Cum arată astăzi tărîmurile din basme?

Lumea pe jar Niciun comentariu la Cum arată astăzi tărîmurile din basme? 73
Cum arată astăzi tărîmurile din basme?

„Imaginați-vă un loc în care nimic nu este imposibil”, unde basmele și legendele cu personaje au o personalitate mai colorată decît hainele pe care le poartă, mișună neîncetat printre cei 200.000 de oameni și nu îi lasă pe aceștia să se plictisească niciun moment. Acest loc se numește Tomorrowland. Este un fenomen care a combinat elemente din lumea Disney și personajele ei cu muzica techno, și se organizează în fiecare an în De Schorre, Boom, Belgia, în cîmp liber. Prima ediție a festivalului a fost organizată în 2005, iar din 2012 a fost ridicată o bibliotecă imensă, colorată în cele mai nebunești nuanțe, pentru a-i introduce pe cei 60.000 de oameni care au vrut să simtă pe pielea lor vraja în lumea de basm. De atunci, literatura fost contopită cu muzica sub ochii acestor sufletelor luminate de artificii și lasere multicolore.

Cifrele afacerii

În 2015, festivalul a împlinit ze­ce ani și cu această ocazie s-a în­tins pe șase zile, față de două, cît a ți­nut în anii precedenți. Cu această o­cazie s-a lansat și o carte care a cu­prins întregile peripeții ale celor zece ediții de Tomorrowland, dar și o revistă în care este pus accentul pe cele mai importante mo­men­te din evoluția festivalului.

A­nul trecut, biletele au fost pu­se la vîn­zare încă de pe 15 februarie. După ce acestea erau cumpărate, organizatorii personalizau bră­ță­ri­le de acces care ajungeau la pe­tre­că­reți undeva la sfîrșitul lunii iu­ni­e, inceputul lui iulie. La ediția de a­nul trecut au fost scoase la vînzare peste 350.000 de bilete care s-au cumpărat integral. Prețul pen­tru o zi a unui tichet era de 88 de euro, la care se mai adauga o taxă de emitere în valoare de 4,75 euro, iar pentru un weekend în­treg (cele șase zile fiind împărțite în două weekenduri din iulie) bi­le­tul a fost 237,5 euro, fără să fie in­clusă în preț parcarea mașinii sau campingul în DreamVille.

Și cazarea în orașul format din cor­turi costă, dar aici ofertele au fost mai diversificate. O persoană care venea cu cortul de acasă tre­bu­ia să plăteacă 52,2 euro pentru o zi, iar pentru toate toate cele trei zile dintr-o perioadă trebuia să scoată din buzunar 290 de euro, avantajul fiind că nu mai plătea biletul, care era inclus în preț. Mai mult, dacă veneau în grup de patru persoane, puteau să cum­pe­re pachetul cu 1.400 de euro, iar da­că erau zece oameni puteau să-l a­chiziționeze pe cel cu 3.250 de euro, care avea incluse atît biletele, cît și parcarea și cazarea. Mulți dintre cei care au participat au ajuns la concluzia că To­mo­rr­o­wland este mai mult decît un festival de muzică, este o afacere.

Epoca tehno

DreamVille este locul unde cei care stau mai multe zile la To­mo­rrow­land își încarcă bateriile, fiind un oraș în care blocurile sînt în­lo­cu­ite de corturi. Se bucură de 35.000 de vizitatori zilnic care se re­­laxează lenevind în hamacuri, sor­­bind ceaiuri sau plimbîndu-se pe drumurile pietruite. Unul dintre fa­nii festivalului, Tory Clinton, a creat un blog în care a descris integral experiența din DreamVille.

A fost impresionat în mod special de or­ganizare, fiindcă orice de­taliu a fost pus la punct și nu a tre­buit să aștepte la coadă în mo­men­tul cînd s-a cazat, dar nici la du­șuri sau la rulotele cu mîncare. Singura lui nemulțumire a fost le­gată de prețurile exagerate pe care le aveau produsele alimentare ca­re nu puteau fi cumpărate cu bani, ci cu jetoane. Un je­ton valora doi dolari și cu ele putea cumpăra bă­u­turi și gustări. Locul un­de se ac­cep­­tau bani erau ma­ga­zi­ne­le în care se vindeau hai­ne cu sigla To­mo­rrowland.

Ediția a devenit cunoscută du­pă anul 2011 ca fiind locul în care cei mai buni DJ din întreaga lume se strâng pentru a mixa. Se spu­nea, de fapt, că dacă vrei să afli numele DJ-urilor din toată lumea trebuia doar să te uiți pe lista in­vi­ta­ților la Tomorrowland. Însă acest festival nu a fost faimos în­tot­deauna. La prima ediție, din 2005, au venit doar 10.000 de oameni, cu­rioși și iubitori belgieni ai mu­zi­cii formată din beet-uri.

Dis­tri­buirea alcolului are reguli stricte, acesta nu poate fi de­cît în cantități moderate, iar o per­soană nu poate să cum­pe­re sau să dețină mai mult de 1,75 de litri. Ediția a devenit cunoscută du­pă anul 2011 ca fiind locul în care cei mai buni DJ din întreaga lume se strâng pentru a mixa. Se spu­nea, de fapt, că dacă vrei să afli numele DJ-urilor din toată lumea trebuia doar să te uiți pe lista in­vi­ta­ților la Tomorrowland. Însă acest festival nu a fost faimos în­tot­deauna.

La prima ediție, din 2005, au venit doar 10.000 de oameni, cu­rioși și iubitori belgieni ai mu­zi­cii formată din beet-uri. Atunci, într-o sîmbătă, pe 14 au­gust, fes­ti­va­lul a fost organizat pe locul găsit de frații Manu și Michael Beers, or­ganizatorii acestui festival, care au colaborat cu compania o­lan­de­ză ID&T. De­co­rul nu a fost unul spec­taculos, cu toa­te că scena în­trea­gă era compusă din alte 16 sce­ne mai mici care o­cu­pau o su­pra­fa­ță de 75 de hec­ta­re, iar cea prin­ci­pală se întindea pe 160 de metri și cîntărea 138 de to­ne. Însă, în a­fa­ră de dimensiunile gi­gan­tice ale a­ces­teia, nimic nu a mai atras a­ten­ți­a, pentru că au fost fo­lo­si­te culori șter­se și personajele ca­re au animat lume aveu costu­me lip­si­te de sclipire.

Ceea ce era mult mai a­vantajos în 2005 era bi­le­tul. Prețul lui nu era unul ridicat și cu 40 de euro o persoană putea să pe­treacă o zi în­trea­gă pe tă­rî­mul muzicii tehno, iar cu 70 de euro putea să cum­pe­re un bilet VIP, cu locuri de parca­re aproape de in­tra­re. Sin­gu­­rul moment inedit din 2005 a fost îm­prăș­tie­rea flori­lor pes­te mulțime cu un elicopter.

La prima ediție, cele 16 scene au ocupat o suprafață de 75 de hectare

La prima ediție, cele 16 scene au ocupat o suprafață de 75 de hectare

Scene cu dinozauri sau fluturi gigant

Primul an a fost unul prin care s-a testat festivalul, la fel și al doi­lea, dar cu cît au trecut anii cu atît creșteau numărul de bilete cum­pă­­rate. Decorul a devenit din ce în ce mai inedit și scenele s-au metamor­fozat de la un an la altul dintr-un flu­ture gigant într-un dinozaur, dintr-un copac însuflețit ca cel din „Stăpînul inelelor”, într-un me­ca­nism plin de rotițe, boxe mari fiind pla­­sate peste tot în cîmp.

Anii decisivi, care au transformat festivalul într-un fenomen so­cial, sînt 2007, 2009 și 2011. În 2007 e­­venimentul a început să se des­fă­șoa­re pe parcursul a două zile, pen­­tru că, pînă atunci, ținea doar o zi. 2009 a fost anul în care numărul bi­letelor vîndute s-a dublat pentru că și oameni din afara Belgiei au de­­venit interesați de ceea ce poate să le ofere Tomorrowland.

De a­se­me­nea, este anul în care scena a de­venit mai mare, luminile și la­se­re­le au crescul la număr, iar cei 90.000 de oameni au admirat de­­­co­rul care a fost inspirat din nu­me­­le locului unde este amplasat. „Boom” înseamnă în limba o­lan­de­­ză „copac”, de aceea scena a a­ră­­tat ca un pom, fără frunze sau fruc­te. Iar în 2011, pentru prima da­tă în is­toria festivalului, biletele s-au vîn­dut în cîteva minute. In­di­fe­rent de numărul de ediții pe care îl va mai avea festivalul, îmbinarea temelor Disney cu muzica tehno, cât și nu­mă­rul foarte mare de par­ti­cipanți, îi va asigura un loc în istoria fe­no­me­nelor de masă din întreaga lume.

Autor:

Adelina MEILIE

Șef de Departament la Opinia studențească, studentă în anul al III-lea la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top