Teoria formelor fără fond, demonstrată la FIE
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 22 mai 2016 Niciun comentariu la Teoria formelor fără fond, demonstrată la FIE 168Anunțat cu o zi înainte, cînd bugetul încă nu fusese aprobat de către Consiliul Local, Festivalul Internațional al Educației (FIE) a dovedit și anul acesta că oamenii care stau în spatele organizării lui nu au reușit să lege toate evenimentele într-o manifestare coerentă. Avînd loc pe parcursul a 30 de zile, în perioada 12 mai – 10 iunie, FIE reunește în acest an un mozaic de evenimente artistice, sportive și culturale cooptate pentru „diversitate culturală”, dar multe dintre care, în lipsa festivalului, ar fi avut loc oricum. Exceptînd Universitatea de Arte „George Enescu”, ai cărei studenți au ajutat la crearea noii identități vizuale, implicarea celorlalte universități este la fel de redusă ca și anul trecut.
Criticat în multe rînduri de către reprezentanții mediului cultural ieșean, începînd cu evenimentele care nu au nicio legătură cu cultura și pînă la sigla nepotrivită a unui festival de acest gen, specialiștii afirmă că nu s-au respectat ideile primei ediții, care reunea sub umbrela culturală evenimente de mare amploare, cît și proiectele tuturor universităților de stat din Iași.
Numele, singura legătură cu prima ediție
Prima ediție a festivalului a fost organizată în 2013 de către firma Abplus, care au declarat la momentul respectiv că au gîndit FIE ca fiind un festival strîns legat de mediul universitar din Iași, care să implice evenimente culturale și educaționale. Acum patru ani, manifestarea culturală a adus cîteva premiere pe scenă. Personaje precum Patricia Kaas sau Lordul David Trimble, laureat al premiului Nobel pentru Pace, au venit pentru prima dată în capitala Moldovei. Tot atunci s-a introdus ideea de teatru, operă și film în aer liber, iar „Marșul absolvenților” a reunit toți studenții din universitățile ieșene. „Obiectivele ediţiei din 2013 au fost crearea unui eveniment identitar, de asta a fost şi numit «al educaţiei», ca o caracteristică identitară pentru oraşul Iaşi. Am vrut şi ca festivalul să fie un eveniment pentru promovarea Iașului la nivel naţional şi european ca un oraş al educaţiei”, a declarat Eusebia Mindirigiu, managing partner al ABplus. Atît aceasta, cît și soțul ei, Florin Mindirigiu, CEO al ABplus, spun că au gîndit acest festival mai mulți ani și că se dorea a fi unul recurent în fiecare an și s-au oferit să îl organizeze în continuare, doar că au fost înlăturați în 2014 de Primărie, care și-a asumat, de atunci, organizarea acestuia.
Florin Mindirigiu, CEO al ABplus, spun că au gîndit acest festival mai mulți ani și că se dorea a fi unul recurent în fiecare an și s-au oferit să îl organizeze în continuare, doar că au fost înlăturați în 2014 de Primărie, care și-a asumat, de atunci, organizarea acestuia.
„FIE mai seamănă în proporție de 10% cu ce a însemnat la început. S-a depărtat foarte mult de la valorile principale ale acestui festival, de la care au pornit, care au fost acelea de a promova exemple de excelență din Iași în domeniul culturii, educației și al artei. Acum se pune foarte mult accentul pe spectacole, mai mici sau mai mari, care nu mai au nicio legătură cu domeniul cultural ieșean, ci sînt importate din alte orașe”, a adăugat Florin Mindirigiu. Acesta a mai precizat că singura legătură dintre festivalul de atunci și cel de acum este doar numele.
Un festival al festivalurilor
Capetele de afiș din acest an sînt americanul Al Di Meola, cîntăreț de jazz, maestrul de şah Anatoli Karpov, Dj-ul Antoine și Gabriel Cotabiță. Exceptînd evenimente precum „Poezia la Iaşi”, „Gala Extraordinară de Operă”, susţinută de artiştii Operei Naţionale Române din Iaşi, și spectacolul Orchestrei Filarmonicii de Stat Moldova Iaşi, programul de pe site-ul oficial este cu precădere compus din activități sportive, raliuri și concerte. Adăugînd la asta și festivaluri independente de mare întindere, precum Rock`n Iași sau Hangariada, se poate spune că FIE se axează în acest an mai curînd pe orice altceva decît pe latura culturală. „Referindu-mă la numărul de spectacole, implicarea Filamonicii nu putea fi mai mare, deoarece este doar o săptămînă. Este ca un tort uriaș din care Primăria dă fiecărei instituții cîte o felie. Marți, pe data de 24 mai, este felia Operei, pe 26 este felia Filarmonicii, după aia vor veni niște trupe care ne vor bubui în cap toată noaptea la închidere, după vor fi focuri de artificii, iar noi ca fraierii vom aplauda și o să spunem că «vai, ce festival frumos a fost și anul acesta»”, a declarat Bujor Prelipcean, directorul Filarmonicii de Stat Moldova Iaşi. Acesta a mai menționat că un astfel de festival trebuie să reprezinte o bucurie și un adevărat brand al Iașului, iar bune exemple de valorificare a lui, conform directorului, sînt „Festivalul Internațional de Teatru” din Sibiu și festivalul „Untold” din Cluj.
El a explicat că Filarmonica ar fi putut avea o prezență mai numeroasă de spectacole, dacă ar fi deținut și o sală special amenajată în acest sens. „De altfel, acesta este unul din motivele importante, pe lîngă proiectul subțire, care a făcut ca Iașul să nu primească acceptul de a intra în finală pentru titlul de capitală culturală europeană”, a mai adăugat acesta.
Încrederea organizatorilor
Mihai Chirica, primar interimar al Iașului, crede cu tărie în succesul ediției din acest an, pe care o consideră vizibil îmbunătățită față de edițiile precedente. El consideră că organizarea de acum, diminuarea numărului de evenimente și înșiruirea lor pe o perioadă de 30 de zile, este mult mai benefică și atractivă publicului ieșean. „De abia din 2016 vom pune bazele cu adevărat a FIE. Trebuie să fie o manifestare culturală care să-şi capete identitate, care să rămînă, efectiv, de rezonanţă. Nu poţi de fiecare dată să discuţi despre o pleiadă de evenimente artistice şi culturale, dar care nu au legătură unele cu celelalte. Prin urmare, l-am mai şlefuit, l-am mai diminuat ca număr de evenimente, ca să nu mai fie o succesiune aproape imposibil de urmărit. Pe mine nu mă interesează să văd că se întîmplă şapte piese de teatru în acelaşi timp, cu cîte şapte spectatori la fiecare piesă”, a declarat acesta.
Grupul căruia i se adresează Primăria, după cum susține, în acest an, este format din consumatorii artei și ai culturii, și nu organizatorii unor astfel de evenimente. Dacă această idee, de a mulțumi doar o parte a cetățenilor, va avea succes, sau nu, rămîne de văzut. Deocamdată, singurii care cred cu tărie în reușita festivalului sînt organizatorii lui.
de Beatrice JURAVLE
de Sabina-Maria NICA
Adaugă un comentariu