Biserică pentru partidul gamerilor
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 2 decembrie 2014 Niciun comentariu la Biserică pentru partidul gamerilor 44O cameră video, un calculator cît de cît performant și pasiune pentru gaming. Doar de atît au avut nevoie unii tineri precum Kripp, Trump sau Swifty să devină adevărate personalități în comunitățile de gameri și să cîștige îndeajuns cît să se întrețină doar butonînd toată ziua. Iar Twitch, care practic este un site unde oamenii intră să-i urmărească pe alții în timp ce joacă jocuri video, le-a oferit platforma perfectă pentru asta. Fie că e vorba de difuzarea de competiții ale sporturilor electronice cu milioane de dolari în joc, tineri cu personalități interesante ori acțiuni de caritate unde pasionații stau treji prin rotație chiar și trei zile la rînd pentru o cauză nobilă, Twitch i-a unit pe toți sub același steag – o religie a gamingului.
Twitch.tv, un site în care utilizatorii difuzau live comentarii video la jocuri video, apărea pentru prima oară în 2011, ca un spin-off de la Justin.tv, care era concentrat mai mult pe partea socială. Începea modest, fără ca inițiatorii să se gîndească că va ajunge foarte popular. Între timp totuși, popularitatea sa a crescut, iar la jumătatea lui 2013 avea în medie 43 de milioane de vizitatori pe lună și un an mai tîrziu devenea al patrulea dintre cele mai vizitate site-uri din America.
Un alt tip de conținut este gameplay-ul comentat, unde un streamer (n.r.: cel din fața camerei) povestește despre experiența de joc. Stilul de comentariu variază de la umoristic unde în jocuri precum „Grand Theft Auto V” tinerii fac mișto pe seama personajelor, educațional unde de exemplu se povestește despre istoria din joc, pas cu pas de unde afli de exemplu cum poți să treci de ultimii boși din „Dark Souls” ori tot felul de remarci la domenii care nu au nicio legătură cu jocul în sine.
Conținutul de pe Twitch, deși gravitează în jurul gaming-ului, are diferite forme, cea mai populară fiind difuzarea campionatelor și competiții de E-Sports (sporturi electronice). Acestea din urmă au dimensiuni variate, de la evenimente organizate regional, ori chiar între cartiere, pînă la spectacole gigantice precum „The International 2014”, etapa finală a campionatului de Dota 2 care a avut loc în iulie în Seattle, cu un fond pentru premii de aproape 11 milioane de dolari.
Un alt tip de conținut este gameplay-ul comentat, unde un streamer (n.r.: cel din fața camerei) povestește despre experiența de joc. Stilul de comentariu variază de la umoristic unde în jocuri precum „Grand Theft Auto V” tinerii fac mișto pe seama personajelor, educațional unde de exemplu se povestește despre istoria din joc, pas cu pas de unde afli de exemplu cum poți să treci de ultimii boși din „Dark Souls” ori tot felul de remarci la domenii care nu au nicio legătură cu jocul în sine. Twitch este de asemenea folosit pentru a găzdui talk-show-uri sau interviuri concentrate pe industria jocurilor video ori pe titluri în sine.
Șah-mat cu reclame
Întorcîndu-te puțin înapoi, n-ai cum să nu te întrebi, cine ar vrea să stea în fața monitorului și să urmărească pe altcineva în timp ce se joacă pe calculator? Sînt mai multe motive pentru care gaming-ul transmis live a devenit popular. În primul rînd, campionatele de gaming competitive au același farmec pentru pasionați precum un meci de fotbal, unde mulțimi de oameni se adună pe un stadion. Gameplay-ul competitiv unde internauții încearcă să se joace la cel mai înalt nivel e asemănător cu competițiile de poker ori șah de la televizor, unde competitorii se bazează pe instinct și strategie pentru a cîștiga. Un alt ingredient necesar în ecuație e ca respectivele jocuri să fie plăcute din punct de vedere vizual și să aibă un ritm alert, precum „Startcraft 2”, unde orice greșeală ori click aiurea te poate costa soarta meciului.
Totodată, mai toate jocurile populare și-au construit deja comunități întregi de fani care ajung la ordinea milioanelor. Același principiu se aplică la toate hobby-urile și sporturile. Ca și cum ai juca un meci de fotbal cu prietenii în curtea școlii, urmărești mai tîrziu alături de aceștia finala Cupei Mondiale.
Pentru că televiziunile nu difuzează acest gen de competiții iar fani există în întreaga lume, streaming-ul este cea mai bună variantă pentru a urmări acest de gen de conținut dacă nu poți participa în persoană la eveniment. Twitch a devenit cel mai popular loc pentru a urmări acest gen de evenimente. Apoi, chiar dacă un anumit joc nu are o latură competitivă, el tot poate fi jucat într-un mod unic, unde fiecare gamer va avea o experiență diferită. Multe dintre acestea sînt construite în ideea de libertate creativă, iar de exemplu în Minecraft, poți construi aproape orice te duce mintea dacă ai talent și răbdare.
Un alt aspect pentru care Twitch este atît de popular printre gameri este că, în afară de partea competitivă, pe canalele site-ului se regăsesc și tot felul de personalități interesante, care merită urmărite. Aceștia din urmă ar putea avea tot felul de cunoștințe despre jocul respectiv pe care le pot împărți cu privitorii, ori are un umor desăvîrșit sau o voce îmbietoare.
Un alt aspect pentru care Twitch este atît de popular printre gameri este că, în afară de partea competitivă, pe canalele site-ului se regăsesc și tot felul de personalități interesante, care merită urmărite. Aceștia din urmă ar putea avea tot felul de cunoștințe despre jocul respectiv pe care le pot împărți cu privitorii, ori are un umor desăvîrșit sau o voce îmbietoare. În aceste cazuri nu jocul sau contextul este cel care atrage audiența, ci stream-erul, fiind asemănător ca și cum ai urmări un sportiv faimos în timp ce se antrenează. Folosind aceste formule, mulți gameri au reușit să ajungă mici personalități în comunitățile lor. De exemplu, Kripp, un român stabilit în Grecia se trezește în fiecare dimineață, pornește webcam-ul și intră în „Hearthstone”. A pornit cu cîțiva zeci de privitori și a ajuns în prezent să aibă în medie 20.000 de persoane care îl urmăresc de fiecare dată cînd e online. Cu un haz de inconfundat și glume nevinovate, acesta primește lunar din donații peste 10.000 de dolari.
Există trei modalități prin care cu ajutorul Twitch-ului poți face bani jucîndu-te toată ziua. Mai întîi prin reclame, fiecare streamer avînd posibilitatea să afișeze un număr de reclame privitorilor. De obicei acestea se plătesc destul de prost și depinde de numărul fanilor. A doua modalitate este cea a „abonamentelor”, unde internauții plătesc cinci dolari pentru a beneficia de anumite avantaje precum iconițe speciale în chat ori șanse în plus la extrageri cu premii realizate de respectivul streamer. Din acei cinci dolari jumătate merg către Twitch, iar jumătate către gamer. A treia sursă de venit o reprezintă donațiile, cei mai faimoși jucători de „World of Warcraft” sau „League of Legends” primind și sume de 200 de dolari. De multe ori, o parte din bani se întorc înapoi către fani prin diferite tombole cu premii digitale.
Televizorul care țipă înapoi
Dacă Kripp este recunoscut pentru umorul său, Trump, un alt jucător de Hearthstone este faimos pentru strategiile și grija cu care își execută fiecare mișcare. Acesta din urmă are în medie 25.000 de fani și în fiecare meci preferă să explice cum gîndește, ce mișcare are de gînd să facă și de ce e mai bună decît o alta. Trump sau Jeffrey Shih pe numele său real a pornit să facă streaming în 2011, cînd a terminat „New York University” cu o diplomă de licență în management și finanțe. La început cînd difuza „Starcraft 2”, acesta avea în jur de 3000 de vizitatori, jonglînd între gaming și slujba pe care o avea. Pe măsură ce numărul de fani creștea, acesta a decis să renunțe la serviciu pentru a face streaming zilnic, recunoscînd că obține îndeajuns cît să nu mai aibă nevoie de vreo altă slujbă. Totodată, acesta estima că dacă ai în jur de 2.000 de privitori și o bază loială de fani care să te ajute prin donații, „poți trăi decent”.
Un alt lucru pe care Twitch îl oferă este interactivitatea prin intermediul ferestrelor de chat, transformînd întreaga experiență într-una socială și interactivă. Este în același timp posibil să vorbești cu streamerul, să primești un răspuns la o întrebare din partea acestuia precum și să comunici cu ceilalți privitori. TotalBiscuit, un Youtuber renumit, spunea despre această platformă că „în loc să țipi degeaba la televizor, pe Twitch cîteodată televizorul țipă înapoi”.
O inițiativă lăudabilă a site-ului o reprezintă înclinația pentru acțiunile de caritate și grija pentru cei neajutorați. Astfel, Twitch încurajează și organizează de multe ori maratoane de gaming unde fanii donează bani pentru pentru o cauză nobilă. Un astfel de eveniment îl reprezintă „Extra Life” care adună unii dintre cei mai populari stream-eri care încearcă să-și convingă fanii să doneze. Anul trecut, spre exemplu, evenimentul a strîns aproape 5.5 milioane de dolari care au fost donați unui ONG specializat în strîngerea de fonduri pentru spitale de copii, cercetare medical, și aducerea în atenția publică problemele legate de sănătatea copiilor.
Gaming-ul nu mai e demult o nișă sau un hobby ciudat. Încă de acum 30 de ani, compania Nintendo vindea 60 de milioane de jocuri pentru ca în 2004, consola Nintendo DS să se vîndă în peste 150 de milioane de unități. Piața jocurilor video a fost dintotdeauna acolo, însă abia recent site-uri precum Twitch sau Youtube i-au permis să crească. Acestea devin din ce în ce mai interactive și sociale, determinîndu-i pe oameni să ceară și să-și creeze propriul conținut centrat pe jocuri video. Spiritul de competiție este în noi toți iar acestea ne permit să exprimăm exact asta.
Adaugă un comentariu