Ice Bucket Challenge sau circ de caritate

Lumea pe jar, Subiectele săptămînii Niciun comentariu la Ice Bucket Challenge sau circ de caritate 32
Ice Bucket

Vara aceasta, gheața a făcut senzație pe glob. Nu din paharele dichisite din club, ci din găleți de cinci litri, din plastic colorat. Vara acesta, gheața a fost servită dintr-o găleată direct în cap. Și nu oricum, ci filmată și postată pe Internet. Scopul provocării care a răcorit lumea este înștiințarea și strîngerea de fonduri pentru bolnavii de ALS (scleroză laterală amiotrofică, numită și boala Charcot sau boala Lou Gehrig). Însă banii chiar ajung în locul unde sînt destinați?

„Săritura ursului polar”

ALS este cunoscută în SUA sub numele de Lou Gehrig, după nu­mele baschetbalistului de la echipa New York Yankees care a murit în 1939 din cauza acesteia. Este o boală neurologică gravă care poate duce la demență și la paralizie to­tală. Din cauza rarității, foarte pu­țini oameni știau despre ea, asta pî­nă cînd campania de înștiințare și strîngere de fonduri, „Ice Bucket Challenge”, a pus denumirea bolii pe toate buzele. Originile acestei campanii sînt destul de ambigue. Oamenii au fost atrași mereu de provocări și de plonjatul în apa rece. Un astfel de eveniment are loc anual în Boston încă din 1904 și este cunoscut sub numele de „Po­lar bear plunges” (Săritura ursului polar). Însă pe la mijlocul anului 2013 a apărut o provocare numită „Cold Water Challenge” care a devenit populară în nordul State­lor Unite. Oamenii aveau de ales între a dona bani pentru bolnavii de cancer sau a sări în apă rece. O altă variantă este aceea că jucătorii profesioniști de golf au inițiat o campanie pentru a sprijini anima­lele de companie.

Pe 5 martie 2014 a fost creată o pagină de Facebook numită „24 Hour Water Cha­llenge” de un grup de creștini ce adună bani pentru spitalele, casele și apa potabilă din Africa. Cei nomina­li­zați trebuie să se arunce într-un lac cu apă rece sau să doneze. Ice Bucket Challen­ge are din structura unui joc numit „Neknomination”( „gît” și „nomi­na­­lizare”). Cineva trebu­ie să bea bere în zăpadă pur­tînd doar len­je­rie intimă.Toate fil­mu­lețele au fost încărcate pe pagina de Facebook „24 Hour Challen­ge” printre care se găsesc și mesaje pentru sus­ți­ne­rea actelor de cari­ta­te pentru un bărbat suferind de Boala Lyme.

Însă varianta cea mai co­mună este că provocarea a fost lansată de un locuitor din Boston, Pete Frates, care a fost diagnosticat cu ALS în 2013. Nu se știe cu exactitate cine sau de unde a pornit acestă pro­vo­care, dar cert este că a demonstrat lumii că strîngerea de fonduri poate fi amuzantă. Nu mai trebuie să sară nimeni în fața trecătorilor pe stradă cu imaginea unui bolnav în mînă și să ceară bani, obosit sau plictisit de refuzuri. Provocarea a devenit un fenomen abia după ce personalitățile din „Morning Dri­ve” precum Charlie Rymer, s-au fil­mat în direct turnîndu-și apă rece în cap, pe 30 iunie 2014.

Banii sau…gheața?

Campania este privită mai mult ca pe un joc, pentru că atunci cînd vezi pe cineva strîmbîndu-se, uiți de scopul inițial al acesteia. Ca orice joc, și provocarea are cîteva reguli la dosar. În primul rînd, cineva trebuie să se filmeze în timp ce își toarnă găleata cu gheață în cap. Apoi alege trei persoane care, fie acceptă provocarea și își toarnă la rîndul lor gheața în cap, fie re­fu­ză, donează o anumită sumă de bani și vorbește despre ALS. Există și a treia variantă, prin care se do­nea­ză, dar se și toarnă gheața în cap.

Statistica viralizării fenomenului

În ciuda dificultății și riscurile la care se supun donatorii sînt des­tul de mari, youtube înregis­tre­a­ză peste 6 milioane de rezultate, peste 1,2 milioane clipuri video pe Face­book, iar vizitele pe Wikipedia la pagina cu boala ALS au crescut de la o medie de 163,300 de vizionări pe lună la 2,90 de milioane de vi­zua­lizări în luna august 2014. În 2012 ALSA a folosit doar 7,71% din buget pentru cercetare. Iar 63,63% din bugetul anual au fost redirec­țio­nate spre alte activități din ca­drul programului. Asta înseam­nă că dacă se donează 100 de do­lari, 7,71 de dolari vor merge spre cercetare.
Deși Ice Bucket Challenge a strîns multe donații, studiile arată că majoritatea participanților nu au dat banii promiși. În Marea Bri­ta­nie, una din șase persoane a partici­pat la provocare, dar numai 10% au oferit bani. Cu toate acestea, Asociația ALS a anunțat pe 29 au­gust că donațiile pe o lună ating 50 de milioane de dolari, iar totalul depășește numărul de 100 de mili­oane de dolari. Cel mai cunoscut filmuleț de pe internet are 16 milioane de vizualizări și aparține unui tînăr în vârstă de 26 de ani, din SUA. Deşi la început filmuleţul pare a fi mai degrabă o parodie, ul­te­rior, protagonistul, Anthony Car­bajal, spune că atît el cît și mama și bunica lui au fost afectați de ALS.

O serie de alte provocări au fost lansate și făcute publice în urma succesului pe care l-a dobîndit Ice Bucket Challenge. O activitate din Kerla constă în plantarea unui co­pac și provocarea de a-i convinge pe alții să facă acest lucru. O ase­me­nea provocare s-a deschis și în România. Asociația MaiMultVerde îi provoacă pe participanți să do­neze de la 10 lei în sus, sumă care echivalează cu plantarea unui co­pac. Refuzul este pedepsit cu de­ja clasica galeată cu gheață turnată în cap.

De departe cea mai deosebită provocare a fost cea a europar­la­mentarului Monica Macovei, care a inventat varianta voodoo Ice Buc­ket Challenge. Acesta a turnat apă cu gheață într-un bol în care erau fotografiile lui Dan Voicu­les­cu, Adrian Năstase, George Copos și Relu Fenechiu. Apoi a lansat că­tre Guvernul Ponta provocarea de a recupera banii furați de cei men­țio­nați, iar Macovei a precizat că va dona bani pentru suferinzii de ALS.

La un fenomen atît de complex precum Ice Bucket Challenge au participat personalitățile marcante și vedetele mondene. Printre cei ca­re au acceptat provocarea se nu­mără Bill Gates, Oprah Winfrey, Barack Obama, Mark Zuckerberg și Shakira. Mulți dintre ei au fost criticați că au participat la cam­pa­nie doar pen­tru a-și pro­mova i­ma­ginea. Wres­tler-ul pro­fesio­nist Lance Stor­ma refuzat provoc­a­­rea pe motivul că ba­nii do­nați merg spre re­clame și promovarea Aso­ciației ALS. Acesta a a adăugat că mai bine ar da banii direct pa­cien­ților suferinzi. Pamela Ander­son a refuzat provocarea pentru că se fac teste pe animale în căutarea re­me­diilor pentru această boală.

De departe cea mai deosebită provocare a fost cea a europar­la­mentarului Monica Macovei, care a inventat varianta voodoo Ice Buc­ket Challenge. Acesta a turnat apă cu gheață într-un bol în care erau fotografiile lui Dan Voicu­les­cu, Adrian Năstase, George Copos și Relu Fenechiu. Apoi a lansat că­tre Guvernul Ponta provocarea de a recupera banii furați de cei men­țio­nați, iar Macovei a precizat că va dona bani pentru suferinzii de ALS.

De la cauză nobilă la circ ieftin este doar un pas. Și prea puțini sînt cei nu au intrat în papucii de clown. La fel de puțini ca și aceia care au scăpat de provocare fără să aibă pierderi de cunoștință sau leziuni. Au existat și zvonuri cum că două persoane ar fi murit din cauza provocării, însă acestea s-au dovedit a fi false. Locuitorii din California au protestat împo­tri­va risipei de apă, mai ales din cauza secetei care afectase statul. Presa din Detroit a afirmat că hoții au profitat de pe urma campaniei prin faptul că se trimiteau prin e-mail, site-uri false de donații în ca­re utilizatorii trebuiau să-și intro­du­că datele personale.

Toamna a venit, iar trendul Ice Bucket Challenge a rămas în se­zonul trecut. Și dacă vara ne-am turnat gheață în cap, probabil la iarnă ne vom da foc la picioare.

Autor:

Ana-Maria BUCUR

Redactor-șef la Opinia studenţească, studentă în anul al treilea la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top