Universitățile nu-și găsesc locul în topuri
Honoris fără Causa 30 noiembrie 2010 Niciun comentariu la Universitățile nu-și găsesc locul în topuri 11În fiecare an, o serie de organisme sau institute de cercetare publică topuri internaționale ale celor mai performante universități. Cele mai cunoscute clasamente mondiale sînt cele organizate de Institutul Jao Thong din Shanghai sau de fundația Times Higher Education și Thomson Reuters. Unul dintre cele mai importante criterii de departajere se referă la rezultatele obținute în activitatea de cercetare științifică. Motivele pentru care instituțiile de învățămînt superior din România sînt absente în aceste ierarhii ține în primul rînd de slaba finanțare. Chiar dacă prin strategia Bologna se dorea ca cercetarea să primească 3% din PIB, în acest an, fondurile alocate nu au depășit 0,2% din PIB.
În vederea ierarhizării universităților din lume, în fiecare an se publică o serie de clasamente făcute de anumite institute de cercetare sau organizații internaționale. Cele mai cunoscute topuri sînt Shanghai și Times, pentru care o pondere foarte mare o au rezultatele obținute din cercetarea științifică. Însă, în funcție de criteriile care sînt luate în considerare, mediul academic internațional este clasat și în alte ierarhii. De exemplu, topul Webometrics poziționează universitățile în funcție de vizibilitatea acestora în mediul online.
Cu o influență foarte mare rămîne totuși topul Shanghai – „Academic Ranking of World Universities” (n.r.: Clasamentul Academic al Universităților din Lume) – fiind făcut de Institutul pentru Învățămînt Superior al Universității Jiao Thong din China. Primul clasament a apărut în 2003, iar criteriile folosite au ajuns să fie de referință în spațiul academic internațional.
La baza acestuia stau șase criterii, cum ar fi: numărul laureaților premiilor Nobel și al medaliei Fields care au absolvit la acea universitate, dar și numărul laureaților care predau la acea instituție, numărul de cercetători citați de Thomson Scientific, numărul de articole publicate în jurnalele Nature și Science, dar și al celor cotate ISI (The Institute for Scientific Information) sau SCI (Science Citation Index).
Dilemele Universității Oxford
În clasamentul din 2010, pe primul loc a ieșit Universitatea Harvard, care a obținut un punctaj de 100. Rezultatul cel mai mare, 100, l-a primit la secțiunile Alumni (care are o valoare de 10%), calitatea corpului didactic (laureații premiilor respective, contează în proporție de 20%), la numărul cercetătorilor citați în cele 21 de domenii indexate (20%), numărul de materiale publicate în Science și Nature (20%) și cel al materialelor indexate ISI (20%). Un punctaj mai mic – 69,2 – l-a obținut la performanțele academice per total (luîndu-se în vedere raportul dintre performanțele menționate anterior și numărul personalului academic).
De asemenea, următoarele două poziții au fost ocupate de Berkeley University of California (n.r.: Universitatea Berkeley din California) și Universitatea Stanford din Palo Alto, California, cu 72,4 și, respectiv, 72,1 puncte. Prima poziție a unei instituții europene aparține Universității Cambridge, care a avut un scor de 69,6. De partea cealaltă, la baza clasamentului, pe ultimul loc se afla Universitatea York, din Toronto, Canada, care a obținut un scor de 11,9 puncte.
„Nu se poate pune problema unui top care să fie cel mai corect și cel mai clar. Există foarte multe dar, pînă la urmă, el ce este? E rezultatul unor calcule în baza unui model în care sînt luate în considerare o serie de criterii de evaluare (…) Dar ceea ce este cel mai important lucru care rezultă din acestea servește, pînă la urmă, la punerea în practică a unei strategii. Deci astfel noi putem concepe, printr-un anume model, ce dorim de la universitate și ce trebuie să fie ea”, a declarat prof. univ. dr. Nica Panaite de la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, el fiind și cel care s-a ocupat, în timpul mandatului Marga la Ministerul Educației (1997 – 2000), de elaborarea primului model de clasament pentru învățămîntul superior românesc.
„Nu tot ce se măsoară contează și nu tot ce contează se măsoară”
Un alt clasament recunoscut, la nivel mondial, este și așa-zisul top Times (THE) care, începînd cu anul 2010, este realizat împreună cu fundația Thomson Reuters. Sînt folosiți 13 indicatori comasați în cinci categorii: educația – calitatea mediului academic (contează în proporție de 30%), cercetarea (reputația activităților științifice, veniturile cîștigate din cercetare, cuantumul este de 30%), numărul citărilor (valorează 32,5%), veniturile din cercetare, comparativ cu numărul personalului academic (2,5%) și raportul dintre numărul studenților străini și cei din țara de origine (5%).
În ierarhia THE, pe primul loc s-a aflat tot Universitatea Harvard, cu un scor de 96,1, iar Cambridge rămîne tot prima instituție de învățămînt superior din Europa clasată pe locul șase (91,2), fiind urmată de Universitatea din Oxford, care are același punctaj. Pe ultima poziție se găsește, în acest caz, Universitatea Suedeză de Științe Agricole, însă clasamentul THE are numai 200 de locuri.
În ceea ce privește topurile Shanghai și Times, părerile specialiștilor sînt împărțite. Într-un articol apărut în cotidianul american The New York Times s-a pus problema acurateții acestor calcule, spunîndu-se că „măsurîndu-se mărimea facultăților, a publicațiilor, numărîndu-se cărțile din bibliotecile universitare – așa cum o fac anumite clasamente – îți spun mai mult despre resursele instituției decît despre impactul acestora asupra studenților” (Ben Wildavky, autorul cărții „Marea cursă a creierelor”, citat de New York Times).
De aceeași părere este și rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), prof. univ. dr. Vasile Ișan, care recunoaște că nu tot ce se măsoară în aceste clasamente are o importanță și o influență în domeniul cercetării academice. „În China sînt foarte mulți cercetători și creează o rețea de citări și de referințe. Cînd publică 2000 de oameni, și nu 20, iar domeniul respectiv are o revistă sau două, atunci se citează între ei. Thomson nu face decît să preia citările care apar”.
Dacă în Marea Britanie, Cambridge se „ceartă” cu Oxford pe problema întîietății, în România, lumea se întreabă de ce nu ne aflăm măcar la coada unuia din aceste clasamente. Cauza principală ar fi lipsa fondurilor necesare pentru cercetare – unul dintre itemii cu cea mai mare pondere în aceste măsurători. „Universitățile din SUA, care ocupă primele 17 poziții în top Shanghai, investeau în jur de 35 de miliarde de dolari în domeniul cercetării, iar în 2008, în același an, universitățile românești aveau alocate pentru cercetare 228 de milioane de euro. Este o diferență colosală de investiție în cercetare”, a precizat prof. univ. dr. Carmen Teodosiu, prorector responsabil cu activitatea de cercetare științifică de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (UTI). Mai mult, ea recunoaște că nu se poate pune problema unei comparații cu astfel de instituții în condițiile în care bugetul alocat, în acest an, pentru proiectele contractate a ajuns la 30% din valoarea celui de pe 2008.
Ne vedem în Top 500
De asemenea, un alt aspect dezbătut se referă și la faptul că nu avem un clasament național. Există unul efectuat de Centrul Național al Cercetării Științifice din Învățămîntul Superior (CNCSIS), însă acesta este folosit pentru alocarea de fonduri pe linia IC – 6 (indicator de calitate care ajută la stabilirea finanțărilor bugetare), iar el nu poate deveni un standard național.
„Am ajuns la elaborarea unui top românesc, ținînd cont de modele internaționale și luînd o serie de elemente pentru a cuprinde universitățile noastre. S-a reușit, s-au făcut și primele simulări atunci și la o conferință a rectorilor, ministrul Marga a vrut să vadă dacă obține acordul acestora privind introducerea acestuia. La care unul dintre rectori a pus o întrebare: «domnule ministru, îmi puteți spune pe ce loc se află universitatea mea ca să știu cum să votez?»”, a explicat prof. univ. dr. Nica Panaite. Următoarele schimbări s-au petrecut abia opt ani mai tîrziu.
Fiindcă nu există un top național, fondurile de cercetare sînt împărțite în mod egal tuturor centrelor universitare din țară, chiar dacă care două treimi din producția științifică a României este produsă de Universitatea „Babeș Bolyai” (UBB) din Cluj, Universitatea București și „ AL. I. Cuza”.
Dacă pentru mediul academic are o importanță mai mare măsurătoarea efectuată de CNCSIS, un impact puternic pentru societate îl au aprecierile și topurile realizate de presă. Făcute pe baza unor criterii subiective și vagi, acestea stîrnesc, de multe ori, indignarea profesorilor. În septembrie 2009, într-un top realizat de revista Capital, unde 35 de companii au clasat universitățile în funcție de experiența pe care au avut-o cu angajații acestora, UBB era pe primul loc. Aceasta era urmată de Universitatea București și Universitatea „Transilvania” din Brașov. UAIC a intrat pe poziția a noua, înaintea ei clasîndu-se chiar și Universitatea „Petre Andrei” din Iași.
***
Într-un final, prezența unei instituții într-un astfel de clasament internațional înseamnă o mai mare vizibilitate. Fapt care poate duce la crearea unor parteneriate noi sau poate atrage și studenții străini. Universitățile din România se învîrt însă într-un cerc vicios, motivul principal fiind același: slaba finanțare.
„Poți intra cu o echipă și să joci în liga mondială fără să ai un campionat național? Cum să ne gîndim să intrăm în clasamentele internaționale fără a avea un clasament prestigios național și care să fie cît mai puțin subiectiv?”, a conchis prof. univ. dr. Nica Panaite. Dar, conform Strategiei Naționale de Cercetare, Dezvoltare și Inovare, pînă în 2013, țara noastră ar trebui să aibă două universități în topul Shanghai.
***
Cantonament pentru Liga Mare
Profesorul Nica Panaite spune că deja sînt peste o sută de persoane care lucrează la elaborarea unui astfel de top național, prin programul „Calitate și Leadership pentru Învățămîntul Superior Românesc”, susținut prin fondurile structurale.
Acesta a avut drept modele topurile Shanghai cît și Times, adoptîndu-le la particularitățile societății. Pe lîngă universitățle orientate spre cercetarea internațională și cele didactice – de formare academică – profesorul Panaite propune și crearea universităților de interes local: „acestea sînt preocupate de formarea profesională a studenților și asigură și actul de cercetare în scopul rezolvării unor probleme locale”.
Chiar dacă nu există un top recunoscut la nivel național, Coaliția pentru Universități Curate (din care face parte Societatea Academică Română, Grupul pentru Dialog Social și încă alte șapte organizații) a dat publicității un clasament propriu. Printre criteriile luate în considerare se numără: transparență și corectitudine administrativă, corectitudine academică, calitatea guvernanței și management financiar.
Astfel, conform topului 2010, primul loc a fost împărțit de Universitățile de Medicină și Farmacie din Tîrgu Mureș, Cluj Napoca și Universitatea „Al. I . Cuza” din Iași (primind patru stele din cinci), iar pe ultimul loc s-a aflat Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din București, care nu a primit nici un calificativ.
O altă măsurătoare luată în calcul de universitățile românești este cea organizată de Scimago Institution Rankings, bazată pe performanțele științifice din baza de date SCOPUS (articolele cotate ISI, recenziile, citările și indexările, pentru perioada 2004 – 2008).
Conform acesteia, prima universitate din țară este Politehnica București (care ocupă locul 26 la nivel european și 762 la nivel mondial), urmată, pe locul patru, de UBB (53 la nivel european și 1121 la nivel mondial), iar UAIC ocupă a șasea poziție (74 la nivel european și 1502 pe lume). Pozițiile a doua și a treia sînt ocupate de Institutul de Fizică Atomică din București și Academia Română.
George GURESCU
Adaugă un comentariu