Paștele, de la răstignire la iepuraș
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 13 aprilie 2014 Niciun comentariu la Paștele, de la răstignire la iepuraș 133Sărbătoarea pascală este, de veacuri, una dintre cele mai importante forme de manifestare spirituală a credincioșilor, fie ei evrei sau creștini. În timp, de la comemorarea libertății, a mîntuirii prin credință și durere, Paștele s-a transformat și într-o sărbătoare a comercianților, fastului și exceselor. Dacă unii stau în jurul mesei cu familia și spun rugăciuni, alții urmează calea răstignirii în speranța unei vieți mai bune.
Vechi de peste 3000 de ani, Paștele își are originile în religia mozaică. „Pesach” înseamnă în ebraică „protecție” sau „trecere pe lîngă” și marchează sfîrșitul sclaviei evreilor în Egipt. Sărbătoarea durează opt zile și începe în a 15-a zi a primei luni a anului ebraic (Nisan), care prevestește primăvara. Spre deosebire de Paștele creștin, care cade duminica, Pesach-ul poate cădea în orice zi a săptămînii. În primele seri a Pesach-ului se ține o masă specială numită Seder, în timpul căreia se repovestește istoria evreilor care au plecat de pe pămîntul faraonilor pentru a-și obține libertatea. În timpul ei, se citește și se cîntă din Haggadah, o culegere de pasaje din Cartea Sfîntă. Cuvîntul „haggadah” înseamnă „a spune”. Toată mîncarea cu drojdie din casă trebuie vîndută sau aruncată înainte de începerea sărbătorii. La cină se mănîncă numai din farfurii și cu tacîmuri care se folosesc doar la Pasach și Hanukah (Anul Nou evreiesc). Pe masă mai sînt încă patru căni de vin care simbolizează cele patru etape ale dezvoltării națiunii, eliberare, plecarea din Egipt, izbăvire și triumf. Pe cîteva șervețele din pînză se pun bucățele de pască (mața), numite aficomen și se ascund prin casă, iar la sfîrșit, copiii trebuie să le găsească. Spre deosebire de pască, mața evreiască nu conține drojdie.
Atît evreii cît și creștinii merg în ultima seară de Paște și aprind cîte o lumînare pentru fiecare persoană dragă care le-a murit, iar unele familii merg la cimitir înainte de răsăritul soarelui și dau de pomană colaci și bomboane. Creștinii din unele sate din județul Cluj obișnuiesc să împodobească o crenguță de brad cu nouă covrigi, nouă turte, nouă bomboane, pe care o duc la biserică pentru a fi sfințită. Însă acest obicei e practicat de familia care a pierdut pe cineva drag în ultimul an. După slujbă, dulciurile sînt împărțite copiilor și oamenilor săraci, iar ramura goală este pusă pe mormîntul celui care nu mai este. În alte părți, cojile de ou roșu plutesc pe apă pentru a înștiința morții că Paștele a sosit. Dacă la catolici și ortodocși urarea de Paște este „Hristos a înviat!”, pentru evrei salutul e „La anul, la Ierusalim!”.
Cu udatul, la crucificat
Paștele se sărbătorește în toată lumea, obiceiurile diferind nu doar de la un continet la altul, ci și de la o regiune la alta. Spre exemplu, la noi, în Transilvania se practică mersul cu stropitul sau udatul. Obiceiul datează din timpurile păgîne și simbolizează viața și fertilitatea, fiind pare-se preluat de la poparele germanice. Din perspectivă creștină, cutuma amintește că evreii i-au stropit cu apă pe adepții lui Iisus, în timp ce aceștia împărțeau Vestea Învierii. Băieții adunați în grupuri merg la fete acasă a doua zi de Paște, unde întreabă părinții fetelor dacă primesc cu udatul, în timp ce rostesc urmatoarea cîntare „Am auzit că aveți o floare frumoasă, am venit s-o udăm să nu se ofilească”. Ei stropesc fata cu parfum, după care sînt răsplătiți cu ouă roșii, băutură și prăjituri.
Un joc tradițional, care se trage din timpul triburilor germanice, este Eierlaufen, sau cursa cu oul și lingura. Inițial, ouăle vopsite se rostogoleau de pe un deal, și cîștiga cel care reușea să prindă cît mai multe deodată. Astăzi se organizează astfel de concursuri în a doua zi de Paște, dar participanții trebuie să fugă cu lingura de lemn între dinți, în care se găsește un ou. Într-o altă variantă, părinții ascund ouăle și-i lasă pe micuți să le găsească. În America practica a devenit celebră odată cu promovarea ei chiar pe peluza Casei Albe. De aproape 130 de ani, aleșii americanilor îi invită pe copii și pe părinți să ia parte la acest eveniment. Jocul era practicat și de sașii din Transilvania, iar de anul trecut, Forumul Democrat al Germanilor Sibiu împreună cu reprezentanții Bisericii Catolice din oraș au reînviat obiceiul.
La celălalt capăt de lume, în Filipine există o tradiție sîngeroasă de Paște. Cu această ocazie, are loc Festivalul Moriones care îi evocă pe soldații romani participanți la crucificarea Fiului Domnului. Ritualul Postului Mare din provincia Pampanga este o sărbătoare neobișnuită. Cei mai curajoși credincioși merg anual pe un deal cu o cruce de lemn în spate, după care li se bat cuie în mîini și picioare, fiind răstigniți pe cruci. Ei cred că, suferind aceleași chinuri ca și Iisus Hristos, vor fi mîntuiți, sau li se vor întîmpla minuni de-a lungul vieții. Mai mult de jumătate din populația filipineză este de religie catolică, iar străinii sau cei de alte confesiuni au dreptul să participe doar ca simpli spectatori. În timpul evenimentului, este interzis filmatul sau fotografiatul, căci „răstigniții” pot fi luați în derîdere sau chiar criticați.
Țup-țup peste mielul lui Dumnezeu
Iepurașul care aduce ouă roșii provine de pe meleaguri germane și simbolizează fertilitatea. Prima apariție a iepurașului ca simbol al Paștelui a fost menționat în cărți în jurul anului 1500. Germanii sînt, de altfel, primii care au inventat dulciurile în forma de iepurași, la 1800, din aluat și zahăr.
Simbolul iepurelui își are sorgintea în festivalurile păgîne dedicate zeiței Eastre. Legenda spune că aceasta a găsit într-o iarnă o pasăre rănită pe cîmp. Pentru a-i salva viața, zeița a transformat-o într-o iepuroaică, ce putea să depună ouă. Ca să îi mulțumească binefăcătoarei sale, iepuroaica decora ouăle făcute și i le dăruia zeiței. În America, această tradiție a iepurașului de Paște, ce aduce ouă vopsite copiilor cuminți, a fost adusă de emigranții germani.
Dacă iepurașul de Paște nu este recunoscut ca simbol religios, fiind mai degrabă unul comercial, care prinde la public, cel al mielului are rădăcini adînci și dureroase în istorie. Pentru că egiptenii au refuzat să-i elibereze pe iudei din robie, Dumnezeu a trimis asupra lor zece pedepse, cea mai aspră fiind moartea celor întâi născuți. Pentru a-i feri pe iudei de această pedeapsă, le-a poruncit să sacrifice un miel și să ungă cu sîngele acestuia toate pragurile. Astfel, în ziua de 14 Nisan, fiecare familie iudaică a sacrificat un pui de oaie, pe care l-a mîncat cu azimă și ierburi amare. Azima simbolizează robia și chinurile îndurate în sclavie, iar ierburile amare semnifică viața petrecută de israeliți ca robi în Egipt. Pentru creștini, Sfintele Paște reprezintă tot o trecere, dar nu de la sclavie la libertate, ci de la moarte spre viață. Mielul este una din reprezentările lui Iisus Hristos, care se jertfește pentru mîntuirea neamului omenesc.
Sărbătoarea pascală reunește mozaici, catolici și ortodocși de pretutindeni în celebrarea unei sărbători religioase, cu o puternică încărcătură morală, ce surpinde într-o cheie aparte o adevărată încleștare între bine și rău, veselie și tristețe, viață și moarte. Din care cîștigat este cel ce care reușește să-nvie în fiecare an, din suferință.
Adaugă un comentariu