Istoria modernă începe cu un banc
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 3 aprilie 2018 Niciun comentariu la Istoria modernă începe cu un banc 48Umorul se află astăzi în centrul unei întregi „industrii”, de la spectacole care au loc zilnic în diferite orașe ale lumii, pînă la adevărate turnee organizate de una sau mai multe persoane care au reprezentații pe scenele marilor orașe sau chiar la canale de televiziune sau paginii de internet care au transformat rîsul într-un produs pe care-l vînd publicului. Chiar dacă umorul este văzut astăzi drept un mijloc de defulare, de detașare de la stresul cotidian, iar o persoană care privește micile probleme ale vieții cu umor sau care reușește să facă haz de propriile defecte este văzută drept o persoană matură sau chiar înțeleaptă, lucrurile nu au stat mereu așa.
Unii dintre cei mai mari gînditori ai Greciei credeau că bancurile și umorul nu ar trebui să se regăsească în mijlocul întîlnirilor elevate. De exemplu, filosoful Aristotel considera că „vorba de duh” nu ar fi decît o formă de obrăznicie sau insolență „educată” și prin urmare cei care se respectă nu ar trebui să recurgă la umor. De asemenea, Platon scrie în „Republica” faptul că literatura ar trebui efectiv epurată de momentele în care zeii sau eroii antici sînt prea distrați. În ciuda acestor reacții negative cu privire la umor a gînditorilor antici, umorul și bancurile nu au dispărut din societatea grecească. Ba mai mult, în secolul al IV-lea î.Hr. exista chiar și un cerc al comicilor, numit „Cei 60”, care se reunea periodic în sanctuarul lui Heracle de la periferia orașului Atena. De asemenea, potrivit legendei, cei care au inventat bancul ar fi doi eroi mitologici, Radamante, fiul lui Zeus și al Europei, vestit pentru înțelepciunea și spiritul său de dreptate, care devine după moarte unul dintre cei trei judecători din Infern, și Palamede, un erou care a luptat în Războiul Troian și care a fost ucis pe nedrept după ce a fost acuzat de trădare.
Prin urmare, indiferent de reacțiile filosofilor antici, umorul a prosperat în Grecia antică, fiind consemnate numeroase bancuri despre sclavi sau femei, dar și numeroase replici amuzante legate de evenimente importate. Astfel, un banc despre care se crede că este din anul 248 d.Hr., spune povestea unui atlet care a participat la Jocurile Seculare și a obținut rezultate foarte slabe. Acesta ar fi fost consolat de un spectator, care i-a spus să nu-și facă probleme, pentru că la viitoarele Jocuri Seculare va avea cu siguranță mai mult noroc.
Cele mai întîlnite bancuri la întîlnirile bărbaților erau cele despre femei, care erau văzute drept nimfomane. Astfel, unul dintre bancurile antichității povestește că un tînăr își întreabă soția dacă vor mînca sau vor face sex. Aceasta i-ar fi răspuns că vor face așa cum își dorește soțul, însă acesta trebuie să știe că nu au nimic de mîncare.
Bufonii, „vestitorii” dezastrelor
Comedianții sînt prezenți mereu în istorie, iar în Evul Mediu acesta ar fi avut chiar rolul de a transmite regelui veștile rele. Bufonii sînt mereu consemnați la marile curți regale, iar în jurul acestora s-au creat adevărate legende. Astfel, se zice că bufonul regelui Franței, Filip al VI-lea, a fost cel care a transmis suveranului vestea că flota franceză a fost distrusă la Écluse.
Se spune că bufonul i-ar fi spus regelui: „Ce lași sînt englezii”, iar regele l-a întrebat ce vrea să zică prin asta. Bufonul ar fi continuat spunînd că englezii nu au avut curajul să se arunce în mare asemeni vitejilor francezi și nici nu au arătat vreo intenție să-i urmărească în valuri.
De asemenea, bancurile erau la modă și în lumea catolică a conducătorilor Bisericii Catolice. Poggio Bracciolini ar fi adunat peste 273 de bancuri și anecdote în perioada în care a fost secretar a opt papi și le-a reunit în „Liber facetiarum”. Mai mult, la Vatican ar fi existat și un „club al bancurilor”, Bugiale, locul în care secretarii papali se întîlneau pentru a discuta ultimele bîrfe.
Culegerea lui Bracciolini a fost publicată în limba latină și a reprezentat o bună perioadă de timp deliciul elitelor din Europa. Această culegere de bancuri putea fi citită doar de cei care înțelegeu limba latină, prin umare fețele bisericești se puteau delecta cu bancuri, multe dintre acestea deplasate, fără a „polua” sau corupe mințile „prostimii”.
– Ce sînt ruşii? Prieteni sau fraţi? – Fraţi. Prietenii ţi-i alegi.
În România, bancurile au reprezentat o modalitate de a face haz de necaz și, dacă urmărim de ce anume rîdeau românii în anumite perioade, putem înțelege atît contextul economic, cît și cel politic sau social.
Evident, pe lîngă aceste contexte, în bancul românesc, mai ales atunci cînd spune o mică poveste în care sînt implicate și persoane de altă naționalitate, “românul este mereu cel mai deștept, descurcăreț sau abil.” Sau cel puțin era înainte de ’89.
La începutul anilor ’70, spre deosebire de bancurile de la finalul perioadei comuniste, nu doar că nu-l criticau pe Ceaușescu, ba chiar îl lăudau și se crede că acestea au fost aruncate în circulație chiar de către serviciile secrete. Lucrurile au început să se schimbe odată cu intensificarea aparatului de cenzură, astfel încît populația a simțit nevoia de e defula într-un anumit fel. Poreclele pe care le-a căpătat liderul comunist sînt doar mici exemple, astfel că Nicolae Ceaușescu a devenit Ceaşcă, Maoescu sau Niki Lauda, Bucuștiul a devenit Ceaushima, iar România Ceaushwitz.
Subiectele abordate de bancuri prezintă, în general, aspecte legate de viața cotidiană, precum lipsa de alimente, lipsa de combustibil, educația politică exagerată sau maniera în care presa scria despre reușitele regimului sau chiar despre cum era portretizată realitatea.
Ne putem face o idee despre care au fost principalele subiecte abordate în bancurile din perioada comunistă cu ajutorul unui jurnal de bancuri pe care Călin Bogdan Ştefănescu l-a ținut în perioada 1979 – 1989, ajungînd la 950 de bancuri. Ştefănescu descrie bancul ca fiind o formă de rezistenţă, o modalitate de detașare psihică de la problemele și nemulțumirile oamenilor.
Ștefănescu a realizat chiar o statistică a bancurilor culese, pe care le-a împărțit în 12 categorii. Astfel, cel mai des românii făceau haz de nivelul de trai, subiect tratat în peste 30% dintre bancurile culese. Pe locul al II-lea pe lista preferințelor glumeților era cultul personalității, prezent în peste 13% dintre bancuri, în 12% se tratează opoziția față de regim, iar apoi, în peste 8% dintre acestea, industrializarea și drepturile omului.
Ștefănescu mai punctează în colecția sa de bancuri faptul că acesta a fost modul românilor de a trece peste greutățile acelei perioade, peste frustrări sau peste cenzură. Astfel, bancurile politice ar fi reprezentat o formă de rezistenţa în faţa dictaturii, iar „în timp ce polonezii făceau greve, românii făceau bancuri”, astfel că importanța acestei forme de exprimare nu poate fi pusă la îndoială.
Adaugă un comentariu