Votul uninominal cu un singur tur, o inițiativă primejdioasă
Honoris fără Causa 22 mai 2012 Niciun comentariu la Votul uninominal cu un singur tur, o inițiativă primejdioasă 8Pe 8 mai, Senatul a aprobat schimbarea legii electorale în România și a trimis mai departe documentul spre a fi analizat de către Camera Deputaților. Votul pe bază de liste urmează să fie înlocuit de cel uninominal, majoritar, într-un singur tur. Există, în schimb, dubii în ceea ce privește felul în care acesta îi va reprezenta echitabil pe toți cei care-și depun votul în urne. Indiferent că este vorba despre alegeri locale sau parlamentare, realitatea este simplă: dacă la un colegiu va ieși cîștigător candidatul care va obține cele mai multe voturi, să spunem 20%, ce se va întîmpla cu ceilalți 80% de alegători, care au avut altă opțiune? Dacă va trece peste acuzele de neconstituționalitate, noua lege electorală va stabili un nou precedent. Va dovedi că marea majoritate este, în sine, mică.
Votul uninominal, majoritar, într-un singur tur presupune anularea celui de-al doilea tur de scrutin din sistemul anterior. Practic, dacă la un scrutin vor participa zece candidați, cel care obține cel mai mare număr de voturi cîștigă automat și alegerile, chiar dacă în realitate procentul acestuia este mult sub majoritatea de 50^1 necesară pînă în prezent.
Astfel, promovarea în grabă a acestei noi legi electorale de către USL, la nici două săptămîni după ce au preluat puterea și au obținut astfel majoritate în Parlament, este privită ca fiind dăunătoare politicii românești. Mai ales atunci cînd ținem cont de faptul că ea a fost aplicată pentru prima oară în 2008, atunci cînd președinții Consiliilor Județene s-au ales pe acest sistem. La fel ca atunci, și astăzi este adus în discuție principiul reprezentativității votanților. „Această lege ar fi un pas înainte dacă locomotiva cu aburi ar reprezenta o îmbunătățire a TGV-ului, însă cum, cu siguranță, trenul de mare viteză francez este mai bun, sînt semne că ne întoarcem în Evul Mediu politic, pentru că în cel administrativ sîntem de la alegerile din 2008. După ce am ales președinții Consiliilor Județene, acum vom alege parlamentarii și primarii. Este o reformă negativă din toate punctele de vedere: al drepturilor omului, reprezentativității, consecințelor asupra democrației dar și asupra pluralismului politic. Putem prevedea o reducere a vieții și concurenței politice. Este o inițiativă cît se poate de primejdioasă”, a declarat analistul politic conf. univ. dr. Cristian Pîrvulescu, președintele Asociației Pro Democrația (APD), profesor la Facultatea de Științe Politice de la Școala Națională de Studii Politice și Administrative, din București.
O majoritate zdrobitoare
Deși a trecut de Senat, cu 77 de voturi pentru, 9 împotrivă și 17 abțineri, legea electorală mai are de depășit două obstacole pînă la publicarea în Monitorul Oficial, dezbaterea din Camera Deputaților și analiza Curții Constituționale. În cazul celei de-a doua instanțe, există precedente de neconstituționalitate care au rezultat chiar din contestațiile Uniunii Social Liberale. La începutul anului 2012, PDL a inițiat un proiect de lege prin care se dorea comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare, pe scurt, ca acestea să se desfășoare în aceeași perioadă, premierul de atunci, Emil Boc, declarînd că acest lucru s-ar realiza pentru a economisi banii necesari organizării a două scrutine individuale.
Atunci, Biroul de Presă al PSD a emis un comunicat în care cerea Curții Constituționale să respingă documentul, fiindcă acesta „modificarea legislației electorale are loc cu cinci luni și jumătate înaintea alegerilor locale și cu 11 luni înaintea celor parlamentare. Acest lucru contravine în mod flagrant dispozițiilor Comisiei de la Veneția potrivit cărora legislația europeană nu poate fi modificată decît cu minimum 12 luni înainte de alegeri”. Or, acum, cu trei săptămîni înainte de alegerile locale, USL încearcă să promoveze o lege care încalcă aceleași dispoziții reclamate de către ei în cazul comasării încercate de PDL. „Nu știu dacă va trece de Curtea Constituțională. În principiu n-ar trebui să treacă și de asta pentru că această lege conține elemente care intră în conflict cu prevederi constituționale. Interesul pe termen scurt este cîștigarea alegerilor și acesta este sistemul care le poate asigura asta. De fapt, oricum le-ar fi cîștigat. Dar este vorba de cîștigarea clară, cu o majoritate zdrobitoare”, a precizat Cristian Pîrvulescu.
Există și alte aspecte ale legii care ar putea determina Curtea Constituțională să o respingă pe motiv de neconstituționalitate. Organizațiile non-guvernamentale care au protestat împotriva adoptării documentului susțin că acesta încalcă Articolul 61 din legea fundamentală a țării, care prevede că „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a țării”, cît și Articolul 62, care stipulează la alineatul 1, cum „Camera Deputaților și Senatul sînt alese prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, potrivit legii electorale”. Pe scurt, aceștia precizează că, în condițiile în care în funcția de senator ajung doar cei care sînt votați de către 20-30% dintre alegători, faptul că ceilalți 70% nu au posibilitate de a-și exprima opțiunea ar constitui o încălcare a prevederilor Constituției. „Pentru că în această propagandă în favoarea așa-numitului vot uninominal, nimeni nu spune cetățenilor că majoritatea dintre ei nu va fi reprezentată. Mai mult decît atît, alegătorii noștri, obișnuiți să voteze proporțional, nu vor realiza ce înseamnă votul util, așa că își vor rispi votul pe foarte mulți candidați și in felul acesta nu vor fi reprezentați deloc. Aparent, politicienii noștri manifestă în momentul de față o obsesie pentru modelul englez pe care nici englezii nu o au”, a completat Cristian Pîrvulescu.
O opoziție inexistentă
În aplicarea acestui proiect de lege, noua putere a susținut aceleași argumente aduse și de către PDL atunci cînd a vrut să impună comasarea alegerilor. Se vorbește despre economia realizată prin ne-organizarea unui al doilea tur de scrutin, despre tranșarea mai rapidă a disputelor electorale. Lect. univ. dr. Lucian Dîrdală, analist politic și președinte al Senatului la Universitatea „Mihail Kogălniceanu” din Iași, susține însă că, înaintea unor astfel de efecte, optarea pentru un sistem de vot uninominal cu un singur tur de scrutin va fi un regres pentru viața politică din România. „Există anumite virtuți pe care acest sistem le are, cum ar fi ușurința de a configura majorități parlamentare, însă costurile lui – nereprezentarea unui segment foarte important de electorat – sînt foarte mari. Mai mult decît atît, sistemul tinde de regulă să ducă la subreprezentarea femeilor, a politicienilor tineri, a celor cu vocație tehnocratică sau poate mai puțin carismatici. În multe situații, poate să lege parlamentarul sau candidatul de finanțatori. Dacă aplicăm principiul «să încercăm toate variantele și după aceea să ne oprim asupra uneia preferabile», poate e bine că se va introduce acest sistem. Atunci vor dispărea iluziile pe care ni le facem în legătură cu reforma clasei politice prin sistemul de vot”, a declarat lect. univ. dr. Lucian Dîrdală.
Dincolo de reprezentativitate, o altă problemă pe care o va institui sistemul de votare e reprezentată de eficacitatea unei eventuale opoziții. Dacă legea electorală va trece în forma actuală, pe fondul situației politice existente în România, la alegerile din toamnă USL are posibilitatea de a obține o majoritate de peste 80% în Parlament, susține Cristian Pîrvulescu. Or, în acest context, chiar dacă opoziția va fi una puternică și bine structurată, aceasta nu va avea voturile disponibile pentru a se opune eventualelor abuzuri ale puterii. „Verdictul poporului este sacru în democrație. În condițiile votului uninominal, USL ar putea să obțină o majoritate absolută. Nu se poate spune însă că o majoritate foarte solidă este neapărat periculoasă pentru democrație. La 20 mai 1990, FSN a cîștigat cu o majoritate de 66%, dar ea s-a erodat în timp. Cea mai mare problemă a democrației românești nu a fost în acea majoritate, ci în modul în care a fost obținută și în comportamentul FSN-ului înainte și după alegeri”, a conchis lect. univ. dr. Lucian Dîrdală.
În situația politică actuală din România, decizia USL de a grăbi această lege arată riscurile pe care le-ar ridica obținerea unei majorități în toamnă. Atunci cînd orice proiect de lege va putea trece nestingherit de Parlament, în fața publicării stînd doar decizia Curții Constituționale și semnătura unui președinte din ce în ce mai izolat politic. Din toamnă, democrația în România o poate lua de la zero.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu