O catedră în plus pentru profesorii din învățămîntul preuniversitar
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 9 martie 2014 1 comentariu la O catedră în plus pentru profesorii din învățămîntul preuniversitar 2146Din toamna acestui an, profesorii din învățămîntul preuniversitar vor putea obține mult mai rapid o a doua specializare care să le permită să le predea elevilor încă o disciplină. Asta după ce, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, au fost aprobate 20 de programe de „conversie profesională”, la opt facultăți, în urma unui acord încheiat între universitate, Inspectoratul Școlar Județean și Uniunea Sindicatelor Libere din Învățămîntul Preuniversitar. Astfel, după trei sau patru semestre de cursuri, profesorii vor putea ieși din amfiteatre cu o nouă diplomă de licență în buzunar.
Din cele 20 de programe de studiu, profesorii din învățămîntul preuniversitar pot alege unul pentru a se specializa într-un alt domeniu decît cel absolvit sau într-un domeniu complementar. În acest sens, au fost scoase la concurs 2335 de locuri pentru profesorii de gimnaziu și liceu, dar acestea sînt sub numărul de cereri depuse pînă acum.
„Noi avem o centralizare pe județul Iași și există aproximativ 2500 de doritori. Dintre specializări, Psihologia este foarte cerută, de asemenea și Informatica este foarte căutată, unde sînt înregistrate cam 370 de cereri. Și la Litere există aproximativ 500 de cereri”, a explicat Laviniu-Adrian Lăcustă, președintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învățămîntul Preuniversitar Iași (USLIP). Pe lîngă acestea, mai există alte cinci facultăți care pun la dispoziție programe de conversie, printre care se numără Facultatea de Biologie, cea de Economie și Administrarea Afacerilor (FEAA), de Educație Fizică și Sport, de Geografie și Geologie, de Matematică, de Litere, de Istorie și Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației. Pentru specializarea Informatică, însă, profesorii trebuie să opteze pentru cursurile din cadrul Facultății de Construcții de Mașini și Management Industrial, de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, pentru că specilizarea Informatică de la FEAA, care a fost luată în discuție inițial, nu a fost aprobată printre cele 20 de programe.
Profesorii de desen sau muzică, de exemplu, din școli cu efective mici de elevi își pot completa normele didactice.
„Profesorii își pot completa normele didactice, dat fiind că în multe școli cu efective mici de elevi e greu, dacă nu imposibil, ca un profesor de desen sau muzică, de pildă, să poată avea 18 ore. Un alt avantaj este de ordin didactic, pentru că această pregătire conferă o formare multidisciplinară a profesorului, asigurînd un mai mare grad de integrare a cunoștintelor, ceea ce este un atu și o cerință pentru educația contemporană”, a completat prof. univ. dr. Constantin Cucoș, directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic de la UAIC.
Facultatea de Psihologie, fruntașă la numărul de locuri
Practic, după absolvirea studiilor și susținerea examenului de la finalul acestora, cadrele didactice vor obține o a doua specializare. Cursurile pentru dobîndirea acesteia se vor întinde pe durata a trei semestre, în cazul în care profesorul optează pentru un program din aceeași arie de pregătire ca prima specializare sau de patru semestre, dacă dorește să se specializeze într-un domeniu de studiu diferit. „De asemenea, această a doua specializare se poate face într-un regim de prezență mai facil, mă refer aici la învățămîntul la distanță sau cu frecvență redusă, ceea ce în mod normal nu se poate face”, a adăugat președintele USLIP. Din totalul de locuri, aproximativ 1150 sînt scoase pentru studiile în regim de învățămînt la distanță. Cele mai multe astfel de cursuri, în număr de 900, se regăsesc la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației.
Singura cerință pe care cadrele didactice trebuie să o îndeplinească pentru a se înscrie la cursurile de conversie este aceea de a fi profesat în sistemul de învățămînt preuniversitar, indiferent din ce zonă a țării provin. „Se vor putea înscrie profesori din toată țara, pentru a se forma serii și grupe de cursanți cu un număr suficient, care să justifice și să susțină, din punct de vedere economic, derularea acestor cursuri”, a adăugat prof. univ. dr. Constantin Cucoș.
Între licență și Bacalaureat
Fiecare facultate și-a stabilit propriile criterii de admitere, metodologia și taxele. Astfel, dacă pentru admiterea la majoritatea specializărilor, nota de la examenul de licență contează în proporție de 100%, la Facultatea de Litere, de exemplu, media de intrare se calculează în funcție de nota obținută la Bacalaureat și cea de la examenul de licență, care valorează, fiecare, cîte 50%. Aceeași formulă este aplicată și la FEAA, acolo unde sînt disponibile cele mai multe specializări, în total fiind șase. Singura specializare la care nu se ține cont nici de examenul de licență, și nici de Bacalaureat, este cea de Educație Fizică și Sport. Aici contează doar nota obținută la proba practică, unde candidații pot alege dintre atletism, gimnastică, fotbal, baschet, handbal sau volei.
Pentru înscrierea la unele programe, însă, profesorii se mai împiedică de cîteva bariere. De exemplu, pentru a fi admis la specializarea Biologie, candidatul trebuie să fi predat cel puțin doi ani de zile, în ultimii cinci ani. Pe de altă parte, la Matematică, nu contează perioada petrecută la catedră. Profesorul trebuie să dovedească doar că a urmat în timpul studiilor de licență deja absolvite măcar un curs de matematică.
Cele mai costisitoare cursuri sînt cele de la Facultatea de Litere, unde candidatul trebuie să plătească în primul an 3.600 de lei.
Nu numai criteriile de admitere sînt diferite, ci și taxele anuale de școlarizare. Cele mai costisitoare cursuri sînt cele de la Facultatea de Litere, pentru care candidatul trebuie să plătească în primul an 3.600 de lei. La polul opus se află specializarea de la Facultatea de Educație Fizică și Sport, pentru care este stabilită o taxă de 2.400 de lei.
Cadrele didactice nu se pot înscrie la concurs mai devreme de 16 iulie, atunci cînd începe perioada de depunere a dosarelor, urmînd ca rezultatele să fie afișate pe 25 iulie. Dacă vor rămîne locuri neocupate, va mai exista încă o sesiune de admiteri, între 8 – 10 septembrie.
Protocolul de colaborare dintre UAIC, USLIP și Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) a fost semnat pe 20 decembrie, anul trecut, însă facultățile au aprobat cele 20 de programe și metodologia la sfîrșitul lunii februarie, într-o ședință de Senat. „Conform protocolului, fiecare parte are propriile obligații. Obligația universității este de a crea cadrul organizatoric, programul și eventual taxele. Noi, ca sindicat, fiind și inițiatorii, ne-am obligat să le prezentăm cadrelor didactice proiectul, iar ISJ, ca reprezentant al Ministerului, s-a obligat să recunoască suplimentul de diplomă care va fi dat la finalul cursurilor”, a declarat președintele USLIP.
În țară mai există programe de conversie profesională în Craiova, Cluj sau București, dar la Iași sînt scoase cele mai multe specializări dintre care candidații pot alege.
*** ADMITEREA, PE FACULTĂȚI ***
- Facultatea de Biologie – învățămînt cu frecvență redusă, 4 semestre, taxa de școlarizare pentru anul I este de 3000 de lei, 50 de locuri disponibile;
- Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor – învățămînt cu frecvență redusă și învățămînt la distanță, 3, 4 semestre, taxa de școlarizare variază de la 2900 de lei (ID) la 3000 de lei (IF), 650 de locuri disponibile;
- Facultatea de Educație Fizică și Sport – învățămînt la distan-ță, 4 semestre, taxa de școlarizare pentru anul I este de 2400 de lei, 50 de locuri disponibile;
- Facultatea de Geografie și Geologie – învățămînt cu frecvență redusă, 4 semestre, taxa de școlarizare pentru anul I este de 2800 de lei, 90 de locuri disponibile;
- Facultatea de Istorie – învățămînt la distanță, 4 semestre, taxa de școlarizare pentru anul I este de 2500 de lei, 50 de locuri disponibile;
- Facultatea de Litere – învățămînt cu frecvență redusă, 4 semestre, taxa de școlarizare pentru anul I este de 3600 de lei, 600 de locuri disponibile;
- Facultatea de Matematică – învățămînt cu frecvență redusă, 4 semestre, taxa de școlarizare pentru anul I este de 3000 de lei, 35 de locuri disponibile;
- Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației – învățămînt la distanță, 3, 4 semestre, taxa de școlarizare pentru anul I este de 3500 de lei, 900 de locuri disponibile.
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!