Biserică pentru partidul gamerilor

Lumea pe jar, Subiectele săptămînii Niciun comentariu la Biserică pentru partidul gamerilor 44
Cei mai populari streameri pot ajunge să cîștige din donații 70 de dolari pe oră.

O cameră video, un calculator cît de cît performant și pasiune pentru gaming. Doar de atît au avut nevoie unii tineri precum Kripp, Trump sau Swifty să devină adevărate personalități în comunitățile de gameri și să cîștige îndeajuns cît să se întrețină doar butonînd toată ziua. Iar Twitch, care practic este un site unde oamenii intră să-i urmărească pe alții în timp ce joacă jocuri video, le-a oferit platforma perfectă pentru asta. Fie că e vorba de difuzarea de competiții ale sporturilor electronice cu milioane de dolari în joc, tineri cu personalități interesante ori acțiuni de caritate unde pasionații stau treji prin rotație chiar și trei zile la rînd pentru o cauză nobilă, Twitch i-a unit pe toți sub același steag – o religie a gamingului.

Twitch.tv, un site în care utili­za­torii difuzau live comentarii vi­deo la jocuri video, apărea pentru pri­ma oară în 2011, ca un spin-off de la Justin.tv, care era concentrat mai mult pe partea socială. Începea mo­­dest, fără ca inițiatorii să se gîn­deas­că că va ajunge foarte popular. Între timp totuși, popularitatea sa a crescut, iar la jumătatea lui 2013 avea în medie 43 de milioane de vizitatori pe lună și un an mai tîrziu devenea al patrulea dintre cele mai vizitate site-uri din America.

Un alt tip de conținut este game­play-ul comentat, unde un streamer (n.r.: cel din fața camerei) poves­teș­te despre experiența de joc. Sti­lul de comentariu variază de la umo­ris­tic unde în jocuri precum „Grand Theft Auto V” tinerii fac mișto pe seama personajelor, educațional un­de de exemplu se povestește des­pre istoria din joc, pas cu pas de unde afli de exemplu cum poți să treci de ultimii boși din „Dark Souls” ori tot felul de remarci la domenii care nu au nicio legătură cu jocul în sine.

Conținutul de pe Twitch, deși gravitează în jurul gaming-ului, are diferite forme, cea mai popu­la­ră fiind difuzarea campionatelor și com­petiții de E-Sports (sporturi electronice). Acestea din urmă au dimensiuni variate, de la evenimen­te organizate regional, ori chiar între cartiere, pînă la spectacole gigantice precum „The International 2014”, etapa finală a campionatului de Do­ta 2 care a avut loc în iulie în Sea­ttle, cu un fond pentru premii de aproa­pe 11 milioane de dolari.

Un alt tip de conținut este game­play-ul comentat, unde un streamer (n.r.: cel din fața camerei) poves­teș­te despre experiența de joc. Sti­lul de comentariu variază de la umo­ris­tic unde în jocuri precum „Grand Theft Auto V” tinerii fac mișto pe seama personajelor, educațional un­de de exemplu se povestește des­pre istoria din joc, pas cu pas de unde afli de exemplu cum poți să treci de ultimii boși din „Dark Souls” ori tot felul de remarci la domenii care nu au nicio legătură cu jocul în sine. Twitch este de asemenea folosit pen­tru a găzdui talk-show-uri sau interviuri concentrate pe industria jocurilor video ori pe titluri în sine.

Șah-mat cu reclame

Întorcîndu-te puțin înapoi, n-ai cum să nu te întrebi, cine ar vrea să stea în fața monitorului și să ur­mă­rească pe altcineva în timp ce se joacă pe calculator? Sînt mai mul­te motive pentru care gaming-ul transmis live a devenit popular. În primul rînd, campionatele de ga­ming competitive au același far­mec pentru pasionați precum un meci de fotbal, unde mulțimi de oameni se adună pe un stadion. Game­play-ul competitiv unde internau­ții încearcă să se joace la cel mai înalt nivel e asemănător cu competițiile de poker ori șah de la televizor, un­de competitorii se bazează pe instinct și strategie pentru a cîștiga. Un alt ingredient necesar în ecuație e ca respectivele jocuri să fie plăcute din punct de vedere vizual și să ai­bă un ritm alert, precum „Startcraft 2”, unde orice greșeală ori click aiurea te poate costa soarta meciului.

Totodată, mai toate jocurile po­pulare și-au construit deja comu­ni­tăți întregi de fani care ajung la or­di­nea milioanelor. Același principiu se aplică la toate hobby-urile și spor­turile. Ca și cum ai juca un meci de fotbal cu prietenii în curtea școlii, urmărești mai tîrziu alături de aceștia finala Cupei Mondiale.

Pentru că televiziunile nu di­fu­zea­ză acest gen de competiții iar fani există în întreaga lume, stre­a­ming-ul este cea mai bună varian­tă pentru a urmări acest de gen de conținut dacă nu poți participa în persoană la eveniment. Twitch a devenit cel mai popular loc pentru a urmări acest gen de evenimente. Apoi, chiar dacă un anumit joc nu are o latură competitivă, el tot poa­te fi jucat într-un mod unic, unde fiecare gamer va avea o experiență diferită. Multe dintre acestea sînt construite în ideea de libertate crea­tivă, iar de exemplu în Minecraft, poți construi aproape orice te duce mintea dacă ai talent și răbdare.

Un alt aspect pentru care Twitch este atît de popular printre gameri este că, în afară de partea com­pe­ti­ti­vă, pe canalele site-ului se re­gă­sesc și tot felul de personalități in­te­resante, care merită urmărite. A­ceștia din urmă ar putea avea tot felul de cunoștințe despre jocul res­­pectiv pe care le pot împărți cu privitorii, ori are un umor de­să­vîr­șit sau o voce îmbietoare.

Un alt aspect pentru care Twitch este atît de popular printre gameri este că, în afară de partea com­pe­ti­ti­vă, pe canalele site-ului se re­gă­sesc și tot felul de personalități in­te­resante, care merită urmărite. A­ceștia din urmă ar putea avea tot felul de cunoștințe despre jocul res­­pectiv pe care le pot împărți cu privitorii, ori are un umor de­să­vîr­șit sau o voce îmbietoare. În aceste cazuri nu jocul sau contextul este cel care atrage audiența, ci stream-erul, fiind asemănător ca și cum ai urmări un sportiv faimos în timp ce se antrenează. Folosind aceste formule, mulți gameri au reușit să ajungă mici personalități în co­mu­ni­tățile lor. De exemplu, Kripp, un român stabilit în Grecia se trezește în fiecare dimineață, pornește web­­cam-ul și intră în „Hearthstone”. A pornit cu cîțiva zeci de privitori și a ajuns în prezent să aibă în medie 20.000 de persoane care îl urmăresc de fiecare dată cînd e online. Cu un haz de in­con­fundat și glume ne­vinovate, acesta primește lunar din donații peste 10.000 de dolari.

Există trei modalități prin care cu ajutorul Twitch-ului poți face bani jucîndu-te toată ziua. Mai întîi prin reclame, fiecare streamer avînd posibilitatea să afișeze un număr de reclame privitorilor. De obicei acestea se plătesc destul de prost și depinde de numărul fanilor. A doua modalitate este cea a „abo­na­mentelor”, unde internauții plă­tesc cinci dolari pentru a beneficia de anumite avantaje precum iconițe speciale în chat ori șanse în plus la extrageri cu premii realizate de res­pectivul streamer. Din acei cinci dolari jumătate merg către Twitch, iar jumătate către gamer. A treia sur­să de venit o reprezintă dona­ții­le, cei mai faimoși jucători de „World of Warcraft” sau „League of Legends” primind și sume de 200 de dolari. De multe ori, o parte din bani se întorc înapoi către fani prin di­fe­ri­te tombole cu premii digitale.

Televizorul care țipă înapoi

Dacă Kripp este recunoscut pentru umorul său, Trump, un alt jucător de Hearthstone este faimos pentru strategiile și grija cu care își execută fiecare mișcare. Acesta din urmă are în medie 25.000 de fani și în fiecare meci preferă să explice cum gîndește, ce mișcare are de gînd să facă și de ce e mai bună decît o alta. Trump sau Jeffrey Shih pe numele său real a pornit să facă streaming în 2011, cînd a terminat „New York University” cu o diplomă de licență în management și finanțe. La în­ce­put cînd difuza „Starcraft 2”, acesta avea în jur de 3000 de vizitatori, jonglînd între gaming și slujba pe ca­re o avea. Pe măsură ce nu­mă­rul de fani creștea, acesta a decis să renunțe la serviciu pentru a face streaming zilnic, recu­nos­cînd că obține îndeajuns cît să nu mai aibă nevoie de vreo altă sluj­bă. Totodată, acesta estima că dacă ai în jur de 2.000 de privitori și o bază loială de fani care să te ajute prin donații, „poți trăi decent”.

Un alt lucru pe care Twitch îl oferă este interactivitatea prin in­ter­mediul ferestrelor de chat, trans­formînd întreaga experiență într-una socială și interactivă. Este în același timp posibil să vorbești cu streamerul, să primești un răspuns la o întrebare din partea acestuia precum și să comunici cu ceilalți privitori. TotalBiscuit, un Youtu­ber renumit, spunea despre aceas­tă platformă că „în loc să țipi degeaba la televizor, pe Twitch cîteo­da­tă televizorul țipă înapoi”.

60% din audiența tînără urmărește peste 20 ore pe săptămînă

O inițiativă lăudabilă a site-ului o reprezintă înclinația pentru ac­țiu­nile de caritate și grija pentru cei neajutorați. Astfel, Twitch în­cu­rajează și organizează de multe ori maratoane de gaming unde fanii donează bani pentru pentru o cauză nobilă. Un astfel de eveniment îl reprezintă „Extra Life” care adună unii dintre cei mai populari stream-eri care încearcă să-și con­vingă fanii să doneze. Anul trecut, spre exemplu, evenimentul a strîns aproape 5.5 milioane de dolari ca­re au fost donați unui ONG specia­lizat în strîngerea de fonduri pentru spitale de copii, cercetare medi­cal, și aducerea în atenția publică problemele legate de sănătatea copiilor.

Gaming-ul nu mai e demult o nișă sau un hobby ciudat. Încă de acum 30 de ani, compania Nin­ten­do vindea 60 de milioane de jocuri pentru ca în 2004, consola Nin­ten­do DS să se vîndă în peste 150 de milioane de unități. Piața jocurilor video a fost dintotdeauna acolo, în­să abia recent site-uri precum Twitch sau Youtube i-au permis să creas­că. Acestea devin din ce în ce mai interactive și sociale, determinîndu-i pe oameni să ceară și să-și creeze propriul conținut centrat pe jocuri video. Spiritul de competiție este în noi toți iar acestea ne permit să exprimăm exact asta.

Autor:

Iulian BÎRZOI

Senior editor „Opinia Studențească”

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top