Universitățile din Iași își calculează profitul la bursă
Honoris fără Causa 22 februarie 2011 Niciun comentariu la Universitățile din Iași își calculează profitul la bursă 14Din stadiul de proiect și pînă în momentul publicării în Monitorul Oficial, Legea Educației Naționale (LEN) a stîrnit mai multe controverse în mediul universitar decît numărul de articole pe care îl cuprinde. Cu toate acestea, le-a deschis universităților o fereastră financiară: posibilitatea de a înființa societăți comerciale. Și cum metodologiile de aplicare ale legii nu tratează această problemă, instituțiile de învățămînt superior pot, pe hîrtie cel puțin, să demareze încă de pe acum orice fel de activitate antreprenorială. Puse însă la colț de atîtea ori, universitățile din Iași sînt reticente să primească această mînă întinsă dinspre minister, fără a ști dacă vor mai putea să-i dea drumul.
Articolul 129 din actuala Lege a Educației Naționale, intrată în vigoare la începutul lunii, precizează faptul că „instituțiile de învățămînt superior pot înființa, singure sau prin asociere, societăți comerciale, fundații sau asociații, cu aprobarea senatului universitar. Condiția ca acestea să se înființeze este aceea ca ele să contribuie la creșterea performanțelor instituției și să nu influențeze negativ în nici un fel activitățile de învățămînt, cercetare și consultanță”. În mod concret, articolul le oferă universităților libertatea de a se aventura în orice activitate economică, sau afacere, pe care o consideră benefică din punct de vedere financiar. Iar fondurile vor rămîne, cel puțin teoretic, în visteria acestora.
Grădinița, prima afacere
Deși articolul de lege se aplică începînd cu 9 februarie 2011, există instituții de învățămînt superior în Iași care aveau puse dinainte bazele unor astfel de activități economice. Spre exemplu, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) „s-a deschis din acest punct de vedere încă de cîțiva ani, de cînd a înființat o grădiniță, apoi o școală pe care ați văzut că e bataie, deși taxele nu sînt mici. E bătaie pentru că asta știm să facem. Acum nu știu dacă o să știm să facem covrigi, să facem comerț, dar e vorba și de alte venituri care pot veni din valorificarea unui patrimoniu destul de consistent pe care universitatea îl are”, a declarat prof. univ. dr. Tiberiu Brăilean, profesor la UAIC la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor și economist.
Această idee de a oferi posibilitatea universităților pentru a se organiza ca o afacere, fără însă a influența demersurile academice, nu a fost inventată însă de legiuitorii noștrii. Modelul este preluat din spațiul anglo-saxon, unde pînă acum a dat rezultate în cazul unor universități precum Oxford sau Cambridge din Marea Britanie, sau University of Massachusetts din SUA, cu mențiunea că acestea sînt instituții de învățămînt private, aportul și implicarea statului neexistînd. „Este modelul universității antreprenoriale. Activitatea trebuie să fie condusă după principii de rentabilitate, după principiii de eficiență, nu chiar ca o întreprindere, dar totuși, pe lîngă activitatea didactică sau de cercetare, aceste entități ar urma să-și dezvolte activități economice proprii, aducătoare de venituri care să le completeze bugetul. Să nu stea cu mîna întinsă la Guvern, ci să devină autonome pe cît posibil, inclusiv din punct de vedere financiar”, a precizat prof. univ. dr. Tiberiu Brăilean.
Totodată, economistul consideră că, în urmă cu doi ani, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” putea să se fi întreținut singură din punct de vedere financiar. Asta a fost înainte ca efectele crizei să fie resimțite la nivelul instituțiilor de învățămînt superior și în condițiile în care aceasta ar fi fost scutită de taxe și de impozite precum universitățile private din străinătate.
Relații „îndrăcite”
Un avantaj pe care îl au universitățile care vor să iasă pe piață cu orice gamă de produse sau servicii se remarcă la nivel de marketing. Acestea sînt deja, în sine, un brand, au un renume și pot profita, financiar, de faptul că oamenii au deja un grad de încredere ridicat în instituția universiății. În Iași, potrivit prof. univ. dr. Tiberiu Brăilean, universitatea „este unul dintre puținele branduri autentice pe care le mai avem. Avem universitatea, ceva servicii, spitalul de nebuni și fabrica de antibiotice”.
La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, legea este privită totuși cu oarecare scepticism cînd se aduce în discuție autonomia instituțiilor de învățămînt superior. Conform rectorului, prof. univ. dr. Vasile Ișan, situația trebuie privită cu o anumită doză de calm și de răbdare, cît și prin comparație. Dacă acest model de universitate antreprenorială funcționează și a putut fi aplicat în țările anglo-saxone, nicăieri în Europa continentală, indiferent de rangul sau profilul instituției de învățămînt superior, nu a funcționat cu succes, deoarece implicarea statului în mediul academic este foarte mare. „Să nu ne înșelăm. Există un principiu în economie care spune cam așa: plătitorul are întotdeauna dreptul să controleze pentru ce plătește. Deci statul dă cu o mînă și cu celălaltă ia. Relația universităților cu statul este precum un pact faustic. Cum am spune, în popor, te faci frate cu dracul pînă treci puntea. Dar relația universității cu statul nu este trecerea punții, ci este o relație cu dracul. Devine o dependență ombilicală. De asta, ideea de universitate antreprenorială, în general, trebuie luată cu anumită circumspecție. S-ar putea să funcționeze, dar s-ar putea să nu”.
Problema implicării statului în organizarea activităților universitare poate fi unul dintre cele mai mari impedimente în cazul organizării de societăți comerciale sau a unei simple afaceri. Ținînd cont de faptul că universitatea este o instituție publică, ea are nevoie de aprobări de la minister pentru a face schimbări care țin de spațiul fizic în care își desfășoară activitatea, iar „dacă la o societate comercială aștept, așa cum se întîmplă într-o universitate, ca să casez niște obiecte de inventar sau mijloace fixe uzate un an de zile, iar în anul ăsta blochez nu știu ce spațiu de depozitare, înseamnă că mă îndrept ușor, ușor, spre faliment. Iar dacă la o societate comercială aștept nu știu cîte luni de zile ca să conteste oricine un sistem de achiziții publice, atunci clar că mă îndrept spre faliment”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Cercetarea, sponsorul principal la buget
Însă posibilitățile cele mai mari de a aduce venituri suplimentare pentru instituțiile de învățămînt superior specializate nu sînt afacerile cu linii de haine sau lanțuri de restaurante. Universitățile de succes de peste graniță care au implementat acest proces, s-au bazat pe specificul și pe expertiza pe care o aveau în special în domeniul cercetării și inovației. Spre exemplu, Oxford University, prin intermediul Centrului de Transfer Tehnologic și a institutului complementar, ISIS Innovation, au adus bugetului universității peste 450 de milioane de euro. În timp ce în cadrul Centrului de Transfer Tehnologic se realizează cercetare la diferite niveluri între firme multinaționale și universitate, institutul ISIS se ocupă de brevetare, patentare și păstrarea și închirierea licențelor de tip „know-how”, ideile care, deși nu au forma finală de concept, sînt inovații pe cale să fie brevetate.
Toate acestea fără ca activitățile de cercetare din cadrul Centrului de Transfer Tehnologic să fie întrerupte. „Asta este interesant deorece Universitatea Oxford este practic ca o mare firmă licențiatoare, care oferă dreptul de a folosi un patent. Deci se ocupă de vînzarea parțială a acestor invenții și inovații sau de vînzarea lor completă cît și de parteneriate între laboratoarele de cercetare aplicată ale universității și firmele multinaționale interesate”, a precizat prof. univ. dr. Vasile Ișan. Un alt exemplu este universitatea Cambridge, unde, în toată regiunea, nu există altă firmă care să ofere locuri de muncă decît laboratoarele instituției de învățămînt superior. Și, în jurul ei, există cîteva sute de firme mici și mijlocii care se află în proprietatea universității și care aduc, anual, cîteva zeci de milioane de euro la buget.
În aceeași direcție vede și rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași, prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, dezvoltarea instituției. „Este și normal ca o universitate să aibă libertatea de a realiza tot felul de activități care să fie complementare și uneori chiar activități comerciale care să aducă fonduri. Noi o să dezvoltăm mai mult însă pe profilul pe care îl are universitatea: pe studii clinice, pe asistență medicală, dar bineînțeles și altfel de activități cum ar fi grădinițe sau societăți de turism. Vom încuraja inclusiv societățile studențești să facă astfel încît sa poată crește”. Totodată, universitatea pe care o conduce este și una dintre cele care au fost de acord cu această inițiativă, fiind printre cei care au propus amendamentul. „Am fost și unul dintre cei care au susținut, am avut propuneri și spre surpriza noastră ministerul a înțeles acest deziderat. De altfel au văzut că există și în alte părți, nu e inovație românească, și au acceptat și pînă la urmă este un aspect bun al legii. Nu înseamnă că este obligatoriu, nu toată lumea trebuie să își facă societăți comerciale pentru că trebuie să faci și un studiu de fezabilitate pe un anumit domeniu, altfel, să scoți numai societăți comerciale falimentare nu are rost”, a conchis rectorul.
În cazul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi”, problemele de ordin organizatoric au distras atenția administrației de la oportunitățile suplimentare de finanțare pe care le-a pus în discuție articolul 129 din LEN. „Nu ne-am gîndit la posibilitatea înființării unei societăți comerciale. Deocamdată să vedem legea asta pentru că nu ne-am gîndit la nimic. Și acum sînt prorectorii care se ocupă de treburile acestea, rectorul este doar pe partea curriculară. Noi sîntem în faza de a scrie Carta universitară, încă nu ne-am gîndit, e mult timp pînă atunci. În șase luni trebuie să scriem carta și după aceea, să vină noile alegeri, noile conduceri. Ele vor proceda pentru așa ceva”, a declarat rectorul instituției, prof. univ. dr. ing. Ion Giurmă.
Mai puține atribuții pentru rector
Înainte însă de a iniția orice activitate comercială, universitățile ieșene au de combătut problemele organizatorice fără de care un astfel de concept nu va putea funcționa eficient. Dacă în universitățile tradiționale rectorul este putere decizională supremă, în interiorul instituției de învățămînt superior, într-o universitate antreprenorială eficientă, acesta va trebui să împartă aceste reponsabilități cu un manager, el ocupîndu-se de „chestiunile de viziune, reprezentare, protocol, iar activitatea de gestiune a patrimoniului, administrativă, economică sau financiară propriu-zisă, să fie preluată de un manager calificat în acest sens. Există niște directori administrativi, dar nu sînt chiar ceea ce ar trebui să fie. Adică știu să măture spațiile verzi, să doteze cu bănci sălile, dar nu știu să se implice în acțiuni pe piață, în parteneriate complexe aducătoare de venituri”, a explicat prof. univ. dr. Tiberiu Brăilean.
Pînă la modificare a structurii universitare, instituțiile de învățămînt superior vor trebui să își analizeze bine poziția pe piață și bugetul pe care sînt dispuse să îl cheltuiască înainte de a lua orice fel de decizie. Dar, mai mult decît orice, vor trebui să învețe să aibă, din nou, încredere în minister, deși acest lucru pare imposibil.
Georgel COSTIȚĂ
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu