Ice Bucket Challenge sau circ de caritate
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 8 octombrie 2014 Niciun comentariu la Ice Bucket Challenge sau circ de caritate 32Vara aceasta, gheața a făcut senzație pe glob. Nu din paharele dichisite din club, ci din găleți de cinci litri, din plastic colorat. Vara acesta, gheața a fost servită dintr-o găleată direct în cap. Și nu oricum, ci filmată și postată pe Internet. Scopul provocării care a răcorit lumea este înștiințarea și strîngerea de fonduri pentru bolnavii de ALS (scleroză laterală amiotrofică, numită și boala Charcot sau boala Lou Gehrig). Însă banii chiar ajung în locul unde sînt destinați?
„Săritura ursului polar”
ALS este cunoscută în SUA sub numele de Lou Gehrig, după numele baschetbalistului de la echipa New York Yankees care a murit în 1939 din cauza acesteia. Este o boală neurologică gravă care poate duce la demență și la paralizie totală. Din cauza rarității, foarte puțini oameni știau despre ea, asta pînă cînd campania de înștiințare și strîngere de fonduri, „Ice Bucket Challenge”, a pus denumirea bolii pe toate buzele. Originile acestei campanii sînt destul de ambigue. Oamenii au fost atrași mereu de provocări și de plonjatul în apa rece. Un astfel de eveniment are loc anual în Boston încă din 1904 și este cunoscut sub numele de „Polar bear plunges” (Săritura ursului polar). Însă pe la mijlocul anului 2013 a apărut o provocare numită „Cold Water Challenge” care a devenit populară în nordul Statelor Unite. Oamenii aveau de ales între a dona bani pentru bolnavii de cancer sau a sări în apă rece. O altă variantă este aceea că jucătorii profesioniști de golf au inițiat o campanie pentru a sprijini animalele de companie.
Pe 5 martie 2014 a fost creată o pagină de Facebook numită „24 Hour Water Challenge” de un grup de creștini ce adună bani pentru spitalele, casele și apa potabilă din Africa. Cei nominalizați trebuie să se arunce într-un lac cu apă rece sau să doneze. Ice Bucket Challenge are din structura unui joc numit „Neknomination”( „gît” și „nominalizare”). Cineva trebuie să bea bere în zăpadă purtînd doar lenjerie intimă.Toate filmulețele au fost încărcate pe pagina de Facebook „24 Hour Challenge” printre care se găsesc și mesaje pentru susținerea actelor de caritate pentru un bărbat suferind de Boala Lyme.
Însă varianta cea mai comună este că provocarea a fost lansată de un locuitor din Boston, Pete Frates, care a fost diagnosticat cu ALS în 2013. Nu se știe cu exactitate cine sau de unde a pornit acestă provocare, dar cert este că a demonstrat lumii că strîngerea de fonduri poate fi amuzantă. Nu mai trebuie să sară nimeni în fața trecătorilor pe stradă cu imaginea unui bolnav în mînă și să ceară bani, obosit sau plictisit de refuzuri. Provocarea a devenit un fenomen abia după ce personalitățile din „Morning Drive” precum Charlie Rymer, s-au filmat în direct turnîndu-și apă rece în cap, pe 30 iunie 2014.
Banii sau…gheața?
Campania este privită mai mult ca pe un joc, pentru că atunci cînd vezi pe cineva strîmbîndu-se, uiți de scopul inițial al acesteia. Ca orice joc, și provocarea are cîteva reguli la dosar. În primul rînd, cineva trebuie să se filmeze în timp ce își toarnă găleata cu gheață în cap. Apoi alege trei persoane care, fie acceptă provocarea și își toarnă la rîndul lor gheața în cap, fie refuză, donează o anumită sumă de bani și vorbește despre ALS. Există și a treia variantă, prin care se donează, dar se și toarnă gheața în cap.
În ciuda dificultății și riscurile la care se supun donatorii sînt destul de mari, youtube înregistrează peste 6 milioane de rezultate, peste 1,2 milioane clipuri video pe Facebook, iar vizitele pe Wikipedia la pagina cu boala ALS au crescut de la o medie de 163,300 de vizionări pe lună la 2,90 de milioane de vizualizări în luna august 2014. În 2012 ALSA a folosit doar 7,71% din buget pentru cercetare. Iar 63,63% din bugetul anual au fost redirecționate spre alte activități din cadrul programului. Asta înseamnă că dacă se donează 100 de dolari, 7,71 de dolari vor merge spre cercetare.
Deși Ice Bucket Challenge a strîns multe donații, studiile arată că majoritatea participanților nu au dat banii promiși. În Marea Britanie, una din șase persoane a participat la provocare, dar numai 10% au oferit bani. Cu toate acestea, Asociația ALS a anunțat pe 29 august că donațiile pe o lună ating 50 de milioane de dolari, iar totalul depășește numărul de 100 de milioane de dolari. Cel mai cunoscut filmuleț de pe internet are 16 milioane de vizualizări și aparține unui tînăr în vârstă de 26 de ani, din SUA. Deşi la început filmuleţul pare a fi mai degrabă o parodie, ulterior, protagonistul, Anthony Carbajal, spune că atît el cît și mama și bunica lui au fost afectați de ALS.
O serie de alte provocări au fost lansate și făcute publice în urma succesului pe care l-a dobîndit Ice Bucket Challenge. O activitate din Kerla constă în plantarea unui copac și provocarea de a-i convinge pe alții să facă acest lucru. O asemenea provocare s-a deschis și în România. Asociația MaiMultVerde îi provoacă pe participanți să doneze de la 10 lei în sus, sumă care echivalează cu plantarea unui copac. Refuzul este pedepsit cu deja clasica galeată cu gheață turnată în cap.
De departe cea mai deosebită provocare a fost cea a europarlamentarului Monica Macovei, care a inventat varianta voodoo Ice Bucket Challenge. Acesta a turnat apă cu gheață într-un bol în care erau fotografiile lui Dan Voiculescu, Adrian Năstase, George Copos și Relu Fenechiu. Apoi a lansat către Guvernul Ponta provocarea de a recupera banii furați de cei menționați, iar Macovei a precizat că va dona bani pentru suferinzii de ALS.
La un fenomen atît de complex precum Ice Bucket Challenge au participat personalitățile marcante și vedetele mondene. Printre cei care au acceptat provocarea se numără Bill Gates, Oprah Winfrey, Barack Obama, Mark Zuckerberg și Shakira. Mulți dintre ei au fost criticați că au participat la campanie doar pentru a-și promova imaginea. Wrestler-ul profesionist Lance Storma refuzat provocarea pe motivul că banii donați merg spre reclame și promovarea Asociației ALS. Acesta a a adăugat că mai bine ar da banii direct pacienților suferinzi. Pamela Anderson a refuzat provocarea pentru că se fac teste pe animale în căutarea remediilor pentru această boală.
De departe cea mai deosebită provocare a fost cea a europarlamentarului Monica Macovei, care a inventat varianta voodoo Ice Bucket Challenge. Acesta a turnat apă cu gheață într-un bol în care erau fotografiile lui Dan Voiculescu, Adrian Năstase, George Copos și Relu Fenechiu. Apoi a lansat către Guvernul Ponta provocarea de a recupera banii furați de cei menționați, iar Macovei a precizat că va dona bani pentru suferinzii de ALS.
De la cauză nobilă la circ ieftin este doar un pas. Și prea puțini sînt cei nu au intrat în papucii de clown. La fel de puțini ca și aceia care au scăpat de provocare fără să aibă pierderi de cunoștință sau leziuni. Au existat și zvonuri cum că două persoane ar fi murit din cauza provocării, însă acestea s-au dovedit a fi false. Locuitorii din California au protestat împotriva risipei de apă, mai ales din cauza secetei care afectase statul. Presa din Detroit a afirmat că hoții au profitat de pe urma campaniei prin faptul că se trimiteau prin e-mail, site-uri false de donații în care utilizatorii trebuiau să-și introducă datele personale.
Toamna a venit, iar trendul Ice Bucket Challenge a rămas în sezonul trecut. Și dacă vara ne-am turnat gheață în cap, probabil la iarnă ne vom da foc la picioare.
Adaugă un comentariu