Episcopul de Iași, Anton Durcovici, ridicat la cinstea altarelor
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 11 mai 2014 Niciun comentariu la Episcopul de Iași, Anton Durcovici, ridicat la cinstea altarelor 37Pe 17 mai, la Iași, episcopul Anton Durcovici, care a murit declarîndu-și credința, în închisoarea din Sighet, va fi ridicat la rangul de Fericit. În tribunele stadionului municipal vor fi 15.000 de credincioși catolici din toată țara, iar în delegația oficială va fi și cardinalul Angelo Amato, venit de la Roma. Viața episcopului Durcovici a fost zbuciumată, fiind arestat pentru că ar fi „o piedică în drumul spre comunism” și murind după doi ani și jumătate de încarcere în condiții inumane la închisoarea de deținuți politici de la Sighet. Însă, înainte să fie înfometat și să își piardă luciditatea, episcopul ținea lecții de filosofie și organiza slujbe cu ceilalți deținuți, în ochii cărora a fost un model. Odată ajuns Fericit, Anton Durcovici își găsi locul în calendarele și inimile tuturor catolicilor din România, ca fiind un martir care și-a dat viața pentru credință.
Iunie, 1949. Într-o vară caldă, monseniorul Anton Durcovici venise la Dieceza din București și privea îngrijorat, într-o duminică, prin fereastra clădirii din capitală. În jurul clădirii Arhiepiscopiei s-au strîns cîțiva zeci de ofițeri ai Securității și cîteva mașini nemarcate. Înăuntru, monseniorul și clerul voiau să afle pe cine urmăresc. Cu o zi înainte să plece la Parohia Popești-Leordeni, unde trebuia să țină o slujbă de mir, mașina episcopală a demarat în trombă din curtea Arhiepiscopiei, cu portarul instituției înăuntru, care semăna leit cu monseniorul Anton Durcovici. Mașinile nemarcate au gonit după ea. Atunci, episcopul și-a dat seama că numele său era pe rabojul Securității.
Arestarea
Mărturiile despre felul în care a fost arestat episcopul de Iași, monseniorul Anton Durcovici, se contrazic în detalii, dar păstrează aceeași linie a evenimentelor. Preotul Vittorio a scris în cartea sa, „Pro memoria”, că monseniorul a conștientizat de pericolul împotriva sa și, ca să evite o percheziție a arhiepiscopiei, a pornit împreună cu părintele Rafael Friedrich la Popești-Leordeni. Alte mărturii vorbesc despre cum au fost opriți în timp ce mergeau cei doi kilometri pe jos de la capătul liniei de tramvai. Ofițerii Securității au încercat să îi bage forțat în mașini, părintele Rafael a vrut să-l protejeze pe monsenior dar a fost lovit cu un levier în cap.
Închisoarea
Doi ani și jumătate a rezistat monseniorul torturilor fizice și psihice din închisorile comuniste, alături de ceilalți deținuți politici. În timpul anchetei, pr. Iosif Gonciu povestește că i-a fost relatat la rîndul său că monseniorul a fost pus de către anchetatori să scrie toate predicile pe care le-a ținut credincioșilor cît timp a fost episcopi, pentru a se vedea dacă i-a îndoctrinat. „Mons. Durcovici se bucura într-un fel, pentru că au și necredincioșii posibilitatea de a citi lucruri sfinte. Nu-mi aduc aminte numele colonelului care mi-a povestit și nu cred că mai trăiește, dar îmi spunea că mons. Durcovici i-a lăsat cele mai bune impresii”, povestește părintele.
Monseniorul a fost întîi închis la Jilava, apoi la Sighet, locul unde a și murit. Pe lîngă interogarea violentă, bătai, înjosiri și înfometare, preoții care au stat în aceeași celulă cu Anton Durcovici povestesc că nici măcar nu erau lăsați să se roage împreună. „Restricțiile se tot înăspreau din partea politrucilor, am ajuns de ne-au intimidat să nu ne rugăm (priveau prin vizeta din ușă); atunci stăteam tăcuți în picioare, cu fața către perete; nici așa nu ne-au permis; mai pe urmă ședeam pe paturile noastre reculeși, în tăcere, ori pe șoptite rostind ce aveam de rostit”, scris episcopul Iuliu Hossu. Episcopul Alexandru Todea adaugă faptul că restricțiile au ajuns la un moment atît de mari încît exista riscul ca deținuții să fie bătuți și pentru simplu fapt că respirau. „Nu aveam dreptul nici la citit, nici la scris, nici cărți, nici ziare, nici creion, nici stilou, nici toc rudimentar de scris, nici cea mai mică bucăţică de hârtie, nici carte de rugăciuni, nici Biblie, nici cărţi de teologie, nici de literatură, nici de ştiinţe, nimic absolut nimic, nici contact cu familia, nici pachet, nici contacte cu alte camere; nici nu era permis să manifestăm că am şti că mai sînt şi alţii în închisoare”, spune acesta.
În notele de Securitate care i-au fost întocmite ulterior s-a văzut că motivul pentru care monseniorul a fost arestat a fost legat de faptul că era considerat „o piedică în drumul spre socialism”, un dușman al regimului și coordonat al rezistenței anticomuniste. De altfel, în închisoare, în ciuda bătăilor, episcopul a refuzat să renunțe la credință. Cît încă a putut să-și mai păstreze luciditatea, acesta le ținea deținuților cursuri de filosofie și teologie, și făcea planuri pentru continuarea mișcărilor de reformare ale bisericii în momentul în care avea să iasă din închisoare. „În ciuda tratamentului inuman și chiar diavolesc, el s-a simțit fericit în cercul episcopilor, frații săi de suferință. Se aprecia că el era omul care știa rezolvările pentru anumite probleme. Conducerea închisorii a remarcat acest lucru. Ura împotriva lui s-a arătat foarte repede prin cruzimile cu care a fost tratat. Nu mai avea chip de om, era bolnav peste măsură, părea cadavru ambulant”, a povestit pr. Johannes Baltheiser.
Moartea
Monseniorul s-a stins pe 10 decembrie 1951. Cînd starea acestuia de sănătate s-a înrăutățit, acesta a fost mutat, în noiembrie, într-o celulă unde a stat în izolare pînă cînd a murit. Cu ajutorul unui paznic care le era prieten, ceilalți preoți au reușit să meargă să mai vorbească cu el prin ușa celulei. Din cauza suferinței sale, nu putea să mănînce pîinea și marmelada pe care i-o dădeau ca rație așa că, prin intermediul paznicului, le trimitea altora cărora rația nu le era îndeajuns. Părintele Rafal Friedrich, cel care a încercat să îl apere atunci cînd a fost ridicat, a fost omul care i-a dat ultima dezlegare. Măturînd, în fața celulei, a șoptit în dreptul ușii „«Ego sum Friedrich» (ca eventualii ascultători să nu înţeleagă). Din interior a răspuns un glas slab: «Morior fame et siti. Da mihi absolutionem!» (Mor de foame şi de sete! Dă-mi dezlegarea!).”
Beatificarea
La dosarul de beatificare s-a lucrat 18 ani, procedura fiind una foarte complexă și cu multe elemente tehnice. Între 1997 și 1999 a avut loc un proces la nivelul Diecezei din Iași, în care s-au adunat toate informațiile despre viața episcopului, informații care să dovedească ce fel de viață a dus acesta și că moartea a fost cea a unui martir, în numele credinței. Din 1999 pînă în 2013 dosarul a stat la Roma unde s-au făcut verificări suplimentare, iar pe 31 octombrie, papa Francisc a autorizat Congregația pentru Cauzele Sfinților să promulge decretul prin care se recunoaște „martiriul slujitorului lui Dumnezeu Anton Durcovici”.
Ce înseamnă aceasta?
Practic, prin beatificare, episcopul este ridicat la rangul de sfînt. Acesta este doar primul pas pentru canonizare, care presupune că un creștin catolic „se află în slava cerească”, și este venerat în mod public în întreaga Biserica din toată lumea, fiind în rînd cu toți sfinții. Beatificarea e prima treaptă în drumul spre canonizare și se atribuie atunci cînd un creștin catolic care a murit martirizat sau care a „practicat toate virtuțile în chip eroic”.
Astfel, el este trecut în calendarul catolic, primind titlul de fericit, însă doar în comunitatea locală, în dieceză sau în țară, depinzînd de la caz la caz. În România a mai existat un singur caz de beatificare, monseniorul Vladimir Ghika, iar la liturghia de beatificare organizată la București, care a avut loc în august anul trecut, au fost prezenți aproximtiv 8.000 de creștini. Anul acesta, pe 17 mai, la Iași, pe stadionul municipal, 15.000 de catolici sînt așteptați la slujbă. Împreună cu ei, episcopul Anton Durcovici va primi recunoștința întregii dieceze și a întregii țări pentru lupta pe care a purtat-o în numele credinței.
Adaugă un comentariu