentru a fi aprobat, au fost nevoiți să lase foarte mult de la ei, dar și să accepte drepturi care vor fi întotdeauna valabile doar pe hîrtie. „Unul dintre articolele codului menționează faptul că studenții pot beneficia de împrumuturi prin Agenția de Credite și Burse pentru Studenți, însă de fapt acest lucru nu este posibil pentru că agenția nici măcar nu se ocupă cu așa ceva. Cu alte cuvinte, este o prevedere doar la nivel teoretic, care sună bine pe hîrtie”, a declarat Bogdan Federeac, student în anul I de master la Facultatea de Litere a UAIC și reprezentant al studenților în Senatul instituției.
Însă, în general, chiar dacă ministerul a intervenit asupra prevederilor statutului, membrii federațiilor studențești care au elaborat proiectul susțin că punctele esențiale ale acestuia au rămas valabile, fiind scoase doar articolele care intrau în contradicție cu Legea Educației. „Au fost dezbateri destul de intense cu privire la părțile care se suprapuneau, însă în mare cred că este un lucru bun făcut. Este ceea ce așteptăm de atîta timp, chiar dacă nu a ieșit întocmai în forma pe care o doreau studenții”, a precizat Ionuț Poenaru, președintele UNSR.
La disectat de drepturi
La Politehnică, în anii precedenți, evaluarea dascălilor se făcea sub formă de raport al tuturor cadrelor didactice din instituție, după ce fiecare student dădea o notă sau un calificativ. „Acum nu este o diferență foarte mare, am propus ca evaluarea să fie făcută de cîțiva studenți care pot da o părere clară, obiectivă despre calitatea didactică a profesorilor, însă nu a fost acceptată această propunere. Probabil că vom rămîne la vechea formă, doar că va fi publică de acum încolo”, a spus Cătălin Hăisan, reprezentant al studenților în Senat de la Facultatea de Construcții și Instalații a UTI. Studenții din Iași cred că și ei au un cuvînt de zis privind calitatea actului educațional evaluînd cadrele didactice care îi îndrumă. „Avînd în vedere că scopul universităților este acela de a pregăti tineri, mi se pare normal să fie și studenții consultați în acest sens. Nu mai sîntem în școala generală sau la liceu cînd nu conta părerea noastră, facultatea este la un alt nivel”, a declarat Silviu Tiron, președintele Ligii Studenților Economiști (LSE).
Totodată, prin aplicarea statutului, studenții au posibilitatea de a refuza să petreacă mai mult de opt ore pe zi în clădirea universității, măsura fiind luată în special pentru a veni în ajutorul masteranzilor. „Este o decizie foarte bună în condițiile în care această formă de învățămînt se axează pe multe ore, uneori de la opt dimineața la opt seara, la sfîrșit de săptămînă. Aplicarea acestora ar însemna însă ca unele orare să dispară”, a adăugat Bogdan Federeac de la UAIC. Pe de altă parte, reprezentantul studenților de la UTI, Cătălin Hăisan, crede că astfel de cazuri sînt foarte rare, eventual tinerii beneficiind de pauze între calupurile de cursuri și seminarii. „Mi se pare oarecum irelevantă această mențiune pentru că eu, cel puțin, în cinci ani de facultate, nu am avut nici o zi în care să stau mai mult de opt ore ”, a adăugat acesta.
Fără medie în Senat
O altă prevedere care împarte și studenții în două tabere este cea conform căreia aceștia pot fi aleși în structuri decizionale indiferent de media pe care o au, însă nu mai mult de patru ani de zile, cu sau fără întrerupere. „Deși acest lucru este prevăzut și în Carta Universității, la UAIC s-a stabilit ca media minimă să fie opt, prevedere care se bate cap în cap cu un articol din statut. Nu mi se pare normal să existe o limită impusă, pentru că un student care are restanțe și nu are media opt știe și despre problemele studenților aflați în aceeași situație, nu doar despre problemele celor cu media zece”, a adăugat Bodgan Federeac. La polul opus, studenții din structura de conducere a UTI consideră că este importantă situația școlară sau implicarea în viața studențească a reprezentanților din Senat. „Fără discriminare, nu orice student poate să facă parte dintr-un for de conducere, trebuie să participe mereu la ședințe, să iasă în evidență, pentru că astfel poate fi ales și tot așa își păstrează și poziția. Ajunge oarecum să fie la mîna celorlalți studenți”, a explicat Cătălin Hăisan.
Un alt drept stipulat în articolul 12 din Statutul Studentului se referă la gratuitatea de care beneficiază studenții pentru eliberarea actelor de studii. Dar nici această prevedere nu este văzută ca fiind necesară de către reprezentanții studenților. „Nu mi se pare că merita consemnat acest drept pentru că, cel puțin la noi, la UTI, nu s-au perceput nici pînă acum taxe pentru obținerea unor documente. Sau dacă au existat, erau sume foarte mici, aproape insesizabile”, a conchis Cătălin Hăisan.
***
Dincolo însă de drepturile și îndatoririle pe care le vor avea de acum încolo studenții universităților ieșene, ceea ce rămîne după adoptarea acestei legi este, conform rectorului UAIC, prof. univ. dr. Vasile Ișan, „impresia unei societăți de inginerie socială, care nu va duce la calitatea actului didactic, ci doar la o realitate virtuală.” Oricare ar fi prevederile unui cod ideal al studenților, aplicarea acestuia mai are însă nevoie de un criteriu care este indispensabil la ambele capete ale actului didactic și care nu e cuprins în nici o lege: bunul simț.
Mădălina OLARIU
Anca TOMA
Adaugă un comentariu