Fractalii, o galerie a „monştrilor” devenită muzeu de ştiinţă
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 14 noiembrie 2016 Niciun comentariu la Fractalii, o galerie a „monştrilor” devenită muzeu de ştiinţă 330De la studii teoretice la grafica pe calculator, forme neregulate, repetitive și frînte și-au trasat o cale în zig-zag de-a lungul istoriei, atrăgînd mintea umană și dezlănțuind valuri de inovații în domenii din cele mai diverse. Privite inițial ca un exercițiu de imaginație oarecare și etichetate mai apoi drept „monștri”, aceste forme geometrice au fost, pe rînd, abandonate în sertarul matematicii și-apoi readuse în atenția tuturor, sub denumirea de fractali. Pot fi descoperiți în ritmul bătăilor inimii, în traiectoriile corpurilor cerești și peste tot, în natură.
Fractalii sînt figuri geometrice fragmentate sau frînte care pot fi divizate în părți, în așa fel încît fiecare dintre acestea să fie, cel puțin aproximativ, o copie miniaturală a întregului. Matematica din spatele acestora s-a făcut cunoscută în jurul secolului al XVII-lea, cînd matematicianul și filozoful Gottfried Leibniz a observat auto-similaritatea repetitivă (n.r. proprietate potrivit căreia părți dintr-un ansamblu sînt identice cu întregul).
O revoluție a ideilor separă matematica clasică a secolului al XIX-lea, de matematica modernă a secolului XX: cea care începe cu teoria seriilor lui Cantor și curbele lui Peano. Revoluția este forțată de descoperirea unor modele mate-matice, diferite de cele clasice, euclidiene și newtoniene. Formele geometrice descoperite de primii teoreticieni ai fractalilor, în a doua parte a secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, au fost considerate „patologice”, o „ galerie a monștrilor ”: curbe înrudite cu pictura cubistă sau muzica atonală, care deranjau deja formele de artă tradiționale. Au fost, așadar, ignorate.
Natura formată din linii frînte
Cel care înțelege că fractalii nu sînt doar un exercițiu de imaginație, ci fac parte din natură, unde sînt răspîndiți peste tot, a fost Benoit Mandelbrot. El observă că munții nu au forma unui con sau a unei piramide, că un trunchi de copac căptușit cu scoarță nu este un cilindru perfect neted, iar norii nu sînt sfere. Natura le juca o festă matematicienilor secolului al XIX-lea: ea nu era doar o planșă cu forme geometrice simple, ci o machetă cu forme complexe și neregulate ce așteptau să fie botezate. Astfel, în 1975, Mandelbrot inventează cuvîntul fractal, inspirat de un adjectiv latinesc – „fractus”, al cărui verb corespondent era „frangere” și însemna „a sparge ” sau „a fractura ”, referindu-se la o formă geometrică cu proprietatea că poate fi divizată în mai multe părți, astfel încît fiecare parte, luată îndeaproape și studiată minuțios, să fie o copie miniaturală a întregului. A ilustrat această definiție matematică cu imagini construite pe calculator, cu ajutorului formulei „ x2+c ”, captînd atenția și impunînd definitiv acest termen.
Primele modele de fractali
Curba Koch, numită după matematicianul suedez Niels Fabian Helge von Koch, este cunoscută ca fiind primul fractal și are forma unui fulg de zăpadă. Se poate obține desenînd un triunghi echilateral și adăugînd pe fiecare latură a acestuia un altul, procesul repetîndu-se de mai multe ori. Orice parte a curbei, mărită, va reproduce întregul. Curba lui Koch are un paradox interesant, cu fiecare triunghi adăugat la figura centrală, crește lungimea liniei, deși aria interioară a curbei va fi mai mică decît aria unui cerc desenat în jurul primului triunghi: este o linie de lungime infinită ce înconjoară o zonă finită.
Triunghiul lui Sierpiski, un alt fractal faimos, este numit după matematicianul polonez Waclaw Sierpiski. Acesta a pornit de la un triunghi pe care l-a divizat în patru părți egale. Apoi, a divizat cele trei părți marginale în același fel, continuând procesul la infinit. Praful lui Cantor sau discontinuul lui Cantor este fractalul pe care matematicianul german Georg Cantor l-a descoperit luînd un segment și împărțindu-l în trei părți egale, scoțînd mai apoi partea din mijloc și continuînd procesul pentru fiecare dintre segmentele rămase, pînă la infinit.
Arta fractală este o formă de artă algoritmică ce folosește fractalii și reprezentările computerizate pentru crearea de imagini, animații sau muzică, făcîndu-se cunoscută pe la mijlocul anilor ’80. Setul Julia și mulțimea Mandelbrot sînt considerate simboluri ale acestui tip de artă. Artistul britanic William Latham a folosit geometria fractală în operele sale. Greg Sams a creat cărți poștale și tricouri, folosind fractalii. Reginald Arkins creează artă fractală pentru relaxare. Artistul american Vicky Brago-Mitchell a folosit arta fractală în expoziții și pe copertele revistelor. Car-los Ginzburg a definit conceptul de „homo fractalus”, potrivit căruia omul este cel mai reprezentativ exemplu de fractal. Arhitectul spaniol Xavier Vilalta folosește geometria fractală pentru a aduce inovații în modul în care se construiesc clădirile ecologice.
Invadînd teritoriul științelor exacte și spațiul de lucru al artiștilor grafici, liniile frînte și-au croit calea chiar și în literatură. Romanul „Orbitor” al scriitorului Mircea Cărtărescu explorează cu precădere această noțiune, autorul prezentîndu-l pe Mendebil ca fiind un personaj bizar, pasionat de tot felul de lucruri inexplicabile şi misterioase, care-i ațîță curiozitatea lui Mircea, protagonistul romanului. Personaj comparat cu Mandelbrot, Mendebilul este prima persoană care îi vorbește lui Mircea despre liniile frînte, repetitive. Supuse unei analize riguroase, principalele spații ale romanului arată că „Orbitor” poate fi pus sub semnul unei așa-zise „ lumi fractalice ”, căreia orice modificare ai încerca să-i aduci, ai regăsi-o la fel.
Crucea Roșie, în zig-zag
Fractalii dezvăluie o paletă largă de modele vizuale fascinante, multe dintre acestea avînd aplicații științifice și practice. S-au dovedit extrem de utili în studierea înmulțirii unor organisme marine, cum sînt coralii și bureții de mare, noțiunea de dimensiune fracționară fiind folosită în scopul clasificării formelelor de corali. De asemenea, în medicină există aplicații ce se folosesc în modelarea activității creierului, iar fizicienii manifestă un interes deosebit pentru aceștia din moment ce modelează fenomene haotice cum ar fi mișcarea planetelor, absorbția medicamentelor, curgerea lichidelor sau vibrația aripilor avioanelor, unde un comportament haotic produce structuri fractale.
Curbele lui Peano sau „curbele care umplu spațiul” par, la prima vedere, un grup de arbuști înrădăcinați unul lîngă altul. O primă astfel de curbă a fost descoperită în 1890 de un matematician italian pe numele său, Giussepe Peano. Asemănate de Mandelbroit cu un mănunchi de rîuri șerpuind, acestea sînt create printr-un proces interactiv ce produce o curbă în zig-zag, care acoperă întreg spațiul în care se află. Curbele Peano au fost folosite pentru realizarea unui sistem eficient de distribuție a alimentelor pentru o organizație care livra produse oamenilor săraci, dar și pentru crearea unui sistem de distribuție a sîngelui de către Crucea Roșie unor spitale. Geometria fractală este un alt exemplu de anomalie istorică.
Ignorată pentru că nu se încadra în vechile tipare ale matematicii clasice și etichetată drept o galerie a monștrilor, aceasta a readus prin Mandelbrot, liniile fragmentate și repetitive, în spectrul vizual al tuturor. Calea fractalilor este una labirintică, se pare: liniile frînte sînt plimbate dintr-un domeniu în altul, trasînd conturul a noi proiecte și idei, într-un proces continuu. Cum ar fi ca orice rînd ai citi din articol, acela să reproducă întregul text?
Adaugă un comentariu