Ocolul Pămîntului, în căutarea educației
Lumea pe jar 5 iunie 2016 Niciun comentariu la Ocolul Pămîntului, în căutarea educației 13
Unul dintre cele mai eficente sisteme educaționale din lume este cel japonez. Începînd de la cultura acestei țări, centrată pe respectul față de muncă și față de cei în vîrstă, învățătorii și profesorii ocupă, de asemenea, un rol și un statut foarte important în mentalitatea colectivă. Drept dovadă meseria de profesor se află în topul celor mai bine plătite cinci ocupații din Japonia, iar aceștia preiau rolul părinților pe toată durata studiilor, profesorii fiind adesea sunați atunci cînd copii au probleme în afara școlii.
În România am trecut prin nenumărate reforme în educație în încercarea de a găsi cea mai bună soluție pentru educarea copiilor. De la introducerea de noi obiecte în programa școlară pînă la încercarea de a scoate unele, de la a introduce o nouă clasă, clasa zero, pînă la a scoate ani de studii din programul de licență. Cu toate acestea vedem că sistemul de educație se perimează tot mai mult, din vina părinților, a programei ineficiente sau a profesorilor slab pregătiți, fără vocație sau prost plătiți.
Bibliotecile non-stop
Coreea de Sud este considerată de doi ani ca fiind țara cu cel mai performant sistem de educație din lume. Rata de promovare a liceului este de peste 97%, iar cea a analfabetismului este aproape zero. Cu toate acestea regimul este unul aproape spartan și inclusiv din clasele primare, I-VI, obiectele de bază sînt îmbinate cu geometria, științele, studii sociale, istoria Coreei, arte plastice, engleză, educație fizică, educație morală, arte practice și muzică.
Odată cu trecerea la liceu se așteaptă ca școlarii să acorde și mai multă importanță studiilor, iar disciplina este extrem de importantă. Uniformele, tunsorile și aspecte ale vieții sociale sînt foarte atent reglementate, iar programul și activitățile sînt mult mai extinse. Astfel, cursurile încep de la ora șapte, iar copii pot sta și 14 ore împreună cu colegii lor, chiar dacă de cele mai multe ori au doar șapte materii într-o zi. Masa de prînz este luată la cantinele din școală, iar apoi urmează studiul individual pînă seara. Profesorul de clasă, echivalentul dirigintelui, devine al doilea părinte al copilului, fiind responsabil de progresul și comportamentul fiecărui elev, dar și de evoluția sa academică.
Cu toate acestea trebuie să avem în vedere că atenția acordată educației este una foarte ridicată în Coreea de Sud. Astfel, în timpul examenelor zborurile avioanelor sînt deviate din zona centrelor universitare, iar bibliotecile sînt deschise non-stop, fiind perfect normal ca sălile acestora să fie pline la orice oră.
Examenul de final de liceu durează nouă ore și este considerat unul dintre cele mai dificile teste din lume. Acesta este considerat un eveniment național, în ziua susținerii se suplimentează mijloacele de transport în comun, iar firmele își decalează programul cu o oră pentru ca angajații să nu aglomereze traficul. De asemenea, călătoriile sînt gratuite în acea zi pentru elevi, unii taximetriști se oferă să asigure transport pentru aceștia, iar în stradă se organizează grupuri de susținere pentru cei care dau examenul.
Sistemul extrem de competitiv, faptul că cei mai mulți tineri dorm doar patru ore pe noapte, iar societatea și părinții se așteaptă la rezultate foarte bune de la copii, a dus ca rata depresiilor și a sinuciderilor să fie extrem de ridicată.
Cel mai bine plătit profesor
Modelul japonez se aseamănă foarte mult cu cel din Coreea de Sud. Poate de aceea se află pe locul al doilea în ceea ce privește eficiența sistemului educațional. Acesta însă se axează foarte mult și pe o cultivare a valorilor în rîndul elevilor și încearcă să îi învețe și cum să fie cetățeni responsabili, nu doar să poată reproduce informații.
De aceea în școlile din Japonia, de cele mai multe ori nu există o persoană angajată pentru a face curățenie. De acest lucru se ocupă elevii. Este chiar stabilită o zi în fiecare lună în care se face curățenie generală în toată școala, se spală geamurile sau se curăță spațiile utilizate în comun. Timpul petrecut de elevi în școală este, de asemenea, îndelungat și de aceea masa se ia în sălile de curs sau la cantină, iar vesela este spălată prin rotație, de elevii desemnați.
În Japonia băieții și fetele învață separat, iar uniforma este extrem de importantă, avînd un adevărat istoric. Cursurile se țin de luni pînă sîmbătă, iar duminica este destinată activităților sportive care au loc tot în interiorul școlii.
În acest demers de a responsabiliza copilul încă din primii ani, cei mici merg la grădiniță de la vîrsta de trei ani, își duc singuri rucsacul și merg cu părinții doar în prima zi, în a doua sînt doar supravegheați și apoi trebuie să se descurce singuri. Astfel, e perfect normal să vezi copii de șase ani mergînd cu metroul sau mijloacele de transport în comun. De asemenea, nu au telefoane mobile decît după vîrsta de 14 sau 15 ani, așa că de cele mai multe ori citesc atunci cînd merg cu metroul.
Respectul japonezilor pentru educație poate fi observat și din faptul că meseria de profesor este pe locul al cincilea în topul celor mai bine plătite job-uri din Japonia, fiind depășiți doar de avocați, cosmonauți sau arhitecți.
Astfel, un profesor cîștigă, în medie, peste 60.000 de dolari anual. Ca și în Coreea de Sud însă, aceștia au o mare responsabilitate în ceea ce privește educația și comportamentul elevilor. De aceea, dacă un copil încalcă legea, profesorul și școala sînt mai întîi informate și apoi părinții.
Astfel se explică de ce, în anumite cazuri, i se permite dascălului să țipe la elevi sau chiar să folosească pedepsele fizice, iar directorul discută cu profesorul responsabil de clasă despre fiecare elev în parte, se interesează de evoluția sa academică, dar și de modul în care interacționează cu cei din jur.
Școala viitorului, fără teme pentru acasă
Chiar dacă pentru Coreea de Sud și pentru Japonia sistemul educațional funcționează foarte bine, modelul cultural și mentalitatea acestora diferă de cea a europenilor. De aceea am putea să privim spre țările nordice pentru un model care să ni se potrivească.
Statul finlandez se poate lăuda cu poziția a cincea în ordinea celor mai eficiente sisteme de educație. De această dată abordarea este una cu totul diferită. Temele pentru acasă aproape că nu există, iar elevii sînt încurajați să se adreseze profesorilor utilizîndu-le prenumele. Cu toate acestea dascălii sînt aleși prin examene extrem de stricte, iar rata de promovabilitate a examenului de bacalaureat este de peste 90%.
Cei mici, chiar dacă nu au teme, sînt însă încurajați să întreprindă ei înșiși proiecte acasă, ori să citească sau să-și dezvolte pasiunile. Chiar dacă funcționează eficient, sistemului educațional finlandez i se aduc permanent îmbunătățiri și se intenționează ca, pînă în 2020, să se renunțe complet la împărțirea clasică a materiilor și să se orienteze spre o interdisciplinaritate, ceea ce ar oferi elevilor posibilitatea să se orienteze spre meseriile pe care le doresc cu adevărat.
Sistemul finlandez de învățămînt este gîndit pentru a stimula creativitatea și interesul pentru educație. Astfel, profesorii merg pe principiul că elevii trebuie să descopere singuri răspunsuri și să fie motivați să le caute. De aceea lectura particulară este considerată extrem de importantă în evoluția unui elev.
România încă se află în căutarea unui model al ei. Am putea încerca să găsim un model optim în țările aflate pe primele poziții în ceea ce privește eficența, însă odată cu progamele școlare ar însemna să ne schimbăm radical și modelul cultural și mentalitatea. Ar însemna să păstrăm profesorii buni oferindu-le salarii care să-i motiveze. Ar însemna să renunțăm la orgolii și să acceptăm că, poate, copilul nostru nu este chiar cel mai deștept și manierat din lume și că telefonul mobil nu-i este de folos înainte de 14 ani.
Adaugă un comentariu